Suomalaistutkijat kartoittivat ihmiskehon erogeeniset alueet

Suomalaistutkijoiden tulokset osoittavat, että ihmiskehossa on tarkkaan määräytynyt erogeenisten alueiden kartta.

Suomalaistutkijoiden tulokset osoittavat, että ihmiskehossa on tarkkaan määräytynyt erogeenisten alueiden kartta, joka säätelee kosketuksen aiheuttamaa seksuaalista mielihyvää. Kehon alueiden erogeeninen herkkyys oli yhteydessä alueiden tuntoherkkyyteen, ja seksuaalisesti halukkailla ihmisillä erogeeniset alueet olivat myös suurempia. Erogeeniset alueet olivat naisilla laajempia kuin miehillä, mutta vastaajien ikä ei vaikuttanut alueiden kokoon.

– Tuloksemme osoittavat, että lähes minkä tahansa kehon alueen koskettaminen voi aiheuttaa seksuaalista mielihyvää. Kehon alueiden erogeenisuus on kuitenkin erilaista itsetyydyttäessä ja harrastettaessa seksiä kumppanin kanssa. Itsetyydyttäessä haetaan välitöntä seksuaalista nautintoa koskettelemalla sukupuolielimiä. Seksikumppanin kosketteleminen muiltakin alueilta seksin aikana on todennäköisesti tärkeää myös parin sosiaalisten siteiden ylläpitämisen kannalta, kertoo apulaisprofessori Lauri Nummenmaa Aalto-yliopistosta ja Turun PET-keskuksesta.

– Tulokset korostavat, kuinka tärkeä tuntoaisti on seksuaalisuuden kannalta. Seksuaaliset suhteet ovat tärkeitä hyvinvoinnille läpi aikuisiän. Tuloksemme auttavat ymmärtämään seksuaalisuuteen ja sosiaalisiin suhteisiin liittyviä mekanismeja ja niiden toiminnan häiriöitä, kertoo professori Jari Hietanen Tampereen yliopistosta.

Tutkimus toteutettiin laajana Internet-pohjaisena kyselytutkimuksena, johon osallistui yli 700 henkilöä. Tutkimusta rahoitti Suomen Akatemia ja Emil Aaltosen säätiö. Tulokset julkaistiin 18.4.2016 Archives of Sexual Behavior -kausijulkaisussa

Lisätietoja:
Apulaisprofessori Lauri Nummenmaa
Aalto-yliopisto ja Turun PET-keskus
p. +358 50 431 9931

Aiempi tutkimus: Kehon kosketuskartat säätelevät sosiaalisia suhteita

Tutkimustulokset julkaistiin 27.10.2015 Proceedings of The National Academy of Sciences of The United States of America (PNAS) –tiedejulkaisussa

Aivotutkija Lauri Nummenmaa yhdistää tutkimuksessaan lääketiedettä, psykologiaa ja tietojenkäsittelytiedettä. Nummenmaa tutkii ryhmänsä kanssa tunteiden ja sosiaalisen kanssakäymisen taustalla olevia molekyylitason aivomekanismeja ja toiminnallisia hermoverkkoja. Toinen hänen tärkeistä tutkimusaiheistaan on liikalihavuuden taustalla olevat aivomekanismit.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: