Sähkötekniikan alumnit tutustuivat eduskuntaan kansanedustaja Jyrki Kasvin vieraina

20.6. järjestetylle eduskuntaekskursiolle osallistui 21 vierasta esikouluikäisistä eläkeläisiin.
Sähkötekniikan alumnien eduskuntaekskursio

Meitä oli 21 osallistujaa 20.6. järjestetyllä eduskuntaekskursiolla, jossa isäntinä toimivat vihreiden kansanedustaja Jyrki Kasvi ja hänen avustajansa Eetu Kreivi. Nuorin osallistuja oli esikouluiässä ja me vanhimmat jo tukevasti eläkkeellä.

Eetu otti meidät vastaan turvatarkastuksen jälkeen ja lähdimme tutustumaan Eduskuntataloon, joka peruskorjauksen jälkeen on todella hienossa kunnossa. Ihailimme kauniita käytäviä ja portaikkoja ja Eetu kertoi meille talon historiasta. Käytävillä näimme muutamia kansanedustajia ja oletettavasti muita talossa vierailijoita, mutta juhannuksen kynnyksellä talo vaikutti hiljaiselta.

Komeaa Valtiosalia pääsimme katsomaan vain viereisestä aulatilasta, sillä ison salin istuntojen aikana Valtiosaliin ei saa mennä.

Seuraavaksi vierailimme isossa salissa, jossa oli istunto käynnissä. Koska kyseessä oli puheistunto, paikalla oli vain vähän kansanedustajia (päätösistuinnoissa lähes kaikki ovat paikalla). Kuulimme osan kahdesta puheenvuorosta, jotka käsittelivät yllätykseksemme naakkojen rauhoituksen lopettamista lintujen maanviljelykselle aiheuttamien vahinkojen vuoksi.

Tämän jälkeen Jyrki Kasvi otti meidät vastaan vihreiden ryhmähuoneessa. Hän kertoi meille taustastaan ja ajastaan TKK:lla, jossa hän opiskeli työpsykologiaa tietotekniikkaharrastuksen ja lehtikirjoittelun ohessa aina tohtoriksi asti. Politiikkaan hän lähti liittymällä nuorsuomalaisiin ja hänet valittiin Espoon valtuustoon ja saman tien kaupungin hallitukseen. Kun Nuorsuomalaisen puolueen toiminta loppui, Jyrki liittyi vihreisiin ja hänet valittiin kansanedustajaksi vuonna 2003. Koko tämän ajan hän on toiminut myös Espoon kaupunginvaltuutettuna.

Jyrki vastasi innokkaasti esittämiimme kysymyksiin eduskuntatyöstä ja hänelle tärkeistä aiheista. Niitä ovat muun muassa tietotekniikan asema ja tulevaisuuskysymykset, kuten valmistautuminen Airbnb-vuokraustoiminnan kaltaiseen alustatalouden laajenemiseen. Meillä aikuisilla olisi riittänyt kyseltävää ja keskusteltavaa vaikka kuinka pitkään, mutta kouluikäiset osallistujat huomioon ottaen totesimme, että on aika lopettaa kahden ja puolen tunnin vierailu. Lopuksi Eetu otti ryhmäkuvan ja saattoi meidät takaisin uloskäynnin luokse.

Yhteenvetona tämä oli erittäin onnistunut ja mielenkiintoinen ilta eduskuntatalossa. Kiitokset Jyrkille ja Eetulle vierailun järjestämisestä.

Esko Jurvanen

URL kopioitu

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.