Sähkötekniikan opiskelu toi Teksasin helteestä Suomen kuumuuteen

Ryhmä teksasilaisia opiskelijoita vietti helteisen kuukauden langattoman viestinnän kurssilla Aalto-yliopistossa.
Texas A&M -yliopiston oppilaita laboratoriokurssilla Aalto-yliopistossa kesällä 2018, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen

Ollessaan vierailevana tutkijana tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksella muutama vuosi sitten Texas A&M -yliopiston apulaisprofessori Ana Goulart pisti merkille Aallossa tarjottavan, erityisen hyvin varustellun viestintätekniikan kurssin. Koska Texas A&M:ssä kannustetaan ulkomaanvierailuihin, hän päätti tuoda opiskelijoitaan Teksasista laboratoriokurssille Suomeen osana langattoman viestintätekniikan opintoja. Ensimmäinen yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa toteutettu Wireless Transmission Systems -kurssi järjestettiin kesällä 2017.

”Viime vuonna mukaan lähteneet 16 opiskelijaa pitivät kurssia erittäin hyödyllisenä”, Goulart kertoo. ”Teimme yritysvierailun muun muassa Nokialle ja ABB:lle. Palattuamme Teksasiin osa opiskelijoista tapasi yliopistollamme rekrytoivia ABB:n edustajia, jotka vaikuttuivat kuullessaan opiskelijoiden kokemuksista Suomessa.”

Viestinnän kurssien käyttämässä tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksen laboratoriossa tehdään myös 5G-tutkimusta. Tutkimuksen ja opetuksen yhteiskäytössä oleva laboratorio mahdollistaa opiskelijoille pääsyn viimeisimpään langattoman viestinnän tekniikkaan, jonka päivittäminen vain opetustarkoituksiin olisi liian kallista. Professori Goulart ja Aalto-yliopiston käyttöinsinööri Viktor Nässi kirjoittivat kokemuksellisen oppimisen mahdollistavasta laboratoriosta yhteisjulkaisun, joka herätti kansainvälistä huomiota ja johti useisiin yhteydenottoihin eri yliopistoista.

Tänä kesänä Teksasista Suomeen matkusti yhteensä 13 opiskelijaa pääaineenaan Electronic Systems Engineering Technology (ESET). Kuukauden mittaiseen laboratoriokurssiin sisältyvien opintojen lisäksi opiskelijat tekivät yritysvierailuja, tutustuivat Suomen kieleen ja kulttuuriin sekä vierailivat muun muassa Suomenlinnassa.

Syyksi osallistua kesäkurssille opiskelijat mainitsevat mahdollisuuden matkustaa – monelle Suomi on ensimmäinen Euroopan maa, jossa he ovat käyneet.

”Meitä varoiteltiin kylmyydestä, mutta täällähän on lämmin!” Teksasin kuumuuteen tottuneesta joukosta huikataan, kun kysyn, millaista Suomessa on ollut. Vakuutan, että suomalaiset ovat aivan yhtä hämmentyneitä käynnissä olevasta helleaallosta kuin hekin. Entä suosittelisivatko he tätä kurssia muille Texas A&M:n opiskelijoille?

”Ehdottomasti! Laboratoriot täällä ovat todella kattavia. Ja yritysvierailut olivat mielenkiintoisia – Nokialle terveisiä, että tulen heille töihin koska tahansa”, eräs kurssilaisista, Jennifer Robinson kertoo.

Aalto-yliopisto allekirjoitti opiskelijavaihtosopimuksen Texas A&M -yliopiston kanssa vuonna 2016.

”Toiveena on, että kesäkurssilaiset kertoisivat Aallosta omassa yliopistossaan, jotta tänne saapuisi tulevaisuudessa vaihto-opiskelijoita Texas A&M:sta ja että Aallon opiskelijoita lähtisi puolestaan vaihtoon Teksasiin”, Aalto-yliopiston kansainvälisten suhteiden päällikkö Anita Bisi sanoo.

Teksti ja kuva: Linda Koskinen

Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.