Tutkimuslähtöisen yrityksen perustaja Perustieteiden korkeakoulun Vuoden 2014 alumniksi

Rob Blaauwgers valittiin vuoden alumniksi.

Rob Blaauwgeersin kylmälaitteisiin erikoistunut  BlueFors Cryogenics on nykyisin menestyvä, kansainvälisillä markkinoilla toimiva kasvuyritys.

BlueFors Cryogenics Oy:n perustaja, tekniikan tohtori Rob Blaauwgeers valittiin Perustieteiden korkeakoulun historian ensimmäiseksi vuoden alumniksi. Korkeakoulun dekaani Risto Nieminen jakoi tunnustuksen yliopiston vuotuisessa Research Day -tilaisuudessa. Perusteena Vuoden alumni 2014 -valinnassa oli uraauurtava tutkimustyö ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Tekniikan alalla vuoden alumin nimeämisestä alkoi uusi perinne.

Rob Blaauwgeers väitteli vuonna 2002 Teknillisen korkeakoulun Kylmälaboratoriosta, nykyisin Aalto-yliopiston O.V. Lounasmaa Laboratorio. Rakkaus tieteeseen innosti häntä kehittämään matalien lämpötilojen tutkimuksessa tarvittavia kylmälaitteistoja uudelle tasolle. Hän teki Kylmälaboratorion post doc -aikanaan merkittävän keksinnön rakentaessaan kompressoritekniikkaan perustuvan laitteen. Näin päättyi heliumia käyttävien tutkimuslaitteiden valmistus. Ensimmäinen uuden sukupolven kylmälaite otettiin käyttöön Kylmälaboratoriossa kesällä 2006.

Keksinnöstä syntyi vuonna 2007 perustettu BlueFors Cryogenics, joka on nykyisin menestyvä, kansainvälisillä markkinoilla toimiva kasvuyritys.  Perustamisvaiheessa Blaauwgeers kutsui mukaan hollantilaisen tutkijaystävänsä Pieter Vorselmanin. Alkupääomaa yrittäjät saivat Venture Cup -kilpailun kolmannesta sijasta. Nykyisin yrityksellä on 30 prosentin markkinaosuus yliopistoille ja tutkimuslaitoksille myytävien kylmälaitteiden kaupasta ja 23 työntekijää. BlueFors pääsi myös Teknologiakasvajat 2014 -yritysten listalle tuplatessaan liikevaihtonsa edellisvuodesta.

Blaauwgeers pitää edelleen yllä suhteita O.V. Lounasmaa Laboratorioon, josta yritys on palkannut useita tutkijoita tuotekehitykseensä. Laboratorio on myös tärkeä asiakas BlueForsille.

Lisätietoja:

Dekaani Risto Nieminen
Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: