Uusi opaskirja yritysten uudistumiseen ja sisäisen startupin perustamiseen

N4S-ohjelman tutkimusorganisaatiot ja yritykset ovat laatineet opaskirjan sisäisen startupin perustamisesta ison yrityksen sisälle.

Suomessa ja monessa muussa maassa yrityksillä on ollut vaikea tilanne - moni yritys on joutunut säästämään - leikkaamaan kulujaan ja irtisanomaan ihmisiä. Leikkaukset eivät saisi jäädä ajatuksiin, koska pitäisi suuntautua tulevaisuuteen. Mutta miten?

Sisäiset startupit on tapa ajatella eteenpäin ja konkreettinen ajatusmalli siihen, miten uudistua. Cookbook for Succesful Internal Startups on yhteenveto ohjelmassa kerätyistä kokemuksista. Lopuksi tarjotaan yhdeksän reseptiä sisäisen startupin perustamiseen.

- Digitalisaatio on tullut jäädäkseen ja osa yrityksistä ajattelee, miten suojautua tällaiselta riskiltä. Kirjan tarkoitus on osoittaa, että kannattaa mennä peliin mukaan muuttamaan markkinoita eikä jäädä passiiviseksi. Kirja esittää sisäisestä startupista konkreettisen mallin, jolla onnistuu, kertoo yksi kirjan tekijöistä, johtava konsultti Jukka Märijärvi.

- N4S-ohjelman tavoitteena on löytää uusia keinoja yritysten toimintatapojen nopeuttamiseen ja uudistumiseen. Internal Startup -kirjamme konkretisoi monia näitä ydinasioita, kiteyttää N4S-ohjelman vetäjä Janne Järvinen F-Securelta.

- Tietotekniikan laitos on mukana kaikilla N4S-ohjelman osa-alueilla, ja olen yhdessä F-Securen Marko Komssin kanssa kirjoittanut luvun koskien sisäisten startupien elinkaarta, lisää tietotekniikan laitoksen projektipäällikkö Mikko Raatikainen.

Kirjan julkistus 26.4. klo 15.30

Kirja julkaistaan N4S-ohjelman tilaisuudessa 26.4.2016 (Meeting Park Campus, Kukontori, Forum, Helsinki) klo 15.30. Ennen julkistamista tilaisuudessa puhuu 14.00-15.30 Sandy Ogg, joka on CEO Worksin perustaja ja Motoralan entinen Senior Vice President. Sandy Ogg: “Leadership matters: How to mobilize high speed technology organizations effectively for delivering value?

Cookbook for Succesful Internal Start-ups on saatavilla PDF-muodossa täällä.

Lehtiartikkeli

Need for Speed (N4S) on Tekesin rahoittama kolmivuotinen ohjelma, jossa kokeillaan käytännössä reaaliaikaisia liiketoimintamalleja. Ohjelman toteuttavat johtavat suomalaiset ohjelmistoyritykset sekä tutkimusorganisaatiot, mukana on kaikkiaan 29 yritystä ja 11 tutkimuslaitosta. Veturiyrityksenä toimii F-Secure.

Ohjelman sivut: www.n4s.fi

Lisätietoja:

Mikko Raatikainen
Projektipäällikkö
Tietotekniikan laitos

Janne Järvinen
F-Secure

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.