Startup-yrittäjien liikeideoille kehuja sijoittajilta

Stipendillä palkittu Proximi.io-yritys tähtää nopeaan kansainvälistymiseen.
Yrittäjä ja sijoittaja Riku Asikainen kertoi kasvuyrittäjille, että bisnesenkelit ovat tärkeitä ei vain sijoittajina, vaan myös verkostojen ja tietopääoman tarjoajina.

Parhaasta liikeideasta ja pitchauksesta eli tiiviistä esityksestä Aalto Pitch -tilaisuudessa 17.2.2016 palkittiin Proximi.io. Se kehittää eri paikannusteknologioita yhdistävää alustaa paikkatietoa hyödyntävien mobiili- ja websovellusten käyttöön. Nordean myöntämän stipendin arvo oli 5 000 euroa.

– Käytämme rahat markkinointiin, Proximi.io:n toimitusjohtaja ja toinen perustajajäsen Annina Koskiola kertoi. Meillä on myös pyrkimys lähteä ulkomaisille markkinoille nopeasti.

Tuomariston arviointikriteereissä painottui se, että kasvuyrityksen ansaintalogiikan tulee olla kunnossa ja yrityksen erottua kilpailijoista. Tuomaristolle oli tärkeää myös, että yrityksellä oli selkeät suunnitelmat kansainvälistymiselle.

Voittoisan Proximi.io:n liikeidea täytti nämä vaatimukset ja lisäksi Annina Koskiolan pitchaus arvioitiin erinomaiseksi.

Proximi.io:n lisäksi liikeideansa pääsi esittelemään Haituva Innovations, Pickdelso, Mezuria, Cryon, AdLaunch Inc, LAC Systems, BFIX, Kwork Innovations ja Me2We. Kaikki mukana olleet kasvuyritykset olivat Aalto-taustaisia.

Yhteistyöllä tukea kasvuyrittäjyydelle

Aalto Start-Up Center ja Nordean Helsingin yritysalue ovat tehneet yhteistyötä jo reilun viiden vuoden ajan ja solmineet sitä varten kumppanuussopimuksen edistämään yrittäjyyden mahdollisuuksia. Yksi osa yhteistyötä on Aalto Pitch -tapahtuma.

Tapahtuman tuomaristoon kuuluivat Nordean Helsingin yritysalueen johtaja Jussi Pajala, UK Trade & Investmentin johtaja Johanna Savolainen sekä yrittäjät ja sijoittajat Riku Asikainen ja Hannu Kytölä.

Pääomasijoittaja Riku Asikainen painotti kasvuyrittäjille sitä, että liikeideat pitää myös toteuttaa.
– Ideoiden toimeenpano on avainasia, koska ilman sitä ideoilla ei ole arvoa. Pitää myös osata irrottaa ote huonoista ideoista, joita niitäkin välillä syntyy.
Lisäksi hän muistutti kasvuyrittäjiä verkostojen merkityksestä.
– Raha on toki tärkeää, mutta vieläkin tärkeämpää, mitä bisnesenkeleiden kautta voi saada, on verkostot ja tietopääoma.

Aalto Pitch -tapahtuma järjestettiin Iso-Britannian suurlähetystössä Helsingin Kaivopuistossa ja sitä emännöi Suomen Britannian suurlähettiläs Sarah Price. Moderaattorina toimi Kauppakorkeakoulun opetuksen kehittämisen asiantuntija Christa Uusi-Rauva. Tilaisuuden päätteeksi Aalto Start-Up Centerin projektijohtaja Marika Paakkala kiitti lämpimästi Nordeaa ja UK Trade & Investmentia erinomaisesta yhteistyöstä tilaisuuden järjestämisessä sekä kertoi aktiivisen kumppanuuden jatkuvan myös tulevaisuudessa.

Lisätietoja:
Marika Paakkala
Projektijohtaja
Aalto Start-Up Center

Twitter: #aaltopitch @startupc

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!