Petteri Kaski ja Jaakko Lehtinen etenivät professoripolulla

Petteri Kasken ryhmä tutkii algoritmiikkaa ja laskennan vaativuusteoriaa, Jaakko Lehtisen ryhmässä tutkitaan tietokonegrafiikkaa ja -näköä.

Tuoreet professorit Petteri Kaski ja Jaakko Lehtinen tietotekniikan laitokselta uskovat kunnianhimoiseen tutkimukseen ja innostavaan opetukseen. Molemmat pitävät perusopiskelijoiden opettamista tärkeänä osana omaa työtään ja haluavat tarjota riittävästi haasteita ja porkkanoita houkutellakseen jokaisen opiskelijan kehittymään niin pitkälle kuin mahdollista. Käytännössä skaalautuva opetus tarkoittaa sitä, että halutessaan opiskelija voi tehdä niin paljon lisätehtäviä kuin pystyy ja haluaa, ja häntä myös palkitaan näistä ylimääräisistä tehtävistä. Opiskelijat ovat ottaneet käytännön innolla vastaan.

Esimerkkinä algoritmiikan ja laskennan perustutkimuksesta Kaski mainitsee tuoreen yhteistyön Lundin yliopiston Andreas Björklundin kanssa, joka esiteltiin heinäkuussa Chicagossa ACM Symposium on Principles of Distributed Computing -kokouksessa.

- Esittelimme uuden matemaattisen periaatteiston helposti hajautettavien ja vikasietoisten algoritmien laatimiseen työläille laskentatehtäville, joka perustuu Stanfordin yliopiston professori Ryan Williamsin tuoreisiin tuloksiin. Laskennan hajautettu tila on esitetty samalla matemaattisella työkalustolla, jolla huolehditaan arkisesti esimerkiksi siitä, että reippaastikin naarmutettu Blu-ray -levy toistuu virheettömästi. Yllättävää on, että hajautus ja vikasietoisuus uudella periaatteistolla saadaan toteutettua vähäisin lisäresurssein verrattuna tehokkaimpiin tunnettuihin algoritmeihin ilman vikasietoisuutta ja hajautusta, kuvailee Kaski.

Lehtisen ryhmä tutkii sekä kuvasynteesiä, numeerisia menetelmiä realististen kuvien tuottamiseen laskennallisin keinoin, että käänteistä näköongelmaa, jossa kuvien perusteella päätellään laskennallisesti maailman ominaisuuksia. Matematiikkaa, fysiikkaa ja algoritmiikkaa yhdistävä aihe on selkeää perustutkimusta, mutta samalla lähellä sovelluksiaan visualisaatiossa, tietokonepeleissä sekä elokuvatuotannossa.

- Tutkimusryhmäni on kehittänyt yhdessä MIT:n ja Bernin yliopiston tutkijoiden kanssa uudenlaisen synteesialgoritmin, ja se on parhaillaan koekäytössä maailman teknisesti kehittyneimmässä efektistudiossa Weta Digitalissa, kertoo Lehtinen.

Kaski ja Lehtinen aloittivat Aalto-yliopiston vakinaistamispolulla apulaisprofessoreina vuonna 2012, ja heidät nimitettiin professoreiksi toukokuussa 2016.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.