Aalto-yliopisto ja Saab laajentavat strategista tutkimusyhteistyötä

Saab investoi kolme miljoonaa euroa yhteistyön laajentamiseen uusille tutkimusalueille. Yhtiön kokonaisinvestointi vuosille 2017-2026 kasvaa 23 miljoonaan euroon.
Elektroniikan ja nanoteknologian maisteriohjelma
Kuva: Unto Rautio

Vuonna 2017 Aalto ja Saab aloittivat 10 vuoden yhteistyön, johon Saab investoi 20 miljoonaa euroa. Tähän mennessä on käynnistetty 10 väitöskirjatason tutkimushanketta antenniteknologian, mikroelektroniikan, digitaalisen signaalinkäsittelyn, tekoälyn, hydroakustiikan ja kvanttiteknologian aloilta. Yhteistyössä on mukana 10 professoria sekä yli 20 tutkijaa ja tohtorikoulutettavaa.

Tutkimushankkeet ovat tuottaneet kymmeniä tieteellisiä julkaisuja ja useita patenttihakemuksia. Yhteisen tohtorikoulutusohjelman ensimmäiset tekniikan tohtorit valmistuvat tänä vuonna.

Uusia alueita ja post-doc -tutkimusta

Saabin kolmen miljoonan euron lisäinvestointi tutkimusyhteistyöhön kasvattaa yhtiön kokonaisinvestoinnin 23 miljoonaan euroon vuosina 2017–2026.

Lisäinvestointi mahdollistaa yhteistyön laajentamisen uusille alueille teköälyssä, autonomisissa järjestelmissä, kognitiivisissa teknologioissa ja koneoppimisessa. Lisäksi yhteistyö laajenee väitöskirjatutkimuksesta post-doc -tutkimukseen.

”Olemme investoineet viime vuosina paljon toimintojemme laajentamiseen Suomessa perustamalla runsaasti uutta tutkimus-, kehitys- ja tuotantokapasiteettia. Olemme todella tyytyväisiä Aalto-yliopiston kanssa tehdyn strategisen tutkimusyhteistyön tuloksiin, jotka tukevat sekä Tampereella sijaitsevaa tuotekehityskeskustamme että muita Saabin yksiköitä ympäri maailman. Tämän lisäinvestoinnin ansiosta pystymme nyt varmistamaan vahvan tutkimusosaamisen uusilla aloilla, jotka ovat merkittäviä nykyisten ja tulevien tuotteittemme kannalta”, sanoo Saabin toimitusjohtaja Micael Johansson.

”Saabin huomattava investointi ja pitkän aikavälin sitoutuminen yhteistyöhön Aalto-yliopiston kanssa auttaa tutkijoitamme nostamaan tutkimuksensa kansainväliselle huipputasolle. Saabin ansiosta tutkijoilla on käytössään alan uusin osaaminen ja tieto käytännön sovellusten haasteista, mikä vauhdittaa tieteellisten läpimurtojen ja innovaatioiden syntymistä”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Yhteistyön laajentaminen lujittaa myös Suomen ja Ruotsin välistä tutkimusyhteistyötä sekä luo uusia mahdollisuuksia eurooppalaiselle ja maailmanlaajuiselle yhteistyölle.

Lisätietoa:

Teppo Heiskanen

Johtaja, Kumppanuudet ja yritysyhteistyö

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.