Uudelleen ohjelmoitua taidekasvatusta

Käsityökoulu Robotti on lapsille suunnattu koulu, jossa opetellaan elektroniikkaa, ohjelmointia ja digitaalisia tekniikoita. Siinä on yhtä paljon kyse hauskanpidosta ja virtapiirien bendauksesta kuin myös uuden oppimisesta rajoja rikkomalla.
Smart Art - Finland's Art and Craft School Robotti

”Kun ajattelemme taidekasvatusta, meille tulee usein mieleen piirtämisen ja maalaamisen oppiminen. Mutta nykypäivän taidekasvatuksessa on kyse myös luovasti ajattelevien suunnittelijoiden ja koodarien kasvattamisesta. Tällaisia osaajia tarvitaan digitaalisessa maailmassamme yhä enemmän”, sanoo Mira Kallio-Tavin, Aalto-yliopiston taideperustaisen tutkimuksen ja pedagogiikan professori. 

"Usein ajattelemme, että kaikki nykypäivän lapset kasvavat ’diginatiiveiksi’, jotka ottavat helposti haltuun uusia teknologioita. Tällainen ajattelutapa saattaa kuitenkin helposti johtaa harhaan, sillä todellisuudessa lapsille täytyy opettaa monenlaisia taitoja teknologisten valintojen hallintaan”, hän toteaa.  

Taiteen lähtökohdista

Käsityökoulu Robotti on hyvä esimerkki turvallisesta ja luovasta ympäristöstä, jossa lapset voivat opetella näitä taitoja. Tämän opetussuunnitelman ulkopuolisen koulun perustivat vuonna 2012 Aalto-yliopiston alumnit Roi Ruuskanen ja Tomi Dufva. Koulu noudattaa lukukausipohjaista opetussuunnitelmaa, joka on osa pitkän aikavälin pedagogista ohjelmaa ja jonka tavoitteet perustuvat kolmeen ydintoimintaan: elektroniikan rakentamiseen, ohjelmointiin ja työskentelyyn uusien digitaalisten tekniikoiden kanssa. 

”Ohjelmointi- ja tiedekouluja on tällä hetkellä jo paljon – mikä on aivan mahtavaa. Käsityökoulu Robotti erottuu joukosta siten, että se lähestyy asioita taiteen lähtökohdista”, Ruuskanen sanoo. ”Kaikki opettajamme ovat taideopettajia koulutukseltaan tai he ovat mediataiteilijoita.” 

Koulu toimii Lasten kulttuurikeskus Aurorassa, joka on Espoossa sijaitseva, kaikille avoin taide- ja teatteritila. Täällä järjestettävän iltapäiväopetuksen lisäksi Käsityökoulu Robotti järjestää jatkuvaa opetusta sekä Helsingissä että Turussa. Suurin osa koulun oppilaista on 7–12-vuotiaita, mutta opetusryhmiä on myös teini-ikäisille. 

Mielten kohtaaminen 

Ruuskanen ja Dufva tapasivat opiskellessaan taidetta Aalto-yliopistossa, missä Dufva edelleen toimii taidekasvatuksen lehtorina. Hänen väitöskirjansa valmistui vuonna 2018.  

”Minä olen enemmän tuottajatyyppiä, ja Tomi on enemmän taiteilijatyyppiä”, Ruuskanen toteaa. ”Joitakin vuosia sitten pidimme täällä festivaalien ja tapahtumien yhteydessä pari työpajaa. Niissä mietimme muiden asiasta kiinnostuneiden taidekasvattajien kanssa, mitä voisimme kehittää yhdessä. Yksi asia johti toiseen ja päädyimme luomaan Käsityökoulu Robotin.” 

Ruuskanen on itse saanut paljon vaikutteita maker-kulttuurista. Maker-kulttuurissa on kyse itse tekemisestä elektroniikan ja laitteistojen maailmassa, ja sen kautta on syntynyt muun muassa laserleikkauksen ja 3D-tulostamisen kaltaisia innovaatioita. 

”Elektroniikkaa rakentaessamme pyrimme käyttämään mahdollisimman paljon oikeita komponentteja valmiiden pakettien sijaan. Niinpä opetamme lapsille esimerkiksi juottamista. Lisäksi käytämme mieluiten mahdollisimman paljon avoimen lähdekoodin ohjelmistoja.” 

Muovaamista ja rikkomista

Käsityökoulu Robotissa on innostuttu ’circuit bending’ -konseptista. Elektronisia laitteita voidaan valmistaa tai muokata matalajännitteisistä leluista tai instrumenteista komponentteja poistamalla ja lisäämällä.  

”Teemme aika paljon bendausta”, Ruuskanen kertoo. ”Luova väärinkäyttö ja asioiden tekeminen ’väärin’ johtavat kiinnostaviin lopputulemiin. Lopputulos voi olla esteettisesti miellyttävä, mutta tärkeintä on silti luova prosessi.”

Oppilaat ovat luoneet esimerkiksi videoveistoksia, soitettavia syntetisaattoripiirustuksia sekä ohjelmoituja interaktiivisia omakuvia käyttämällä projection mapping -tekniikkaa.

”Lisäksi järjestämme lukukausien lopussa näyttelyitä, joissa oppilaat voivat esitellä töitään. Tämä on yksi niistä asioista, joita ammennamme taiteen maailmasta”, Ruuskanen toteaa.

Lue lisää:
Käsityökoulu Robotin verkkosivut

More from this series

Smart Art - Machine learning imperfections in materials
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Todenmukaista grafiikkaa tekoälyllä

Neuroverkot ja koneoppiminen ovat alkaneet muuttaa ihmisen ja tietokoneen välistä vuorovaikutusta ennalta-arvaamattomasti monella eri saralla, myös tietokonegrafiikassa.
Smart Art - Finland's Art and Craft School Robotti
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uudelleen ohjelmoitua taidekasvatusta

Käsityökoulu Robotti on lapsille suunnattu koulu, jossa opetellaan elektroniikkaa, ohjelmointia ja digitaalisia tekniikoita. Siinä on yhtä paljon kyse hauskanpidosta ja virtapiirien bendauksesta kuin myös uuden oppimisesta rajoja rikkomalla.
Smart Art - Quantum Garden
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taideteos kutsuu ohikulkijoita auttamaan kvanttifysiikan tutkijoita

Quantum Garden on interaktiivinen taideteos, jota pelaamalla kerätään dataa kvanttitietokoneen kehittämistä varten.
Smart Art - AI needs art
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tekoäly taiteen äärellä

Ilman taidetta tekoälyn tarinasta jää jotain löytymättä. Näin uskoo tohtoriopiskelija Kasperi Mäki-Reinikka, joka haluaa törmäyttää taiteen ja tekniikan – ja hyödyntää niiden välistä jännitettä.

Lisää tästä aiheesta

Tuulivoimaloita
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Entä jos -podcastissa kurkataan hiilettä lämpiävään kaupunkiin ja 5G:n bisnesmahdollisuuksiin

5G:n uskotaan parantavan Yhdysvaltojen tuottavuutta jopa kolmanneksella. Olisiko sama mahdollista myös Suomessa?
arts conferment ceremony
Palkitut, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Media Lab alumni: Juan Carlos Vasquez

Juan Carlos Vasquez on kolumbialainen säveltäjä, äänitaiteilija ja tutkija, joka palkittiin Primus Maisterina Aalto ARTS promootiojuhlassa tänä kesänä. Hän on ollut aktiivinen jäsen Media Labissa sekä opiskelijana, tutkijana että luennoitsijana ja on saavuttanut vuosien varrella Aallossa enemmän, kuin moni uskaltaisi toivoa.
Leonardo Hidalgo Uribe: Stories from cold and warm lands
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Laaja tekstiiliosaaminen on osa Aallon muodin vahvuutta

Taiteellisen ja teknisen suunnitteluosaamisen yhdistelmä opetuksessa on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen.
Karin Krokfors, kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

"Meidän on katsottava menneisyyteen voidaksemme suunnitella tulevaisuuden rakennuksia”

Arkkitehti Karin Krokforsin mielestä rakennukset olisi suunniteltava ajan myötä mukautuviksi. Ja menneisyydestä löytyy paljon esimerkkejä, joista voimme ottaa oppia.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu