Opiskelijoiden ja julkishallinnon toimijoiden yhteistyönä syntyi luovia digiratkaisuja

Kurssi huipentuu Suomi100 – Digitaalinen Supervalta -tilaisuudessa torstaina 9.2.
Aalto-yliopistossa tehdään yhteistyötä ei vain yritysten, vaan myös julkisen sektorin toimijoiden kanssa. Parhaat tiimit ratkesivat joulukuussa kuultujen loppuesitysten perusteella. Kuvassa niin opiskelijoita, organisaatioiden edustajia kuin kurssin valmentajia Aalto-yliopistosta ja Accenturelta. Kuva: Miika Turunen

Seitsemän julkisen sektorin organisaatiota eli Apotti-hanke, Patentti- ja rekisterihallitus, Poliisihallitus, Puolustusvoimat, Rajavartiolaitos, sisäministeriö ja Suomen tulli haastoivat Aalto-yliopiston opiskelijat kehittämään ratkaisuja, jotka helpottavat em. organisaatioiden kanssa asiointia sekä lisäävät niiden verkko- ja mobiilipalveluiden käyttöä. Näitä haasteita on ratkottu marraskuun alun kick-off-tilaisuudesta alkaen julkisen sektorin hackathon (Public Service Hackathon, #pshack100) -kurssilla, joka oli avoin kaikille Aalto-yliopiston maisteriopiskelijoille.

Kurssi on edennyt loppusuoralle ja helmikuun 9. päivä 2017 se huipentuu Accenturen isännöimään suureen finaaliin, jossa jokaisen organisaation parhaaksi valittu tiimi esittää ideansa arvovaltaiselle tuomaristolle. Tilaisuuden päätteeksi julistetaan koko kurssin paras tiimi. Voittajalta ei odoteta vain erinomaista innovaatiota, vaan myös loppuun asti hiottua pitch-esitystä. Suomi100 – Digitaalinen Supervalta -tilaisuuden pääpuhuja on ministeri Anu Vehviläinen.

Viisi innovatiivista ratkaisua, viisi inspiroivaa esitystä

Seuraavassa on esitelty opiskelijoille annetut haasteet ja finaaliin yltäneiden opiskelijatiimien ratkaisut niihin.

Puolustusvoimat: Puolustusvoimien ongelmana on varusmiesten ruokailuun liittyvä suuri ruokahävikki. Ratkaisu tähän ongelmaan on yksinkertainen, mobiililaitteella toimiva alusta, jonka avulla varusmiehet itse tilaavat ruokansa. Näin varusmiehet voivat itse päättää, mitä ja milloin he palvelusaikana syövät.

PRH: Yrityksen perustajan kannalta PRH:n nykyisiltä verkkosivuilta on vaikea löytää olennaista tietoa ja yrityksen rekisteröimisprosessi jää epäselväksi. Ratkaisu tähän on verkkosivuille rakennettava rekisteröimisen harjoitteluympäristö, ”hiekkalaatikko”, jossa olennainen yrityksen perustamiseen liittyvä informaatio on esitetty visuaalisesti selkeästi. Harjoitteluympäristössä käyttäjä voi tutkia rauhassa lomakkeen täyttämistä ilman pelkoa siitä, että tekisi vahingossa jotain väärin.

Suomen tulli: Ratkaisu Tullin palveluiden digitalisoimiseksi on mobiilipankkiin integroitu tietojärjestelmä ja palvelu, joka mahdollistaa matkustajien tullaamisprosessin kokonaisvaltaisen digitalisoimisen. Palvelun avulla käyttäjä voi helposti hoitaa kaiken Euroopan unionin ulkopuolelta ostettujen tavaroiden tullaamisen. Palvelu mahdollistaa helpon tiedonvälityksen Suomen tullilta matkailijoille, helpottaa matkustajia hallitsemaan matkabudjettiaan sekä siirtää ostettujen tavaroiden tullaamisen ja verojen maksamisen verkkoon.

Apotti-hanke: Haasteena oli parantaa vanhusten omaishoitajien elämänlaatua. Ratkaisu tähän on personoitu apujärjestelmä Ilona, joka auttaa omaishoitajia heidän päivittäisessä elämässään. Ilona yhdistää seniorit niin julkisiin kuin yksityisiin palveluntarjoajiin. Ilona ymmärtää tavallista puhetta, kerää ja analysoi tietoa ja proaktiivisesti ehdottaa vapaa-ajan aktiviteetteja, sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita ja yksityisten toimijoiden muita palveluita senioreille.

Sisäministeriö, Poliisihallitus ja Rajavartiolaitos: Ratkaisu sisäministeriön alaisuuteen kuuluvien palveluiden digitalisoimiseen on opiskelijoiden kehittämä 505 Suomi -asiakaspalvelubotti, joka pystyy auttamaan kansalaisia heidän ongelmissaan yli viranomaisrajojen. Koneoppimiseen perustuva botti osaa esimerkiksi vastata kysymyksiin, antaa toimintaohjeita tai ohjata tarpeen vaatiessa kansalaisen palvelupyynnön eteenpäin oikealle viranomaiselle. Bottiin voi olla yhteydessä joko soittamalla tai pikaviestisovelluksilla, kuten WhatsAppilla ja Messengerillä.

Edellä esitellyt ratkaisut ja esitykset arvioitiin parhaiksi kaikkiaan 26 tiimin joukosta. Finalistit ratkesivat kaikkien tiimien kolmen minuutin pitch-esitysten perusteella, jotka kuultiin 16.12. Kauppakorkeakoululla. #pshack100-kurssille on osallistunut yhteensä 94 Aallon opiskelijaa yliopiston viidestä eri korkeakoulusta ja lisäksi 18 Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijaa. Kurssiin on kuulunut luentoja, tiivistä ryhmätyöskentelyä, ekskursioita ja opiskelijoiden valmentamista. Valmentajia ovat olleet niin Accenturen ja Fjordin asiantuntijat, aaltolaiset kuin julkisen sektorin organisaatioiden edustajat. Marraskuussa järjestetty 24 tunnin hackathon-tapahtuma oli keskeinen osa kurssia.

Kurssin akateemisesta koordinoinnista on vastannut vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge Kauppakorkeakoulun tieto- ja palvelutalouden laitokselta. Aallosta kurssin toteuttamiseen osallistuvat lisäksi Professor of Practice Esko Penttinen, apulaisprofessori Eeva Vilkkumaa, yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva sekä post-doc tutkijat Jani Merikivi ja Darius Pacauskas.

Seuraa Twitter-keskustelua ja osallistu siihen: #pshack100 #aalto #suomi100

Media on tervetullut Suomi100 – Digitaalinen Supervalta -tilaisuuteen, joka järjestetään torstaina 9.2. klo 15-19 Kellohallissa, Työpajankatu 2, Helsinki (Rakennus 1 E).

Median ilmoittautumiset: Terhi Ollikainen, Aalto-yliopiston viestintäpalvelut, [email protected] tai 050 566 5673.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: