Tuore fysiikan nobelisti Aallossa

Voittajakolmikkoon kuuluva professori Michael Kosterlitz työskentelee parhaillaan Aalto-yliopistossa Visiting Fellow -tutkijana.
Kuva: Kuvatoimisto Compic Photos / Markku Ojala

Fysiikan Nobel myönnettiin eksoottisia aineen olomuotojen muutoksia tutkivalle kolmikolle Michael Kosterlitz, David Thouless ja Duncan Haldane. Brownin yliopistossa Yhdysvalloissa työskentelevä Kosterlitz on yksi kansainvälisesti tunnetuimmista teoreettisen tiiviin aineen ja tilastollisen fysiikan tutkijoista.

Kosterlitz on parhaillaan kahden kuukauden tutkijavierailulla Aallossa, jossa professori Tapio Ala-Nissilän ryhmä on työskennellyt Kosterlitzin kanssa palkintoon liittyvällä tutkimusalalla teknillisen fysiikan laitoksella. Kosterlitz on tehnyt yhteistyötä monien Aallon tutkijoiden ja jatko-opiskelijoiden kanssa jo 1990-luvulta saakka.

”Haluamme lämpimästi onnitella tuoretta Nobel-voittajaa. Tutkijamme tekevät jatkuvaa yhteistyötä kansainvälisesti kovatasoisten tutkimusryhmien kanssa. On upeaa, että Nobel myönnettiin Michael Kosterlitzille, joka ratkoo samoja tutkimusongelmia kuin omat fysiikan huippututkijamme”, sanoo rehtori Tuula Teeri.

”Viime aikoina olemme yhdessä Michael Kosterlitzin kanssa tutkineet pintarakenteita ja työstäneet uutta teoreettista lähestymistapaa nestemäisen aineen kiinteytymiseen. Olemme erittäin iloisia, että tutkijakolmikon pitkäjänteinen ja uraauurtava tutkimus sai arvokkaan tunnustuksen”, kertoo professori Tapio Ala-Nissilä.

Lisätiedot:
Tapio Ala-Nissilä
Professori

Mediakyselyt:

Milla Eronen
Aalto-yliopiston viestintä

Laskennallisen nanotieteen huippuyksikkö COMP (comp.aalto.fi)

Aiheesta lisää mm. Brownin yliopiston verkkosivuilla

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: