Professori Minna Halmeelle Alfred Kordelinin 50 000 euron palkinto

Palkintolautakunnan mukaan Halmeen työ on suoraan edesauttanut luomaan kestävämpää yhteiskuntaa.
Professori Minna Halme. Kuva: Mikko Käkelä

Alfred Kordelinin palkinto jaetaan Suomessa joka vuosi tulevaisuuden tekijöille, jotka toiminnallaan tieteen, kulttuurin sekä kansalaisyhteiskunnan alueilla ovat luoneet edellytyksiä vahvempaan, monimuotoisempaan ja kestävämpään yhteiskuntaan ja sitä kautta parempaan tulevaisuuteen.

Tänä vuonna Alfred Kordelinin säätiön palkinto myönnettiin Kauppakorkeakoulun vastuullisen liiketoiminnan professorille Minna Halmeelle sekä kapellimestari Dalia Stasevskalle ja biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari Sääksjärvelle. Kukin heistä sai 50 000 euron suuruisen palkinnon.

”Kiitän lämpimästi Alfred Kordelinin säätiötä tästä merkittävästä tunnustuksesta. Kordelinin säätiön palkinto antaa näkyvyyttä kestävän kehityksen tärkeydelle liiketoiminnassa, mikä ilahduttaa minua suuresti. Itselleni tämä tunnustus on erityisen merkittävä positiivinen palaute pitkästä työstä ja usein aikaansa edellä olevien tutkimusaiheiden valinnoista, joita jotkut ovat voineet pitää outoina tai kiusallisinakin”, sanoo professori Minna Halme.

Minna Halme – arvostettu tieteentekijä, opettaja ja yhteiskunnallinen vaikuttaja

Palkintotoimikunta perusteli professori Minna Halmeelle myönnettyä palkintoa seuraavasti:

Professori Minna Halme on tehnyt merkittävän uran vastuullisen liiketoiminnan parissa. Halme on arvostettu tieteentekijä, opettaja ja yhteiskunnallinen vaikuttaja. Hän tekee työtään vahvasti asiaansa uskoen ja omia oppejaan noudattaen.

Halme on tutkimustyössään tuonut esiin sen, miten liiketoimintaa voidaan tehdä siten, että se on ekologisesti ja sosiaalisesti kestävämpää sekä pitkällä aikavälillä taloudellisesti järkevämpää. Hän on osoittanut, miten innovatiivisilla uusilla liiketoimintamalleilla voidaan ratkaista luontokadon, ilmastonmuutoksen tai globaalin köyhyyden kaltaisia suuria kestävän kehityksen ongelmia.

Minna Halmeesta on tullut kansallinen ja kansainvälinen vaikuttaja, jonka opit ovat levinneet hänen oppilaidensa kautta ja muovanneet yrityksiä vastuullisemmiksi. Hänen työnsä on suoraan edesauttanut luomaan kestävämpää yhteiskuntaa – sekä Suomessa että globaalisti.

Minna Halme on työskennellyt johtamisen professorina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa vuodesta 2009 (tark. vuoden 2009 loppuun asti Helsingin kauppakorkeakoulu), jossa hän on ollut perustamassa monitieteistä Creative Sustainability -maisteriohjelmaa, Aalto Global Impactia ja Aalto Sustainability Hubia.

Palkintojen ehdottaminen, toimikunta ja valinta

Palkintotoimikunnan puheenjohtaja, Kordelinin säätiön hallituksen puheenjohtaja Juha Laaksonen kertoo, että säätiön tarkoituksena on tukea laajasti suomalaista tiedettä ja kulttuuria.

”Laajuus ja monialaisuus välittyi myös säätiöön lähetetyissä 48 palkintoehdotuksessa. Tämänvuotiset palkinnon saajat edustavat parhaiten tulevaisuuden tekijöitä, sillä erinomaisten ansioidensa lisäksi he ovat toiminnallaan onnistuneet koskettamaan monia. Alfred Kordelinille oli tärkeää, että mahdollisimman moni pääsee osalliseksi tieteen ja kulttuurin saavutuksista.”

Säätiö pyysi ehdotuksia palkinnonsaajiksi suomalaisilta yliopistoilta, taiteilija- ja kulttuurijärjestöiltä sekä aikaisemmin palkituilta toukokuussa 2022. Palkinnonsaajat valitsi toimikunta, johon kuuluivat toimittaja Tuija Siltamäki, tietokirjailija Tiina Raevaara, professori Marja Makarow, yrittäjä Mika Anttonen, Juha Laaksonen (pj.) ja varapuheenjohtaja Jukka Seppälä. Alfred Kordelinin -palkinnot jaetaan vuosittain Alfred Kordelinin syntymäpäivänä 6. marraskuuta.

Lisätiedot:

Erik Båsk, toimitusjohtaja Alfred Kordelinin säätiö

Minna Halme, professori, johtamisen laitos

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: