Suomen Akatemialta rahoitus kansallisen ruokaturvan parantamiseen

Matti Kummu pitää tärkeänä, että Suomi varautuu mahdollisiin tulevaisuuden häiriöihin globaalissa ruokasysteemissä ja kehittää keinoja, millä resilienssiä näiden varalle voidaan nostaa.
Matti Kummu
Professori Matti Kummu. globaalit vesi- ja ruoka-asiat Kuva: Maija Taka / Aalto-yliopisto

Suomen Akatemia on myöntänyt 20 miljoonaa euroa kriisivalmiuden ja huoltovarmuuden tieteelliseen tutkimukseen. Rahoituksen sai kaikkiaan 16 hanketta. Professori Matti Kummu Aalto-yliopistosta ja Marketta Rinne Luonnonvarakeskuksesta saivat rahoituksen yhteiselle tutkimushankkeelle, jossa etsitään uusia ratkaisuja ja suosituksia ruokaturvan parantamiseksi lyhyellä ja pitkällä aikajänteellä.

Maailma on menossa yhä epävakaampaan suuntaan, johtuen muun muassa ilmastonmuutoksesta, globaaleista pandemioista, maailmanmarkkinahintojen vaihteluista ja geopoliittisista jännitteistä. Suomi on osa globaalia ruokajärjestelmää ja riippuvainen sekä ruoan tuonnista että myös muualta tulevista tuotantopanoksista, kuten rehusta ja energiasta.

Kummu ja Rinne kehittävät ratkaisuja muun muassa rehun saatavuushäiriöihin, tarkastelevat monikerrosviljelyn ja vesiviljelyn mahdollisuuksia sekä tutkivat häiriöiden vaikutuksia ruokahuoltoon pyrkimyksenä parantaa järjestelmien sopeutumiskykyä eli resilienssiä.

”Kansallisen ruokaturvan vaarantuminen kriisitilanteissa uhkaa yhteiskuntarauhan säilymistä, joten ruoan tuotannon ja jakelun häiriötön toiminta on kriittistä. Ruokajärjestelmän resilienssin turvaaminen ja kriisitilanteisiin varautuminen ovatkin yhteiskunnan keskeisiä haasteita jo nyt,” Kummu toteaa.

Lisätietoja:

Matti Kummu

Associate Professor
T213 Built Environment

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: