QS-ranking listasi Aallon sijalle 140 maailmassa

Aalto on Suomen ykkönen tutkimusviittausten suhteellisessa määrässä ja työnantajamielikuvassa.
students-design-shop-installation

Tuoreessa QS World University Rankings 2019 -yliopistovertailussa Aalto-yliopiston kokonaissijoitus on 140. Sijoitus on vaihdellut neljän viime vuoden aikana 130:n ja 140:n välillä, mikä merkitsee kuulumista yhden prosentin parhaimmistoon maailman yliopistoista.

QS-vertailussa yliopistoja arvioidaan kuudella mittarilla, joilla on hieman erilaiset painoarvot. Aalto oli viime vuoden tapaan Suomen paras neljällä alueella: tutkimusviittausten suhteellinen määrä, työnantajamielikuva sekä kansainvälisen akateemisen henkilöstön ja kansainvälisten opiskelijoiden suhteellinen määrä. Muita mittareita ovat akateeminen maine, jossa Aalto on Suomen kakkonen, sekä opiskelija-opettaja-suhdeluku, jossa Aalto on viides.

Tutkimusviittausten määrä on laskettu Scopus-tietokannan tiedoista ja se on suhteutettu tutkimushenkilöstön määrään sekä normalisoitu viiden päätieteenalan mukaan. Työnantajamielikuva perustuu mainekyselyyn, johon kerättiin näkemyksiä yli 40 000 työnantajalta ympäri maailmaa. Akateeminen mielikuva perustuu noin 80 000:n yliopistoissa tai tutkimuslaitoksissa työskentelevän vastaajan arvioihin.

QS:n ranking-listalle on valikoitu mukaan noin tuhat yliopistoa. Kaikkiaan QS laskee maailmassa olevan noin 26 000 yliopistoa.

QS (Quacquarelli Symonds) on yksi merkittävimmistä yliopistovertailuista. Sen laatimassa nuorten alle 50-vuotiaiden yliopistojen vertailussa Aalto-yliopisto sijoittui seitsemänneksi maailmassa.  Yleisrankingien lisäksi QS tuottaa tieteenalakohtaisia ja alueellisia ranking-listoja. Ala- ja aihekohtaiset ranking-listat ovat Aallolle relevantimipia kuin yleisrankingit, koska yliopisto on erikoistunut tekniikkaan, talouteen ja taiteeseen.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: