Puurakenteet, rakentamistavat ja kilpailukyky konferenssin teemoja

Forum Wood Building Nordic -konferenssi järjestetään Aalto-yliopistossa 15.-17.6.2016.
Konferenssi tuo yhteen sekä akateemiset huiput että käytännön osaajat puurakentamisen eri aloilta.

Kesäkuussa järjestettävän konferenssin pääteemat ovat:

• Uudet puurakenteet, rakentamistavat ja kilpailukyky
  • Puurakentamisen koulutus, innovaatiot ja liiketoiminta
  • Puu modernissa arkkitehtuurissa, kaupunkisuunnittelussa, muotoilussa ja asumisessa.

Kukin teema jakautuu neljään eri jaksoon, joissa on kymmeniä eri puheenvuoroja ja puhujia ympäri maailmaa.

Poimintoja perjantaiaamupäivän 17.6. Business cases -seminaarista:

Case Lakea

Lakea on rakennuttanut viime vuosina paljon asuntoja ympäri Suomea. Suuri osa kohteista on toteutettu puurakenteisina. Toimitusjohtaja Timo Mantila kertoo, miksi puun käyttö kiinnostaa ja missä ovat puurakentamisen kilpailukyvyn haasteet.

Case Folkhemmet

Folkhemmet rakennuttaa Tukholmaan tuhansia puurakenteisia kerrostaloasuntoja lähivuosina. Peruste puun valinnalle ovat sen edulliset ympäristövaikutukset. Johtaja Sandra Frank avaa valinnan taustat.

Pudasjärven hirsikampus

Pudasjärvi on suomalainen edelläkävijä puun käytössä julkisessa rakentamisessa. Kunta halusi eroon sisäilmaongelmista ja päätti rakentaa uuden päiväkodin ja koulun massiivihirrestä. Kaupunginjohtaja Tomi Timonen kertoo, miten julkisilla hankinnoilla voidaan edistää paikallistaloutta ja uusituvan paikallisen rakennusmateriaalin käyttöä.

Case Lapwall

Viron puuelementtiteollisuuden menestys on herättänyt paljon kiinnostusta viime aikoina. Menestyjiä löytyy myös Suomesta, kuten Lapwallin huima kasvutarina osoittaa. Toimitusjohtaja Jarmo Pekkarinen kertoo, miten yrityksen menestys on rakennettu.

Twitter: #woodforum

Forum Wood Building Nordic -konferenssin teemana on Yhteistyöllä eteenpäin (Progress through collaboration). Monitieteellisessä konferenssissa kohtaavat puuarkkitehtuuri ja -rakennetekniikka sekä puunjalostustekniikka ja markkinointi.

Konferenssi koostuu luennoista, näyttelystä ja ekskursiosta. Tapahtumassa kohtaavat puualan tutkijat, rakennussuunnittelijat, rakennuttajat, rakentajat, yhteiskunnan päättäjät ja viranomaiset sekä teollisuus ja kauppa. Yritykset esittelevät konferenssissa ratkaisujaan ja tapaavat asiakkaitaan.

Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella (os. Otakaari 1) pidettävän konferenssin järjestävät yhteistyössä Aalto-yliopisto, Espoon kaupunki sekä Puuinfo Oy ja Puutuoteteollisuus ry. Konferenssi on puurakentamisen päätapahtuma Euroopassa. Alun perin saksalaisen International Forum Holzbau konferenssin pohjoismainen versio on aiemmin järjestetty Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.