Perustieteiden korkeakoulusta valmistuneet maisterit ovat tyytyväisiä tutkintoonsa – valtaosa valmistuneista miehiä

Suurin osa valmistuneista jää valmistumisen jälkeen pääkaupunkiseudulle.
Photo: Aino Huovio
Kuva: Aino Huovio

Uraseurantakyselyn mukaan viisi vuotta sitten Perustieteiden korkeakoulusta valmistuneet maisterit ovat hyvin tyytyväisiä tutkintoonsa. Kyselyn mukaan työnantajat arvostavat tutkintoa, opinnoista on hyötyä työelämässä ja työelämän vaatimukset vastaavat akateemista pätevyyttä.

”Suurin osa vastanneista jää valmistumisen jälkeen pääkaupunkiseudulle. Kyselyyn vastanneista 75% oli miehiä ja 25% naisia – kaipaamme edelleen lisää naisia tekniikan aloille” sanoo Perustieteiden korkeakoulun opetuksesta vastaava varadekaani Ari Koskelainen.

Miltei kaikki valmistuneet suosittelevat opintoja Perustieteiden korkeakoulussa, ovat tyytyväisiä työuraansa ja pitävät yliopistossa opittuja tietoja ja taitoja soveltuvina työelämään.

Valmistuneiden työllistyminen

Data-analyytikko, teknologiajohtaja ja palvelumuotoilija ovat esimerkkejä työnimikkeistä viisi vuotta valmistumisen jälkeen.

Työnimikkeitä viisi vuotta valmistumisesta

Valmistuneista suurin osa työllistyy suuriin sekä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Sen lisäksi valmistuneita on töissä yliopistossa, yrittäjänä ja valtiolla.

Työnantajia viisi vuotta valmistumisesta

95 % valmistuneista on työelämässä tai toimii yrittäjänä.

”Perustieteiden korkeakoulusta valmistuneilla on Aallon tekniikan korkeakouluista paras palkkaus”, sanoo opintoasiainpäällikkö Mari Knuuttila.

Työllistyminen ja palkka

Valmistuneet pitävät ongelmanratkaisutaitoja, kykyä oppia ja omaksua uutta, analyyttisiä ja systemaattisia ajattelun taitoja sekä itseohjautuvuutta tärkeimpinä nykyisessä tehtävässä tarvittavina taitoina.

Tärkeimmät työssä tarvittavat taidot

Uraseurantakysely toteutetaan osana valtakunnallista akateemisten uraseurantaa yhteistyössä Aarresaaren kanssa. Aarresaari on yliopistojen työelämä- ja urapalveluiden verkosto, johon kuuluu 13 suomalaista yliopistoa. Kyselyjen toteuttamisesta vastaa yliopistojen työelämä- ja urapalveluiden Aarresaari-verkoston uraseurantaryhmä.

4.10.–13.12.2021 on käynnissä vuonna 2016 valmistuneiden maistereidemme uraseurantakysely. Kyselyn voi saada sähköpostitse, postitse tai tekstiviestillä. Kyselyihin toivotaan taas runsaasti vastauksia. Kiitos jo etukäteen!

Lisätietoja:

Riikka Heinonen

Projektipäällikkö

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: