Uutiset

Taideteos kutsuu ohikulkijoita auttamaan kvanttifysiikan tutkijoita

Smart Art - Quantum Garden
Kuva: Aleksi Poutanen/Aalto-yliopisto

Kauppakeskuksen seinällä on taideteos, jossa kiiltävien messinkijousien päissä olevat suuret kumiset tulpat on taustavalaistu välkehtivin LED-valoin. Teos on nimeltään Quantum Garden ja se houkuttelee ohikulkijoita pysähtymään, katsomaan ja näpäyttämään jousia. Kun jousien kanssa leikkii, valot singahtavat uusiksi kuvioiksi ja väreiksi, jotka muuntuvat edelleen pelaajan kosketuksen mukaan. Pian koko Quantum Garden on tulvillaan tanssivia valoja ja värejä, ja vaappuvien jousien aikaansaamaa soinnikasta ääntä. 

Pelaamisen ohessa Quantum Garden kerää myös dataa kvanttilaskentaan liittyvän ongelman ratkaisemiseksi. Jouset on yhdistetty tietokoneeseen, joka mittaa käyttäjän vuorovaikutusta teoksen kanssa. Tietokoneet muuntavat vuorovaikutuksen numeroiksi, jotka edelleen syötetään kvanttilaskennan simulaatioon.

Teos on suunniteltu yhteistyössä Suomen kvanttiteknologian huippuyksikön fyysikoiden kanssa Aalto-yliopiston ja Turun yliopiston professorin Sabrina Maniscalcon johdolla. ”21-vuotias Yhdysvalloissa asuva nuori aikuinen on kuluttanut keskimäärin yli 10 000 tuntia tietokonepelejä pelaten. Tämä vastaa viiden vuoden työskentelyä kokopäivätöissä. Haluamme hyödyntää tätä valtavaa aivokapasiteettia suunnittelemalla pelejä, joilla on tarkoitus. Quantum Gardenilla pelaamalla kuka tahansa voi osallistua kvanttilaskennan vallankumoukseen ja auttaa meitä rakentamaan kvanttitietokoneen.”

Kvanttilaskenta edustaa jännittävää lähitulevaisuuden teknologiaa, jolla on monia etuja nykyisiin tietokoneisiin nähden. Uudenlainen laskenta hyödyntää kvanttifysiikkaa. Käytännössä kvanttitietokoneella voidaan simuloida monimutkaisia kokonaisuuksia, kuten kemikaalisia reaktioita tai lääkkeiden yhteisvaikutuksia. Tähän eivät nykyiset tietokoneet pysty. On kuitenkin ironista, että joitakin kvanttitietokoneiden rakentamiseen tarvittavia laskelmia on äärimmäisen vaikea ratkaista ilman kvanttitietokonetta.

Quantum Garden -teoksen toivotaan ratkaisevan yhden näistä kysymyksistä – miten liikutella mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti atomeita, jotka muuntavat kvantti-informaation koodiksi? Tähän asti on ollut mahdotonta laskea kaikkein tehokkaimpia menetelmiä vain matematiikan avulla. Ongelmasta onkin muodostettu tietokonesimulaatio, ”musta kvanttilaatikko” (Quantum Black Box). Tutkijat opettavat tekoälyn suorittamaan simulaation useita kertoja, jotta sen tekemiseen löytyisi optimaalinen tapa.

Tutkijat tarvitsevat Quantum Gardenia saadakseen esimerkkiaineistoa tekoälyn opettamista varten. Jousilla pelaavat ohikulkijat ovat luoneet tuhansia syötteitä simulaatioon. Tekoäly voi analysoida niitä selvittääkseen, mikä on paras ratkaisu tutkimusongelmaan.

Quantum Garden oli osa Lux Helsinki –taidehaastetta, ja se on kutsuttu näytteille Jeff Bezosin MARS-konferenssiin Yhdysvaltoihin Palm Springsiin myöhemmin tänä vuonna.

More from this series

Smart Art - Machine learning imperfections in materials
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Todenmukaista grafiikkaa tekoälyllä

Neuroverkot ja koneoppiminen ovat alkaneet muuttaa ihmisen ja tietokoneen välistä vuorovaikutusta ennalta-arvaamattomasti monella eri saralla, myös tietokonegrafiikassa.
Smart Art - Finland's Art and Craft School Robotti
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uudelleen ohjelmoitua taidekasvatusta

Käsityökoulu Robotti on lapsille suunnattu koulu, jossa opetellaan elektroniikkaa, ohjelmointia ja digitaalisia tekniikoita. Siinä on yhtä paljon kyse hauskanpidosta ja virtapiirien bendauksesta kuin myös uuden oppimisesta rajoja rikkomalla.
Smart Art - Quantum Garden
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Taideteos kutsuu ohikulkijoita auttamaan kvanttifysiikan tutkijoita

Quantum Garden on interaktiivinen taideteos, jota pelaamalla kerätään dataa kvanttitietokoneen kehittämistä varten.
Smart Art - AI needs art
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tekoäly taiteen äärellä

Ilman taidetta tekoälyn tarinasta jää jotain löytymättä. Näin uskoo tohtoriopiskelija Kasperi Mäki-Reinikka, joka haluaa törmäyttää taiteen ja tekniikan – ja hyödyntää niiden välistä jännitettä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita

Käyttäjää ymmärtävä tekoäly ei kaipaa jatkuvasti yksityiskohtaisia ohjeita. Siksi se pystyy toimimaan paremmin ihmisen apuna.
Oniipa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat vievät namibialaiskylään sähkö- ja nettiyhteydet – tarvittava teknologia kulkee lava-auton kyydissä

Itsenäisyyspäivänä pilotoitavan hankkeen tavoitteena on helpottaa köyhien alueiden pienyhteisöissä asuvien ihmisten arkea ja luoda keinoja lisätä paikallista yritystoimintaa ja elinvoimaisuutta.
Polymer film that bends when light is shone on it
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kouluttivat jälleen materiaalia kuin Pavlovin koiraa – nestekidemuovi oppi liikkumaan ja tarttumaan esineisiin

Ehdollistamisen jälkeen tutkijat pystyivät ohjaamaan materiaalia pelkän valon voimalla. Tulos on askel kohti uusia pehmeän robotiikan sovelluksia.
Yhtäjalkaa_ideatehtaan tulokset
Tutkimus ja taide Julkaistu: