Tulevaisuuden mediakeskuksen suunnittelu ja toteutus etenee

Aalto-yliopiston keskittäessä Otaniemeen toimintansa muutaman vuoden sisään, myös Mediakeskus Lume uudistuu.

Yliopisto suunnittelee uusiutuvalle kampukselle tulevaisuuden mediakeskusta, jonka operatiivisena johtajana on aloittanut Marcus Korhonen ja akateemisesta suunnittelusta vastaa Aleksi Bardy.

Yliopiston tavoitteena on luoda kansainväliset mitat täyttävä mediakeskus. Keskuksesta halutaan media-alaa laajasti palveleva tutkimuksen, opetuksen ja tuotekehityksen keskittymä Otaniemeen. Mediakeskuksen toimintaa tukevat Otaniemessä yliopiston muut tutkimusalueet kuten akustiikan, mediatekniikan ja pelien tutkimus.

Mediakeskuksen valmisteluun kytketään laajasti myös ulkopuoliset sidosryhmät; käydyissä keskusteluissa keskeiset media-alan toimijat ovat ilmaisseet kiinnostuksen olla mukana keskuksen suunnittelussa ja käytössä.

Mediakeskuksen toteutus on alkanut vuoden 2016 aikana, jolloin Mediakeskus Lume ja Media Factory yhdistettiin. Tällä fuusiolla luodaan perusta laaja-alaiselle toiminnalle. Mediakeskuksen tiloja käyttävä elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos ja osa fuusioituneesta mediakeskuksesta muuttavat Otaniemeen jo vuoden 2017 alussa. Lumeen vanhojen studiotilojen kohdalla hyödynnetään sidosryhmien tarjoamia mahdollisuuksia ja testataan tulevaisuuden mediakeskuksen toiminnallista konseptia.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoululle suunniteltu Väre-uudisrakennus valmistuu vuoden 2018 aikana ja silloin korkeakoulun kaikki toiminnot sijaitsevat Otaniemessä.

Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.