Uusi kirja tuotantotalouden kehittymisestä tieteenalana Suomessa ja kansainvälisesti

Eero Elorannan kirja Ongelmanratkaisijoita ja muutoksentekijöitä kuvaa tuotantotalouden kehitystä osana talouden muutosten ja tekniikan yliopistojen kehitystä.
Eero Eloranta

Eero Eloranta on kirjoittanut kattavan teoksen tuotantotalouden kehittymisestä tieteenalana Suomessa ja kansainvälisesti. Kirja kuvaa tuotantotalouden muotoutumisen 1800-luvulta 2000-luvulle osana talouden muutosten ja tekniikan yliopistojen kehitystä. Kirja osoittaa esimerkein, että tuotantotalous on tieteenala, joka tuottaa korkeatasoisen opetus- ja tutkimustoiminnan lisäksi poikkeuksellisen suurta yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Kirja kuvaa elävällä ja seikkaperäisellä tavalla, kuinka teknologiateollisuuden ongelmien ratkaisuun keskittyvä tuotantotalouden tieteellinen lähestymistapa on eri aikoina rakentanut Suomen teollisuuden perustaa ja osoittanut voimansa muutoksissa.

Ongelmanratkaisijoita ja muutoksentekijöitä -kirjan kansi.

Kirja esittelee myös tuotantotalouden Prodeko-yhteisössä kasvaneita yrittäjiä ja muutosten tekijöitä, joiden kädenjälki näkyy miljardien eurojen arvoisten uusien kasvuyritysten toiminnassa ja vanhojen yritysten kehityksessä. Alan toimijoiden esittelyn lisäksi kirja kuvaa oppisisältöjä, joita tuotantotalous on muodostanut teknillisissä korkeakouluissa keskittyen relevantteihin johtamisen ongelmiin ja systeemistä ymmärrystä vaativiin kokonaisuuksiin tekniikan eri aloilla. Kirjan jäsennys auttaa lukijaa poimimaan itselle kiinnostavia paloja tästä kehityksestä.

Eero Eloranta on Tuotantotalouden emeritusprofessori ja Aalto-yliopiston vanhempi neuvonantaja. Hän on toiminut tuotantotalouden osaston johtajana, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun opetuksen varadekaanina ja Aalto-yliopiston vararehtorina. Professori Eloranta on vaikuttanut merkittävästi tuotantotalouden kehittymiseen tieteenalana ja alan asiantuntemuksen kehittymiseen Suomessa. Hänellä on laaja kokemus teollisuudesta mm. Nokia-yhtymässä ja useiden yritysten sekä Startup-säätiön hallituksessa. Tuotantotalouden alalla hänet tunnetaan Mr. Tutana.

Kirjan voi ostaa Aalto University Shop:sta.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.