Radikaali luovuus edistää uudelleenajattelua

Älykkyys nähdään yleensä kykynä ajatella ja oppia. Mutta kun maailma muuttuu ennennäkemättömän nopeasti, tärkein taito voikin olla kyky ajatella toisin ja poisoppia vanhoista toimintamalleista.
Aalto innovations present at Flow Festival, photo by Samuli Pentti
Kuva: Samuli Pentti

”Think again” oli Aalto-yliopiston ensimmäinen iskulause.

Tämä oli rohkea iskulause akateemisessa maailmassa, jossa sivistynyt älykkyys oli faktojen, datan, tiedon, päättelyn ja kokemuksen perusta – ei erilainen, epätavanomainen tai luova ajattelu. Siksi iskulause lanseerattiin kohdeyleisölle lyhyeksi aikaa, se näytti vastaperustetun yliopiston suunnan. Rohkeasti kohti fundamentaalista muutosta.

Älykkyys nähdään yleensä kykynä ajatella ja oppia. Mutta kun maailma muuttuu ennennäkemättömän nopeasti, tärkein taito voikin olla kyky ajatella uudelleen ja poisoppia. Me olemme monimutkaisten ja lineaaristen haasteiden mestariratkojia. On turvallista suosia suunnitelmallista menettelyä ja mukavuuden tunnetta tuntemattoman tekijän tai epävarmuuden tuoman epämukavuuden sijaan.

Turvallinen vakaus ei kuitenkaan siunaa kaikkea; se voi olla jopa kirous. Kun kohtaamme moniulotteisia haasteita – kuten työtapojemme digitalisointi COVID-19:n myötä – huomaamme nopeasti, että meille tutut menetelmät eivät ole enää tehokkaita ratkaisuja. Nämä monimutkaiset kysymykset eivät ole yksittäisiä ongelmia, jotka voidaan ratkaista yksioikoisella asiantuntemuksella. Mitä radikaalimpia ajattelijoita olemme, sitä enemmän laajennamme mahdollisuuksiamme. Tarvitaan siis enemmän monialaista uudelleenajattelua ja radikaalia luovuutta!

Teknologia on täynnä radikaalia luovuutta. Autot, sähkö ja televisio olivat aikanaan radikaaleja. Nämä ajattelua haastavat teknologiat olivat innovaatioita, jotka muuttivat ihmisten, teollisuuden tai yritysten toimintaa olennaisesti. Ne kumosivat vanhat järjestelmät ja tottumukset.

Uusimpia esimerkkejä vanhaa haastavista teknologioista ovat tekoäly ja 5G, jotka voivat edistää monien yhteiskunnan osa-alueiden muuttumista aina uusista kuluttajapalveluista mediaan, viihteeseen, koulutukseen, terveydenhuoltoon, vähittäismyyntiin ja moniin teollisuudenaloihin.

Digitalisaatio on erinomainen lanseerausalusta poikkitieteellisille innovaatioille sekä taidetta, liiketoimintaa, tiedettä ja teknologiaa yhdistäville näkökulmille. Hyvänä esimerkkinä perustieteiden korkeakoulusta valmistunut Erik Härkönen, joka luo uusia kuvia laajasta data-setistä.

Aalto-yliopistossa rakennetaan kestävää tulevaisuutta. Meillä on nyt käytössä kolme lähestymistapaa kaikkeen toimintaamme: yrittäjähenkinen ajattelutapa, radikaali luovuus ja kestävät ratkaisut. Kannustamalla yhteisömme radikaalisti luovaa ja yrittäjähenkistä kulttuuria voimme yhdessä vaikuttaa asioihin ja löytää kestäviä ratkaisuja.

Uuden strategiamme monialaiset lähestymistavat ovat antaneet meille mahdollisuuden oppia pois jäykistä mielipiteistä sekä arvostaa henkistä joustavuutta, nöyryyttä ja uteliaisuutta järjettömän johdonmukaisuuden sijaan. Luovilla työtavoilla monipuolistetaan tapoja suunnitella esimerkiksi kestäviä ratkaisuja. Meillä ei ole valmiita toimintamalleja ja ratkaisuja uusiin haasteisiin. Siksi tarvitsemme aktiivista – jopa radikaalia – ja luovaa lähestymistapaa.

Olemme kaikki luovia ja käytämme sisäsyntyistä luovuuttamme uusissa tilanteissa. Radikaalilla luovuudella tarkoitamme Aalto-yliopistossa uutta luovaa toimintaa, joka rohkeasti edistää fundamentaalista muutosta. Radikaali luovuus korostaa myös joustavuutta toimia eri tavoin ja mukauttaa toimintaamme sen mukaisesti tavoitteiden saavuttamiseksi. Radikaalin luovuuden kulttuuri mahdollistaa ja tukee luovaa kyseenalaistamista ja tietämättömyyden hyödyntämistä sekä arvostaa tutkailusta, kokeilusta ja epäonnistumisista oppimista. Luovat lähestymistavat tarjoavat Aalto-yliopistossa monipuolisia näkökulmia ja taitoja vastata ajankohtaisiin haasteisiin radikaalin uudella tavalla.

Nyt on hyvä aika päästä luovuus valloilleen ja ajatella uusilla tavoilla!

Images of Riikka Mäkikoskela and Juha Juvonen.

Jutun kirjoittajat ovat Riikka Mäkikoskela Head of Radical Creativity ja Juha Juvonen Head of IT Solutions for Research.

Lisää radikaalista luovuudesta

Tuomas Auvinen

Tuomas Auvinen: Kulttuurina radikaali luovuus

Luovuus on kokeilemista, ja siksi se on merkittävä taito kaikille alati muuttuvassa ja monitasoisesti verkottuneessa maailmassa.

Social Presencing Theater UN Cambodia

Oppimista tulevaisuutta varten: systeemiset ratkaisut edellyttävät uudenlaisia tapoja oppia ja tehdä yhteistyötä

Kiinnostuneet aaltolaiset pääsevät tänä keväänä kokeilemaan transformatiivisen oppimisen menetelmiä, jotka voivat käynnistää omaan maailmankuvaan vaikuttavia muutoksia sekä poistaa luovuutta rajoittavia esteitä.

Radical creativity illustration: Anna Muchenikova

Radikaali luovuus

Rakennamme vahvan, luovan yhteisön tukemaan uutta ajattelua.

Strategiamme

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.