Uutiset

Polttokennojen avulla kohti nollapäästöistä laivaliikennettä

Polttokennoteknologia on avain merenkulun päästöjen globaaliin vähentämiseen. Polttokennojen kehitystyössä ABB tarjoaa Aalto-yliopiston opiskelijoille mahdollisuuden vaikuttaa tulevaisuuden isoihin ratkaisuihin.

Uusiutuvan vedyn käyttöön pohjautuva polttokennoteknologia on jo pitkään ollut aivan kulman takana. Nyt sen käyttöönottoon kannustavat isot voimat, kun ilmastonmuutoksen myötä kaikilla teollisuuden aloilla ja varsinkin liikenteessä siirrytään päästöttömiin ratkaisuihin.

”Uskon, että nyt on hetki, jolloin polttokennoteknologia lyö läpi. Tieliikenteen ja vetyautojen jälkeen vuorossa on merenkulku, jossa mennään kertaluokkaa suurempiin tehoihin”, sanoo tekniikan tohtori ja Aallon alumni Sami Kanerva, joka on ABB:n polttokennoratkaisujen tuotepäällikkö meriteollisuudessa.

ABB on meriliikenteen edelläkävijä polttokennoteknologiassa, jonka myötä sähkömoottorit korvaavat laivojen dieselmoottoreita.

”Kehitämme polttokennojen hyötysuhdetta, elinikää sekä kustannustehokkuutta. Panostamme myös siihen, miten polttokennot ja vety saadaan integroitua laivaan niin, että ne toimivat turvallisesti muiden järjestelmien kanssa", Kanerva sanoo.

Tarvetta uusille osaajille

ABB:n ja Aallon yhteistyö polttokennoteknologian parissa lähtee liikkeelle harjoitus- ja opinnäytetöistä sekä yhteisistä tutkimusprojekteista. Parhaillaan ABB:n asiantuntija työstää Aalto-yliopistoon polttokennoihin liittyvää väitöskirjaa.

”Panostamme merkittävästi polttokennoteknologian kehittämiseen ja jatkossa meillä on entistä enemmän tarvetta uusille Aallosta tuleville osaajille. Tarjoamme opiskelijoille tulevaisuuden työuraa, jossa pääsee muuttamaan maailmaa. Meillä nuoret osaajat pääsevät hyvinkin pian työurallaan tekemisiin isojen asioiden kanssa", Kanerva sanoo.

Päästöttömään merenkulkuun siirtymisen ohella polttokennot tuovat muutoksia laivojen suunnitteluun ja rakentamiseen. Perinteisesti laivan keskellä on potkuria pyörittävä suuri dieselmoottori, joka sanelee paljon muuta suunnittelua.

”Jatkossa ei enää tarvita pakokaasukattilaa keskellä laivaa, vaan sähköistä propulsiota tukemassa voi olla useampia pienempiä energiantuotantolähteitä hajautettuna ympäri laivaa. Tämä tuo suunnitteluun lisää vapausasteita.”

Teksti: Marjukka Puolakka

Takaisin pääartikkeliin

Lisätietoa:

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

award
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Paavo Penttilälle myönnetty vuoden 2022 Hayashi Jisuke -palkinto

The Cellulose Society of Japan on myöntänyt Paavo Penttilälle Hayashi Jisuke -palkinnon merkittävistä kansainvälisistä saavutuksista selluloosatutkimuksen alalla. Palkinto luovutettiin virallisesti erityisessä seremoniassa, joka järjestettiin kansainvälisen selluloosakonferenssin yhteydessä Hiroshimassa Japanissa viime viikolla.
Shcool of Business alumna Riikka Davidkin
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Riikka Davidkin: Vaikuttavuus on työni keskiössä – emme tee mitään, jos sillä ei ole mahdollista ensisijaisesti saada aikaan positiivista vaikutusta yhteiskunnassa

Alumnimme Riikka Davidkin haaveili jo lapsena kansainvälisestä urasta. Nyt New Yorkissa Social Financella impact-rahastoihin sijoittavan tiimin vetäjänä hän kokee suurta merkityksellisyyttä työssään, sillä kokee, että juuri rahoitussektori on parhaiten asemoitunut vaikuttamaan aikamme isojen ongelmien ratkaisemiseen.
Students sitting at Aalto University School of Business
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:
Welcome Evenig 2023 panel discussion.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Uudet Kauppiksen opiskelijat tapasivat alumneja Welcome Evening -tapahtumassa

Uudet Kauppiksen opiskelijat saivat tietoa työelämästä alumneilta Welcome Evening -tapahtumassa.