Uusi kirja Design Factoryn tavasta kehittää organisaatioiden toimintaa on ilmestynyt

Design Factory -verkosto on kasvanut jo 21 kokeilualustaan.
21-jäseniseen Design Factory -verkostoon kuuluu niin yliopistoja kuin tutkimusinstituutioita.

Aalto-yliopiston Design Factoryn tutkimusjohtaja Tua Björklund, tutkijat Miko Laakso ja Senni Kirjavainen sekä professori Kalevi Ekman ovat toimittaneet teoksen ”Passion-based co-creation" (intohimoon pohjaava yhdessä luominen). Kirjan kaikille avoin julkistamistilaisuus on 5.12.

"Kirja kertoo esimerkein Design Factoryn tavasta kehittää organisaatioiden toimintaa ja tämän kehitystyön tieteellisestä pohjasta. Se käy läpi yleistajuisesti, mitä uuden ajan kehitystyössä vaaditaan, mitä ”passion-based co-creation” on, ja miten toimitavat, tilat ja organisaatiot voivat tukea sitä. Kirjan luvut ovat aaltolaisten ja muiden kansainväliseen Design Factory -verkostoon kuuluvien jäsenten kirjoittamia", Tua Björklund kertoo.

Design Factory -konsepti on Aallossa syntynyt uudenlainen, kaikille avoin tuotekehityksen tutkimus- ja oppimisympäristö. Konseptin tavoitteena on vauhdittaa opetus- ja toimintakulttuurin muutosta tukemalla tieteidenvälistä ja ongelmalähtöistä oppimista ja tutkimusta. Konseptin ”isä” on professori Kalevi ”Eetu” Ekman.

Tänä vuonna aloittanut peräti kahdeksan uutta Design Factorya

Kirjan julkistamistilaisuudessa juhlistetaan myös Design Factory -verkoston kasvua. Verkosto on saanut peräti kahdeksan uutta jäsentä tänä vuonna ja se on kasvanut jo 21 kokeilualustaan viidellä mantereella.

Verkostoon kuuluu nyt seuraavat 21 Design Factorya:

1. Aalto Design Factory, Aalto University, Espoo, Finland

2. Sino-Finnish Centre, Tongi University, Shanghai, China

3. Design Factory Melbourne, Swinburne University, Melbourne, Australia

4. Duoc Design Factory, Duoc UC, Santiago, Chile

5. IdeaSquare, CERN, Geneva, Switzerland

6. Design Factory Korea, Yonsei University, Seoul, South Korea

7. RTU Design Factory, Riga Polytechnic, Riga, Latvia

8. Porto Design Factory, Porto Polytechnic, Porto, Portugal

9. Frisian Design Factory, NHL, Leeuwarden, the Netherlands

10. NYC Design Factory, Pace University, New York, USA

11. Nexus Design Factory, Philadelphia University, Philadelphia, USA

12. METU Design Factory, Middle East Technical University, Ankara, Turkey

13. Design Factory Javeriana Cali, Universidad de Javeriana, Cali, Colombia

14. Design Factory Javeriana Bogotá Universidad de Javeriana, Bogotá, Colombia

15. UPV Design Factory, Universidad Politecnico de Valencia, Spain

16. Design Factory São Paulo, University of São Paulo, São Paulo, Brazil

17. Design Factory New Zealand, Wintec, Hamilton, New Zealand

18. Ghent Design Factory, University of Ghent, Ghent, Belgium

19. Warsaw Design Factory, Warsaw University of Technology, Warsaw, Poland

20. Fusion Point, UPC, Esade and IED, Barcelona, Spain (kolmen yliopiston yhteinen alusta)

21. Kyoto Institute of Technology, Kyoto, Japan

KUTSU kirjan julkistustilaisuuteen tiistaina 5.12. klo 14 Aalto-yliopiston Design Factorylla. Tilaisuus on englanninkielinen. Tervetuloa!

Kirja on jo luettavissa osoitteessa https://issuu.com/aaltodesignfactory/docs/passion-based_co-creation ja sitä jaetaan sen julkistustilaisuudessa.

www.designfactory.aalto.fi

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.