Start-Up Centerissä aloittanut Ccea on kasvanut kaikki 10 toimintavuottaan

Yrittäjän täytyy pitää myymisestä.

Start-Up Center -yrityskiihdyttämöstä on saanut alkunsa monen menestyneen yrityksen tarina. Tunnetut Rovio ja Supercellin perustaneiden yrittäjien ensimmäinen yritys Sumea Interactive aloittivat toimintansa yrityshautomossa, joksi sitä ennen nimitettiin. Niiden lisäksi kiihdyttämöstä on ponnistanut monta muutakin erinomaista tulosta tekevää yritystä. Yksi sellainen on Communicea, nykyinen Ccea.

– Myin ensiksi viestinnän konseptointiani aiemmille liiketoimintakumppaneilleni. Menin heidän luokseen ja kyselin näkemyksiä suunnittelemastani palvelusta. Sain sieltä arvokasta palautetta ja ensimmäiset kaupatkin, Ccea Oy:n vuonna 2007 perustanut Reetta Rajala kertoo oman yrittäjäuransa alusta.

Rajalan perustama Ccea on Suomen johtava muutoksenhallintaan erikoistunut yritys ja maan suurimpien yritysten muutosten läpiviennin kumppani. Nimi kuvastaa sitä, mitä yritys on: Change capability & execution advisors. Samalla nimi on lyhenne yrityksen aiemmasta nimestä, joka oli vuoteen 2014 asti Communicea. Aluksi vain yksi yrittäjä eli Reetta Rajala itse. Sittemmin yrityksen kasvuvauhti on ollut nopea ja tänä päivänä Cceassa työskentelee parikymmentä ammattilaista.

Start-Up Centeristä arvokasta sparrausta ja kannustusta

– Yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa terävöitettiin ja kirkastettiin, kun pyrimme Start-Up Centeriin alkukesällä 2008. Se oli meille hyvää sparrausta, koska liikeideamme selkiytyi entisestään myös itsellemme. Toiseksi saimme hyvän ja toimivan työtilan neuvotteluhuoneineen silloisen Helsingin kauppakorkeakoulun, nykyisen Aalto-yliopiston yhteydestä, mikä toi yrityksellemme uskottavuutta, Reetta Rajala kertaa hautomoaikojen alkuvaiheita.

Ensimmäinen vajaan kolmen vuoden taipale taittui Start-Up Centerissä.
– Valitsimme hautomon tietoisesti ja päätimme pitää sitä kotinamme. Uskon, että pysyvyys on hyvä merkki myös asiakkaille. Vahva kannustus eli eteenpäin ja ylöspäin potkiminen on sekin hyvästä silloin, kun yritystoimintaa aloitetaan. Sparraukseen ja hyväntahtoiseen kannustukseen tuli myös sitoutua, kun pyrki ja pääsi hautomoon, Reetta Rajala kertoo hautomoympäristöstä.

Kaikki lähtee myyntityöstä

Reetta Rajalan mukaan yrittäjän on ryhdyttävä myyntiin heti.
– Testasimme myyntimateriaalejamme oman verkostomme kanssa ja saimme hyvää sparrausta ja harjoitusta ja viestimme kirkastui. Asiakasnäkökulmaa oli hiottava ja se hioutui parhaiten, kun kävimme melko nopeasti testaamassa kentällä myyntiviestiämme. Myös verkostot olivat alkuaikoinakin erittäin tärkeitä.

Tulevaisuudessa Reetta Rajala pyrkii kasvattamaan liiketoimintaa entisestään. Tavoitteena on myös toiminnan laajentaminen kansainvälisille markkinoille.
– Rakastan asiakasprojekteissa olemista, mutta minun pitäisi vähentää osallistumistani niihin, jotta aikaa olisi myös kansainvälistymiseen.

Yrittämisen riskeistä Reetta Rajala nostaa tyrmistyneenä esiin epäkohdat sosiaaliturvassa.
– Koko perhe on turvaverkottomassa tilassa, kun perheessä on yrittäjä. On väärin, että kukaan yrittäjäperheen jäsen ei voi saada työttömyysturvaa riippumatta siitä, onko kykenevä työskentelemään yrityksessä tai ei. Myöskään sillä ei ole väliä, onko yrityksellä mahdollisuus maksaa palkkaa vai ei. Taloudelliset suhdanteet, joihin on toki alusta alkaen osannut varautua, voivat nekin käydä yrittäjällekin kalliiksi. Kolmantena asiana Reetta Rajala muistuttaa yrittäjyyttä suunnittelevia siitä, että jos asiakkaat ovat isoja, ovat myös maksuajat usein erittäin pitkiä. Se on asia, joka on syytä tiedostaa ja johon kannattaa varautua.

Lisätietoja Aalto Start-Up Centeristä:
www.start-upcenter.fi

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.