Sino Finnish Challenge haastaa Kiinaa kaupungistumisen kehittämiseen

Kesäkoulun opiskelijat olivat Aasiasta ja ohjaajat Aallosta, MIT:sta ja Stanfordista.
Opiskelijat työstivät ideoita vuorovaikutteiseen ympäristöön ja kestävään kehitykseen. Kuva on ensimmäisen vaiheen palkintojenjaosta.

Kaupungistumisen haasteita ratkaistiin Sino Finnish Challenge -kesäkoulussa Otaniemessä 31.7. – 11.8. yli sadan kansainvälisen osallistujan kesken. Kesäkoulu on osa Sino Finnish Challenge -ohjelmaa, jossa kiinalaiset yliopistot on kutsuttu yhdessä suomalaisten toimijoiden kanssa kehittämään ratkaisuja urbaaniin tulevaisuuteen; yhdessä elämiseen, oppimiseen ja ikääntymiseen.

Kesäkoulun opiskelijat tulivat Aasiasta ja ohjaajat Aallon lisäksi Yhdysvalloista Massachusetts Institute of Technologysta (MIT) ja Stanfordin yliopistosta.  Opiskelijat työstivät ideoita vuorovaikutteiseen ympäristöön ja kestävään kehitykseen erilaisissa tiimeissä käyttäen Aallon Otaniemen kampusta kokeilualustanaan ja kampuksen 3D-mallia työkalunaan.

Challenge alkoi ideakilpailulla, johon saatiin 661 ehdotusta. Niiden työstämiseen osallistui yli 3000 ihmistä yli 30 instituutiosta Suomesta ja Kiinasta. Challengen ensimmäisen vaiheen palkinnot jaettiin keskiviikkona 2. elokuuta.

Osallistujat pääsivät esittelemään ideoitaan Espoon kaupunginjohtajalle Jukka Mäkelälle (keskellä). Mäkelän oikealla puolella Ariel Noyman MIT:stä, vasemmalla puolella Jarmo Suominen Aallosta ja Luis Alonso MIT:sta.

Kesäkoulun tulokset toivat näkökulmia sekä kampuskehitykseen että laajemmin kaupunkikehitykseen. Tulokset esiteltiin kesäkoulun lopuksi perjantaina 11. elokuuta ja niiden pohjalta luodaan Sino Finnish Challengen syksyn kehitysteemat.

Challengen kolmas ja viimeinen vaihe järjestetään Kiinassa kutsukilpailuna, johon kutsutaan voittaneet tiimit käärimään hihansa ja kehittämään ideoista ratkaisuja yhdessä suomalaisten kanssa.

Lisätietoja:

Sino Finnish Challenge -ohjelman johtaja Jarmo Suominen, puh. 044 3049465
Sino Finnish Challenge Summer Campin johtaja Timo Nyberg, puh. 050 5604438

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.