Saabille tehty väitöstutkimus avasi Kalle Spoofille ovet yhtiön tuotekehitykseen

Kalle Spoof kehitti väitöstutkimuksessaan tutkajärjestelmien keilanmuodostusta ja vie nyt työn antia Saab Teknologiakeskukseen.
Kalle Spoof
Kuva: Susanna Jaarmo

Kalle Spoof väitteli Aalto-yliopistosta tekniikan tohtoriksi 15.12.23 väitöskirjallaan Integrated True-Time-Delay Beamforming Receivers.

Elektronista antennikeilan muokkausta eli keilanmuodostusta voidaan hyödyntää laajalti tutkissa ja elektronisen puolustuksen järjestelmissä sekä mobiiliviestinnässä. Kalle Spoof perehtyi radiovastaanottimien antenniryhmien keilanmuodostukseen jo Aalto-yliopiston diplomityössään, jonka hän teki yhteistyössä puolustus- ja turvallisuusyhtiö Saabin kanssa.

Mikro- ja nanoelektroniikkasuunnittelun alan väitöstutkimuksessaan Spoof pääsi sukeltamaan aiheessa sen syvään päähän. Työ poiki hedelmää ja vastaväitelleen tohtorin jatkopesti on Saab Teknologiakeskuksen tuotekehityksessä.

”Käytin väitöstyössäni viiveitä antennisignaalien säätämiseen, kun perinteisesti siihen käytetään vaihesiirtoa. Viivesäätö mahdollistaa keilanmuodostuksen hyvinkin laajoille kaistanleveyksille, mikä kasvattaa radiojärjestelmien datansiirtokapasiteettia. Tutkimuksen keskeinen uutuusarvo on viiveiden aiempaa tehokkaampi toteuttaminen mikrosirujen sisällä”, Spoof kertoo.

”Oli antoisaa päästä suunnittelemaan integroituja piirejä, ja erityisen palkitsevaa oli, kun sain todennettua niiden toimivuuden mittausten avulla.”

Uutta suunnitteluosaamista tuotekehitykseen

Spoofin väitöstutkimus on osa Saabin rahoittamaa Industrial doctoral school -ohjelmaa, jonka tavoitteena on kouluttaa vähintään 20 uutta tohtoria Aalto-yliopistosta kymmenen vuoden aikana. Saabin kokonaisinvestointi vuonna 2017 alkaneeseen strategisen kumppanuuden yhteistyöohjelmaan on 23 miljoonaa euroa.

Saab Finland palkkaa Industrial doctoral school -opiskelijat työntekijöikseen, ja he voivat käyttää työajastaan noin neljä päivää viikossa väitöstyöhön Aallon tutkimusryhmissä. Loppuajan väitösopiskelija tekee töitä Saabin muissa projekteissa ja tutustuu yrityksen toimintatapoihin. Tavoiteaika väitöstutkimuksen valmistumiselle on neljä vuotta.

”Väitöstyön tekeminen Saabin työntekijänä toi tutkimukseen pitkäjänteisyyttä ja jatkuvuutta, kun ei tarvinnut keskittyä rahoituksen hankkimiseen tutkimuksen aikana. Saabin työntekijänä sain hyviä kontakteja talon asiantuntijoihin ja pääsin tutustumaan ajatusmaailmaan yrityksen tuotteiden takana.”

Tampereella vuonna 2018 toimintansa aloittanut Saab Teknologiakeskus keskittyy elektronisen puolustuksen laitteiden ja tutkajärjestelmien suunnitteluun. Vauhdilla kasvanut keskus saa nyt lisävahvistusta uudesta, kun Spoof jatkaa integroitujen piirien kehitystyötä.

”Väitöstutkimukseni herätti Saabilla kiinnostuksen suunnitella ja kehittää antenniryhmissä hyödynnettäviä mikrosiruja. Lähdemme nyt tutkimaan, mitä mahdollisuuksia tämä voi tarjota yhtiön tuotteisiin.”

Teksti: Marjukka Puolakka

Susanna Jaarmo

Corporate Relations Manager, School of Science
Saab Aalto Research Day 2019

Strateginen yrityskumppani Saab

Saabin pitkäjänteinen sitoutuminen yhteistyöhön luo hyvät edellytykset tieteellisille läpimurroille ja uusien innovaatioiden kehittämiselle.

Yritysyhteistyö
Radiokaiuton huone Otaniemessä. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Innovaatiot eivät synny hetkessä

Aalto-yliopiston ja Saab-konsernin yhteistyölle on kehittynyt hyvä brändi ja maine siitä, että asiat osataan tehdä oikein.

Elektroniikan ja nanoteknologian maisteriohjelma

Aalto-yliopisto ja Saab laajentavat strategista tutkimusyhteistyötä

Saab investoi kolme miljoonaa euroa yhteistyön laajentamiseen uusille tutkimusalueille. Yhtiön kokonaisinvestointi vuosille 2017-2026 kasvaa 23 miljoonaan euroon.

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan