Teknologiateollisuus ry lahjoittaa Aalto-yliopistolle 1,2 miljoonaa euroa

”Nyt jos koskaan on koulutuksen laatuun ja tutkimukseen investoimisen aika”, sanoo Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Minna Helle.
Kaksi opiskelijaa seisomassa Kauppakorkeakoulun kolmannen kerroksen terassilla

Teknologiateollisuus ry lahjoittaa yhteensä neljä miljoonaa euroa yliopistoille, joilla on tekniikan alan koulutusvastuu. Aallon saama lahjoitus on 1,2 miljoonaa euroa. Lahjoituksen vaikuttavuutta lisää valtion vastinrahakampanja, joka jatkuu kesäkuun 2022 loppuun saakka.

”Nyt jos koskaan on koulutuksen laatuun ja tutkimukseen investoimisen aika. Osaajapula on haitannut jo pitkään yritysten kestävää kasvua, ja maailmanpolitiikan muuttuneen tilanteen vuoksi vihreän siirtymän sekä siihen liittyvän uuden osaamisen tarve on aiempaakin kriittisempää. Meidän on koko kansakuntana vahvistettava omia kyvyykkyyksiämme, ja teknologinen osaaminen ja edelläkävijyys on Suomi-talon peruskivi”, sanoo Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Minna Helle.

Teknologiateollisuuden osaajatarveselvityksen mukaan toimiala tarvitsee kymmenen vuoden sisällä 130 000 uutta osaajaa.

”Olemme halunneet kannustaa yliopistoja vastaamaan teknologia-alan osaajatarpeisiin sekä vahvistamaan tutkimusta ja yritysyhteistyötä. Tämä on huomioitu lahjoituksen kriteereissä. Muita kriteereitä ovat olleet tekniikan ja ICT:n aloilta valmistuneiden työllisyyden kehittyminen sekä naisten osuuden sekä kansainvälisten opiskelijoiden määrän kehittyminen näillä aloilla”, kertoo korkeakoulupolitiikan asiantuntija Touko Apajalahti Teknologiateollisuudesta.

”Kiitämme Teknologiateollisuutta lahjoituksesta, joka auttaa Aalto-yliopistoa jatkossakin kantamaan vastuuta keskeisten tekniikan alojen suurimpana yliopistotason kouluttajana Suomessa”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

”Aalto kouluttaa 37 prosenttia Suomen diplomi-insinööreistä ja arkkitehdeistä. Viiden vuoden aikana tavoitteemme on nostaa tekniikan alalla vuosittain valmistuvien määrää 350 uudella diplomi-insinöörillä. Aallossa suoritetaan yli neljäsosa kaikista kansainvälisten opiskelijoiden ylemmistä korkeakoulututkinnoista Suomessa. Olemme uudessa strategiassamme ottaneet tavoitteeksi kestävämmän tulevaisuuden rakentamisen ja näemme siinä hienoja mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille ja yhteiskunnalle”, Niemelä kertoo.

Teknologiateollisuus ry osallistui valtion vastinrahakampanjaan jo vuoden 2021 alussa miljoonan euron lahjoituksella, joka jaettiin tasan kaikkien tekniikan ja ICT:n kouluttajien kesken. Teknologiateollisuus, sen jäsenyritykset ja 100-vuotissäätiö ovat lahjoittaneet korkeakoulutukseen viime vuosina yhteensä noin 160 miljoonaa euroa.

Lisätietoa:

Teppo Heiskanen

Johtaja, Kumppanuudet ja yritysyhteistyö

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa