Robottiliikenteen ja esineiden internetin tutkimus saa vauhtia – 5G-verkko avattiin Otaniemeen

Huippunopeassa mobiiliverkossa opiskelijat, tutkijat ja yritykset pääsevät testaamaan ja kehittämään tulevaisuuden teknologiaa.
Graphic Illustration of 5G network with symbols. Graphic design: Safa Hovinen
Graafinen suunnittelu: Safa Hovinen

Ennennäkemättömän nopea ja lähes viiveettä toimiva langaton 5G-verkko mullistaa liikenteen, teollisuuden, viestinnän ja viihteen tulevan vuosikymmenen aikana. Se on avainasemassa monissa uusissa teknologioissa, kuten robottiliikenteessä, teollisuuden automaatiossa, esineiden internetissä ja lisätyn todellisuuden sovelluksissa.

Nyt Aalto-yliopiston Otaniemen kampukselle on avattu Euroopan laajimpiin kuuluva ei-kaupallinen 5G-verkko. Sen ansiosta tutkijat, opiskelijat ja yritykset voivat kehittää sekä kuluttajille että teollisuuteen suunnattuja laitteita ja sovelluksia aidossa 5G-ympäristössä. Verkko kattaa myös Otaniemen kampuksen ulko- ja katualueet.

graphic illustration of 5G speed compared to 4G and 3G. Graphic design Safa Hovinen
Tieto liikkuu 5G-verkossa verrattuna jopa kymmeniä kertoja nopeammin 4G-verkkoon verrattuna. Lisäksi 5G-verkko voi palvella suurempaa määrää laitteita samanaikaisesti ilman ruuhkautumista. Kuvitus: Safa Hovinen

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myönsi viime vuonna Aalto-yliopistolle kolmivuotisen radioluvan 5G -tutkimukseen, tuotekehitykseen ja opetukseen.

”Tämä on kansainvälisessä mittakaavassa ainutlaatuinen tutkimusalusta uusille langattoman tietoliikenteen verkoille, sovelluksille ja palveluille. Oman taajuusluvan ja verkon ansiosta voimme käyttää verkkoa vapaasti eri tutkimus- ja yrityskumppanien kanssa. Verkkoa voivat hyödyntää myös Otaniemen startupit”, sanoo 5G:n tietoturvaa tutkiva professori Raimo Kantola.

”Aalto-yliopistossa tehdään monialaista 5G-tutkimusta verkkotekniikasta ja signaalinkäsittelystä aina 5G:tä hyödyntäviin sovelluksiin kuten autonomiseen liikenteeseen ja teollisuuden järjestelmiin. Tietoliikennealan tutkimuksemme on kansainvälisten rankingien mukaan aivan Euroopan huippua”, sanoo sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Jyri Hämäläinen.

Nykyisin saatavilla oleva 5G-teknologia on kehitetty erityisesti kuluttajamarkkinoille. Teollisuuden tarpeisiin vastaamiseksi teknologia vaatii vielä tutkimusta ja kehitystyötä.

”5G ei ole vielä kypsä äärimmäistä luotettavuutta vaativiin terveydenhuollon, liikenteen ja teollisuuden sovelluksiin. Tutkimusympäristömme mahdollistaa verkko- ja ohjelmistotekniikan kehittämisen ja testaamisen, jotta se saadaan vastaamaan tuleviin tarpeisiin”, Raimo Kantola sanoo.

graphic illustration of two robot cars exchanging information
5G:ssä voidaan päästä jopa 1 millisekunnin viiveeseen, eli aikaan, joka signaalilla kestää siirtyä kohteeseen. Lyhyt viive on välttämätöntä esimerkiksi etäohjattavissa laitteissa ja itseajavien autojen välisessä kommunikaatiossa. Kuvitus: Safa Hovinen

Otaniemen 5G-verkko on toteutettu yhteistyössä Nokian kanssa, ja siinä on myös Ericssonin toimittamia osia ja avoimen lähdekoodin osia. MediaTek on toimittanut verkon testaamiseen tarkoitetun laitteiston.

Verkosta voidaan kutakin tutkimuskäyttäjää varten lohkaista oma osuus. Näin verkkoa voidaan joustavasti käyttää useissa rinnakkaisissa tutkimuksissa ilman, että ne häiritsevät toisiaan.

Alkuvaiheessa verkkoa hyödyntävät autonomista ajamista tutkiva EU-hanke 5G-MOBIX, lennokkien käyttöä pelastustoiminnassa tutkiva EU-hanke PriMO 5G ja Business Finlandin rahoittama VIIMA-hanke, jossa kehitetään teollisen internetin sovelluksia, kuten älykkäitä sähköverkkoja.

5G-radiolupa Otaniemeen

Euroopan paras yliopiston käytössä oleva 5G testi- ja koeverkko vauhdittaa alan tutkimusta.

Lue uutinen
Aalto University / Datacenter at Otaniemi / photo: Linda Koskinen

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.