Tulevaisuuden mediakeskuksen suunnittelu ja toteutus etenee

Aalto-yliopiston keskittäessä Otaniemeen toimintansa muutaman vuoden sisään, myös Mediakeskus Lume uudistuu.

Yliopisto suunnittelee uusiutuvalle kampukselle tulevaisuuden mediakeskusta, jonka operatiivisena johtajana on aloittanut Marcus Korhonen ja akateemisesta suunnittelusta vastaa Aleksi Bardy.

Yliopiston tavoitteena on luoda kansainväliset mitat täyttävä mediakeskus. Keskuksesta halutaan media-alaa laajasti palveleva tutkimuksen, opetuksen ja tuotekehityksen keskittymä Otaniemeen. Mediakeskuksen toimintaa tukevat Otaniemessä yliopiston muut tutkimusalueet kuten akustiikan, mediatekniikan ja pelien tutkimus.

Mediakeskuksen valmisteluun kytketään laajasti myös ulkopuoliset sidosryhmät; käydyissä keskusteluissa keskeiset media-alan toimijat ovat ilmaisseet kiinnostuksen olla mukana keskuksen suunnittelussa ja käytössä.

Mediakeskuksen toteutus on alkanut vuoden 2016 aikana, jolloin Mediakeskus Lume ja Media Factory yhdistettiin. Tällä fuusiolla luodaan perusta laaja-alaiselle toiminnalle. Mediakeskuksen tiloja käyttävä elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos ja osa fuusioituneesta mediakeskuksesta muuttavat Otaniemeen jo vuoden 2017 alussa. Lumeen vanhojen studiotilojen kohdalla hyödynnetään sidosryhmien tarjoamia mahdollisuuksia ja testataan tulevaisuuden mediakeskuksen toiminnallista konseptia.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle suunniteltu Väre-uudisrakennus valmistuu vuoden 2018 aikana ja silloin korkeakoulun kaikki toiminnot sijaitsevat Otaniemessä.

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.