Unite! katsoo tulevaisuuteen

Unite!-allianssiin kuuluvien yhdeksän yliopiston henkilökunta ja opiskelijat kokoontuvat puolivuosittain Dialogi-tapahtumiin keskustelemaan ja tekemään yhteistyötä. Yli 250 akateemista ja palveluhenkilökuntaan kuuluvaa sekä opiskelijaa osallistui allianssin kuudenteen Dialogi-tapahtumaan, joka järjestettiin Politecnico di Torinossa 20.-22.9.2022.
participants at the Unite! Dialogue poster session

Yliopistojen lisäksi tapahtumaan osallistui EU:n edustajia, Saksan teknillisten yliopistojen verkosto TU9 sekä Torinon, Barcelonan ja Tukholman kaupungit ja viisi muuta eurooppalaista CLUSTER-allianssia. Tilaisuuden yhteydessä pidettiin myös CRUI:n rehtorikonferenssi. Uniteen kuuluvat yhdeksän yliopistoa ovat Aalto-yliopisto, KTH, Grenoble INP - UGA, Politecnico di Torino, Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech, Universidade de Lisboa, Wroclawin teknillinen yliopisto, Grazin teknillinen yliopisto ja Darmstadtin teknillinen yliopisto.

Yhdeksän yliopiston edustajat kokoontuivat PoliTOon kolmeksi päiväksi konferensseihin, työryhmiin ja laboratorioihin suunnittelemaan seuraavien neljän vuoden toimintaa ja esittelemään Erasmus+ -pilottivaiheen päättämisen tärkeimpiä tuloksia ja käynnissä olevia H2020-toimia.

Dialogi merkitsi symbolisesti Uniten pilottivaiheen päättymistä ja allianssin toisen vaiheen käynnistymistä, jolle Euroopan komissio myönsi heinäkuussa 2022 rahoituksen seuraaviksi neljäksi vuodeksi.Allianssin toiminnan toinen vaihe alkaa marraskuussa 2022.

Wroclawin tiede- ja teknologiayliopiston ja Grazin teknillisen yliopiston rehtorit allekirjoittivat tilaisuudessa Uniten peruskirjan, mikä sinetöi niiden virallisen liittymisen allianssiin.

Uniten Erasmus+ -hankkeessa keskitytään erityisesti koulutuksen kehittämiseen, ja siihen on osallistunut kolmen viime vuoden aikana yli 500 henkilöä akateemisista, hallinnollisista ja opiskelijayhteisöistä.H2020-ohjelmasta rahoitetun, tutkimukseen ja innovointiin keskittyvän hankkeen välitulokset olivat toinen keskeinen teema tilaisuudessa.

"Kuudes Dialogi oli suuri menestys sekä osallistujien määrän että kolmen päivän aikana järjestettyjen paneelikeskustelujen puhujien tason ja monipuolisuuden osalta", kommentoi Uniten pääyhteyshenkilö Politecnico di Torinossa, professori Roberto Zanino. "Ensimmäistä kertaa kaikkien yhdeksän kumppanuusyliopiston rehtorit ja johtajat kokoontuivat yhteen työpajassa, jota johti CESAERin pääsihteeri David Bohmert. Tilaisuus tarjosi mahdollisuuden saattaa yhteen Torinon kaltaisten kaupunkien edustajia -  kaikki kaupunkeja, joissa toimii eurooppalaisia yliopistoalliansseja, sekä järjestää tapaaminen kaikkien kuuden yliopistoallianssin välillä, jotka kuuluvat myös CLUSTER-verkostoon".

Yliopistoverkosto Unite!

Unite! on yksi Euroopan komission rahoittamista Eurooppalaiset yliopistot -verkostoista, jonka jäsen Aalto-yliopisto on yhdessä kahdeksan muun korkeatasoisen eurooppalaisen yliopiston kanssa. Unite! pyrkii merkittävästi vahvistamaan opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuutta sekä edistämään eurooppalaisen korkeakoulutuksen laatua, osallisuutta ja kilpailukykyä.

Tutustu Uniteen
Unite! logo

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: