Safa Hovisen Siemenkota voitti Siemensin 160-vuotisjuhlavuoden tunnuskilpailun

Median laitoksen graafisen suunnittelun ohjelma järjesti yhteistyössä Siemens Osakeyhtiön kanssa 160-vuotisjuhlavuoden logokilpailun.
Siemens-kilpailun voittaja on Safa Hovinen ehdotuksellaan Siemenkota

Kilpailun voitti ensimmäisen vuosikurssin MA-opiskelija Safa Hovinen Siemenkota-nimisellä työllä. Logokilpailun voittajatyöstä tulee Siemens Osakeyhtiön 160-vuotisjuhlavuoden tunnus vuonna 2015. Kilpailussa jaettiin yhteensä noin 4000 euron palkinnot.

Vuonna 2015 on kulunut 160 vuotta siitä, kun teknologiayhtiö Siemens aloitti liiketoiminnan Suomessa rakentamalla lennätinlinjan Pietarista Helsingin kautta Turkuun.

- Halusimme tämän kilpailun kautta tarjota tulevaisuuden tekijöille kokemusta hyvin konkreettisesta yritysmaailman suunnittelutyöstä. Toivottavasti tästä työnäytteestä on voittajalle hyötyä uran alussa. Kilpailutyöt olivat korkeatasoisia, ja niissä oli raikkaita näkemyksiä.  Voittajatyössä viesti on selkeä. Logo on erottuva, ja sitä on helppo käyttää yhtiömme viestintämateriaaleissa.  Yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa sujui erittäin hyvin, Siemens Osakeyhtiön viestintäjohtaja Kirsi Rejman sanoo.

Logokilpailussa luotiin Siemensin juhlavuodelle tunnus – logo, joka houkuttelee etsimään lisätietoja yhtiöstä sekä rohkaisee jakamaan juhlavuoden kokemusta.   Kilpailun voittajaa valittaessa kiinnitettiin huomiota innovatiivisuuteen, suomalaisuuteen, juhlavuuteen, käytettävyyteen ja dialogiin Siemensin muun visuaalisen materiaalin kanssa. Graafisen suunnittelun opiskelijoille suunnattuun logokilpailuun osallistui 26 työtä.  Kilpailutyöt arvioitiin nimettöminä.  Kilpailussa palkittiin kolme parasta ehdotusta:

• Ensimmäinen palkinto 2000 €: No 26 Siemenkota, Safa Hovinen, MA 1. vuosikurssi
  • Toinen palkinto 1000 €: No 16 #TAIK,  Joonas Vähäkallio, BA 2. vuosikurssi
  • Kolmas palkinto 700 €: No 3 Parallels of Innovation,  Marija Erjavec, MA 1. vuosikurssi

- Näimme tämän hyvänä mahdollisuutena opiskelijoillemme saada arvokasta kokemusta ja näkyvyyttä kansainvälisen teknologiayhtiön viestinnässä. Tiukasta aikataulusta huolimatta kilpailuun tuli paljon töitä.  Monet niistä kuvastivat yhtiötä ja sen arvoja sekä historiaa tuoreella tavalla. Tämänkaltainen yhteistyö hyödyttää kaikkia osapuolia, Aalto-yliopiston professori Saku Heinänen kertoo.

Tuomaristoon kuuluivat Siemens Osakeyhtiön viestintäjohtaja Kirsi Rejman, Siemens Osakeyhtiön markkinointipäällikkö Katrianna Carlson, graafinen suunnittelija Marjatta Itkonen, Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun lehtori Arja Karhumaa sekä Aalto-yliopiston professori Saku Heinänen.

Siemensin on perustanut saksalainen keksijä ja yrittäjä Werner von Siemens vuonna 1847.  Wernerin ensimmäinen keksintö oli osoitinlennätin.  Vuonna 1855 myös Suomi liitettiin kansainväliseen tietoliikenneverkkoon, kun lennätinlinja Pietarista Helsingin kautta Turkuun valmistui.  Siitä lähtien Siemens on ollut mukana rakentamassa suomalaisen yhteiskunnan menestystä toimittamalla teknologiaratkaisuja monille yhteiskunnan kriittisille alueille kuten teollisuuteen, energia-alalle ja infrastruktuuriin.

Lisätietoja kilpailuun liittyen: tuottaja Ilona Törmikoski, [email protected]

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.