Pikaratikkalinja 15 liikennöinti alkoi - kulkeminen Otaniemen kampuksella muuttui

Kuljethan pikaraitiotien läheisyydessä varoen. Pikaratikalla on etuajo-oikeus kampusalueella ja ylityspaikoilla.
A yellow sign with the words Katso, Obs, Look, a tram icon next to them, with an arrow above pointing to left and an arrow below pointing to right. All text and icons are in black. This is part of a campaign to increase safety near the new light rail tram.

Liikkuminen Otaniemen kampuksella muuttui pikaratikkalinja 15 liikennöinnin alettua 21.10.2023. Aalto-yliopiston metroasemalta ja Väre-rakennukselta Kandidaattikeskuksen katualueella kulkevat jalankulkijat ja pyöräilijät voivat ylittää raitiotien sopivasta kohdasta.

Korkeakouluaukion ja Ainonaukion välisellä Otaniemen keskusalueella eri liikennemuodot käyttävät samaa tilaa. Pikaratikalla on yleensä etuajo-oikeus, mutta jalankulkijat ja pyöräilijät voivat ylittää alueella pikaratikkatien haluamastaan kohdasta muun liikenteen huomioiden.

Pyöräilijöitä suositellaan ajamaan kohtisuoraan kiskojen yli, sillä renkaan osuminen kiskouraan voi aiheuttaa kaatumisriskin. Myös autoilijoiden tulee pääsääntöisesti väistää pikaratikkaa. Otaniemen kampuksen alueella liikkuminen on monimuotoista ja vilkasta. Siksi turvallinen liikkuminen kiskojen läheisyydessä edellyttää aina huolellisuutta ja harkintaa. Vältäthän poikkeuksetta viime hetken radan ylityksiä, koska painavan vaunun jarrutusmatka on pitkä.

Mikä on pikaraitiotien ylityspaikka?

Ylityspaikka on raitiotien ylitykseen tarkoitettu kohta, jossa pikaratikalla on etuajo-oikeus. Ylityspaikalla tien ylittäjän tulee siis aina väistää raitiovaunua. Tällaisia kohtia Otaniemen kampuksella löytyy muun muassa Aalto-yliopiston pysäkin (Harald Herlin –oppimiskeskuksen lähellä) ja Kide-rakennuksen läheisyydestä. Valo-ohjattuja ylityspaikkoja löytyy Otaniementieltä ja Maarintieltä.

Pikaratikan reitillä ylityspaikka sijaitsee raitiotien raiteiden kohdalla. Viereisten ajokaistojen kohdalla se jatkuu normaalina suojatienä. Ylityspaikalla ei ole suojatien liikennemerkkejä tai ajoratamaalauksia.

Ylityspaikan tunnistaa siitä, että kadun pinta on ruskeansävyistä betonia. Raiteiden keskellä on valkoinen raitiovaunun kuva. Ylityspaikat sekä pysäkit ovat esteettömiä. Reunakivet ohjaavat kulkua, ja erilaisin materiaalein toteutetut varoittavat alueet varmistavat näköesteisten turvallisen kulun pysäkeillä ja ylityspaikoilla.

Lisätietoja HSL:n sivuilta, linkit alla:

Pikaratikka 15 -sivu (HSL)

Pikaratikan ylityspaikat (HSL)

Kysymyksiä ja vastauksia pikaratikasta (HSL)

Nainen lukemassa tabletilla
Opinnot Julkaistu:

Aalto EE julkaisee Alex-oppimisalustan: Uusi alusta muuttaa elämänlaajuista oppimista

Aalto University Executive Education (Aalto EE) lanseeraa kesäkuussa Alex-oppimisalustan, joka on suunniteltu elämänlaajuiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Alex tarjoaa yksilöllisiä oppimispolkuja, pieniä osaamiskokonaisuuksia ja ammatillisen kehittymisen ohjelmia, jotka sovittavat taidot yhteen alan tarpeiden kanssa. Alusta, joka kehittyy jatkuvasti uusilla ominaisuuksilla, kuten mobiilisovelluksella ja tekoälyn integroinnilla, asettaa uuden standardin ammatilliselle kehittymiselle Suomessa.
Yhdeksän suurta jäälohkaretta muodostivat taideinstallaation Kansalaistorilla Helsingissä 2021
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto ARTS -kesäkoulu tutkii veden merkitystä taiteen linssien läpi

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kesäkoulun teema on tänä vuonna vesi, jonka merkitystä käsitellään monialaisesti taiteen, elokuvan ja digitaalisuuden näkökulmista.
4G-5G-antenneja kampuksella
Kampus Julkaistu:

Valkohattuhakkerit pistävät taitonsa testiin Hack the Networks -tapahtumassa Otaniemessä

Aalto-yliopisto tarjoaa tapahtumaan harvinaislaatuisen 5G-testiverkon ja on mukana järjestämässä yhtä haastetta.
Aalto Wellbeing sosiaalisen median QR-koodi 2024
Kampus Julkaistu:

Seuraa @aaltowellbeing-tiliä Instagramissa

Pysy kärryillä uusimmasta, tutkimukseen pohjautuvasta hyvinvointitiedosta sekä Aalto-yliopiston tapahtumista ja palveluista hyvinvointiin ja inkluusioon liittyen seuraamalla @aaltowellbeing-tiliä ja Aalto Socialin Wellbeing-sivua.