Tilastotieteilijä tutkii bisnesanalytiikkaa ja kansantauteja

Pekka Malo kehittää menetelmiä, joita voidaan soveltaa monella alalla.
Professor Pekka Malo Photo Anni Hanén
"Saan suurta tyydytystä aina, kun huomaan, että kehittämämme mallit ovat levinneet muidenkin käyttöön." Kuva: Anni Hanén

Professori Pekka Malo, mitä tutkit ja miksi?

Professuurini ala on tilastotiede, mutta tutkimukseni on hyvin monialaista. Mukana on sekä täysin teoreettisia tutkimusta että empiirisempiä projekteja. Lähes kaikki hankkeeni liittyvät kuitenkin bisnesanalytiikkaan. B2B-AI-projektissa esimerkiksi käytämme koneoppimiseen perustuvia menetelmiä yritysten väliseen markkinointiin liittyvien haasteiden ratkaisemisessa. Business to business on alueena haastava, koska prosessit ovat monimutkaisia ja muuttujia on paljon. Yritämme auttaa yrityksiä esimerkiksi rakentamaan malleja, joilla ne voivat ostajien selauskäyttäytymistä seuraamalla suunnitella myyntistrategiansa paremmin.

Toisaalta olen myös mukana Turun yliopistollisen keskussairaalan vetämässä, uniapneaan liittyvässä tutkimushankkeessa, joka on juuri käynnistymässä. Uniapnea on suomalaisten uudeksi kansantaudiksikin tituleerattu sairaus, joka on kytköksissä myös moniin muihin sairauksiin kuten diabetekseen, ja jonka hoitokustannukset ovat nousseet valtavasti. Me hyödynnämme aiempia aineistoja ja kehitämme niiden pohjalta kustannustehokkaampia hoitostrategioita. On tärkeää, että työskentelemme hankkeessa yhdessä alan huippulääkärien kanssa, jotta syntyvät tilastolliset mallit ovat sellaisia, jotka ovat heille uskottavia ja toimivia.

Miten sinusta tuli tutkija?

Eräs professori houkutteli minut laajentamaan diplomityötäni väitöskirjaksi asti. Tilastotieteessä minua kiehtoo se, että se on yhtä aikaa eksaktia ja vahvasti teoreettista, mutta sillä on kuitenkin paljon käytännön sovelluksia. Puhdas matematiikkakin oli hauskaa, mutta se oli minulle turhan abstraktia.

Mitkä ovat olleet urasi huippuhetkiä?

Saan suurta tyydytystä aina, kun huomaan, että kehittämämme mallit ovat levinneet muidenkin käyttöön – se tuntuu hienolta. Erityisen mukavaa on kuulla palautetta yrityspuolelta.

Mitä vaaditaan tutkijalta?

Tutkijalla pitää olla hyvä itsekuri ja keskittymiskyky, koska työ on hyvin itsenäistä – kukaan ei tule sanomaan, mitä kulloinkin pitää tehdä. Ja tietenkin pitää tykätä tosi paljon siitä, mitä tekee.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Uusia ratkaistavia ongelmia. Terveydenhoidon kehittämisessä on valtavasti tekemistä. Dataa olisi jo valtavasti olemassa, mutta sen käyttöön saaminen on usein haasteellista. Yhteiskunnallisesti vaikuttava tutkimus on se, joka minua nyt erityisesti kiinnostaa.

Pekka Malo ja muut Aallon uudet vakinaistetut professorit kertovat tutkimuksestaan Installation talks -tapahtumassa 24. huhtikuuta. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Katso tilaisuuden ohjelma täältä.

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.