Sanna Lehto ja Antonina Sedakova sijoittuivat Hyères-kilpailussa

Aalto-yliopiston vaatesuunnittelun opiskelija Antonina Sedakova ja alumni, valokuvaaja Sanna Lehto sijoittuivat tänä vuonna arvostetussa Hyèresin muodin ja valokuvauksen kilpailussa Ranskassa.
Alumni, valokuvaaja Sanna Lehto.

Antonina Sedakova sai yhteistyökutsun kiinalaisen Exception de Mixmind -merkin kanssa kokoelmallaan "Communication Tube" ja valokuvaaja Sanna Lehto sai yleisöpalkinnon kuvasarjallaan "Morphologies".

"On ollut upea kokemus saada olla osa Hyères-festivaalia. Olen tavannut valtavasti uusia ihmisiä ja olen oppinut puhumaan taiteestani sujuvammin", Lehto kertoi.

Antonina Sedakova. Photo © Chris Vidal Tenomaa

"Kokoelmani perustuu 1980-luvun neuvostoliittolaiseen nuorisokulttuuriin. Kun äitini oli opiskelija, hänen oli pakko työskennellä huonosti käyttäytyvien nuorten uudistumisleireillä. Halusin vangita tuon ajan ilmeen ja energian", sanoo Sedakova.

Sedakova ja Lehto olivat kaksi viidestä aaltolaisesta Hyères-finalistista. Mukana olivat myös vaatesuunnittelijat Anna Isoniemi ja Linda Kokkonen sekä alumni, valokuvaaja Jaakko Kahilaniemi.

Hyèresistä

Kansainvälinen Hyèresin muodin ja valokuvauksen festivaali on järjestetty Hyèresissä Ranskassa vuodesta 1985 lähtien. Nyt 33. vuonnaan se on yksi maailman arvostetuimmista kilpailuista nuorille suunnittelijoille ja valokuvaajille. Festivaalin tuomariston puheenjohtajana toimii Berlutin entinen luova johtaja Haider Ackermann. Aiempia Grand Prix -voittajia ovat Saint Laurentin luova johtaja Anthony Vaccarello ja Lacosten Felipe Olivera Baptista.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan