Petteri Kaski ja Jaakko Lehtinen etenivät professoripolulla

Petteri Kasken ryhmä tutkii algoritmiikkaa ja laskennan vaativuusteoriaa, Jaakko Lehtisen ryhmässä tutkitaan tietokonegrafiikkaa ja -näköä.

Tuoreet professorit Petteri Kaski ja Jaakko Lehtinen tietotekniikan laitokselta uskovat kunnianhimoiseen tutkimukseen ja innostavaan opetukseen. Molemmat pitävät perusopiskelijoiden opettamista tärkeänä osana omaa työtään ja haluavat tarjota riittävästi haasteita ja porkkanoita houkutellakseen jokaisen opiskelijan kehittymään niin pitkälle kuin mahdollista. Käytännössä skaalautuva opetus tarkoittaa sitä, että halutessaan opiskelija voi tehdä niin paljon lisätehtäviä kuin pystyy ja haluaa, ja häntä myös palkitaan näistä ylimääräisistä tehtävistä. Opiskelijat ovat ottaneet käytännön innolla vastaan.

Esimerkkinä algoritmiikan ja laskennan perustutkimuksesta Kaski mainitsee tuoreen yhteistyön Lundin yliopiston Andreas Björklundin kanssa, joka esiteltiin heinäkuussa Chicagossa ACM Symposium on Principles of Distributed Computing -kokouksessa.

- Esittelimme uuden matemaattisen periaatteiston helposti hajautettavien ja vikasietoisten algoritmien laatimiseen työläille laskentatehtäville, joka perustuu Stanfordin yliopiston professori Ryan Williamsin tuoreisiin tuloksiin. Laskennan hajautettu tila on esitetty samalla matemaattisella työkalustolla, jolla huolehditaan arkisesti esimerkiksi siitä, että reippaastikin naarmutettu Blu-ray -levy toistuu virheettömästi. Yllättävää on, että hajautus ja vikasietoisuus uudella periaatteistolla saadaan toteutettua vähäisin lisäresurssein verrattuna tehokkaimpiin tunnettuihin algoritmeihin ilman vikasietoisuutta ja hajautusta, kuvailee Kaski.

Lehtisen ryhmä tutkii sekä kuvasynteesiä, numeerisia menetelmiä realististen kuvien tuottamiseen laskennallisin keinoin, että käänteistä näköongelmaa, jossa kuvien perusteella päätellään laskennallisesti maailman ominaisuuksia. Matematiikkaa, fysiikkaa ja algoritmiikkaa yhdistävä aihe on selkeää perustutkimusta, mutta samalla lähellä sovelluksiaan visualisaatiossa, tietokonepeleissä sekä elokuvatuotannossa.

- Tutkimusryhmäni on kehittänyt yhdessä MIT:n ja Bernin yliopiston tutkijoiden kanssa uudenlaisen synteesialgoritmin, ja se on parhaillaan koekäytössä maailman teknisesti kehittyneimmässä efektistudiossa Weta Digitalissa, kertoo Lehtinen.

Kaski ja Lehtinen aloittivat Aalto-yliopiston vakinaistamispolulla apulaisprofessoreina vuonna 2012, ja heidät nimitettiin professoreiksi toukokuussa 2016.

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.