Uutiset

Polttokennojen avulla kohti nollapäästöistä laivaliikennettä

Polttokennoteknologia on avain merenkulun päästöjen globaaliin vähentämiseen. Polttokennojen kehitystyössä ABB tarjoaa Aalto-yliopiston opiskelijoille mahdollisuuden vaikuttaa tulevaisuuden isoihin ratkaisuihin.

Uusiutuvan vedyn käyttöön pohjautuva polttokennoteknologia on jo pitkään ollut aivan kulman takana. Nyt sen käyttöönottoon kannustavat isot voimat, kun ilmastonmuutoksen myötä kaikilla teollisuuden aloilla ja varsinkin liikenteessä siirrytään päästöttömiin ratkaisuihin.

”Uskon, että nyt on hetki, jolloin polttokennoteknologia lyö läpi. Tieliikenteen ja vetyautojen jälkeen vuorossa on merenkulku, jossa mennään kertaluokkaa suurempiin tehoihin”, sanoo tekniikan tohtori ja Aallon alumni Sami Kanerva, joka on ABB:n polttokennoratkaisujen tuotepäällikkö meriteollisuudessa.

ABB on meriliikenteen edelläkävijä polttokennoteknologiassa, jonka myötä sähkömoottorit korvaavat laivojen dieselmoottoreita.

”Kehitämme polttokennojen hyötysuhdetta, elinikää sekä kustannustehokkuutta. Panostamme myös siihen, miten polttokennot ja vety saadaan integroitua laivaan niin, että ne toimivat turvallisesti muiden järjestelmien kanssa", Kanerva sanoo.

Tarvetta uusille osaajille

ABB:n ja Aallon yhteistyö polttokennoteknologian parissa lähtee liikkeelle harjoitus- ja opinnäytetöistä sekä yhteisistä tutkimusprojekteista. Parhaillaan ABB:n asiantuntija työstää Aalto-yliopistoon polttokennoihin liittyvää väitöskirjaa.

”Panostamme merkittävästi polttokennoteknologian kehittämiseen ja jatkossa meillä on entistä enemmän tarvetta uusille Aallosta tuleville osaajille. Tarjoamme opiskelijoille tulevaisuuden työuraa, jossa pääsee muuttamaan maailmaa. Meillä nuoret osaajat pääsevät hyvinkin pian työurallaan tekemisiin isojen asioiden kanssa", Kanerva sanoo.

Päästöttömään merenkulkuun siirtymisen ohella polttokennot tuovat muutoksia laivojen suunnitteluun ja rakentamiseen. Perinteisesti laivan keskellä on potkuria pyörittävä suuri dieselmoottori, joka sanelee paljon muuta suunnittelua.

”Jatkossa ei enää tarvita pakokaasukattilaa keskellä laivaa, vaan sähköistä propulsiota tukemassa voi olla useampia pienempiä energiantuotantolähteitä hajautettuna ympäri laivaa. Tämä tuo suunnitteluun lisää vapausasteita.”

Teksti: Marjukka Puolakka

Takaisin pääartikkeliin

Lisätietoa:

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Finavia-projektin työryhmä, Aalto BIZ
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat auttoivat Finaviaa analysoimaan Helsinki-Vantaan terminaalilogistiikkaa

Lentomatkustuksen yllättävän nopea elpyminen on aiheuttanut kapasiteettiongelmia.
sanasto-somekuva-twitter.png
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kurssikirjojen kirjoittaja ja tiedekirjailija – tiesitkö, että olet oikeutettu lainauskorvaukseen?

Kaikki tekijät, jotka ovat kirjoittaneet tekstiä teokseen, jota lainataan kirjastoista, ovat oikeutettuja lainauskorvaukseen.
people exploring the walk-in closet that provides solutions for a sustainable fashion and textiles future
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

”Tulevaisuuden vaatekaappi” – kestäviä ratkaisuja muoti- ja tekstiiliteollisuudelle

Näyttely esittelee Aalto-yliopiston tutkijoiden ja opiskelijoiden visioita kestävästä tekstiili- ja muotialan tulevaisuudesta
FinnFusion is a collaboration aiming to make fusion energy a reality. Photo: VTT.
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon tutkijat tuovat heliumplasmakokeilla fuusioenergiaa lähemmäksi todellisuutta

Aalto-yliopiston tutkijat osallistuvat kansainväliseen projektiin, jonka tavoitteena on tukea fuusioenergian kehittämistä.