Opiskelijat vievät suomalaista muotoilua Milanoon

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Luomo collective vie nuorta suomalaista muotoilua Milanon huonekalumessuille.
Aava, Laura Väre, photo: Aleksi Tikkala

Luomo collective -ryhmä osallistuu messuille Salone Satellitessa, jossa keskitytään nuoriin lupaaviin muotoilijoihin. Luomon näyttely koostuu huonekaluista ja valaisimista. Tarkoituksena on edistää suomalaisen kalustesuunnittelun ja muotoilun kansainvälistymistä ja esitellä lupaavien suomalaisten nuorten suunnittelijoiden osaamista kansainvälisillä messuilla.

Luomo collective koostuu viidestä huonekalusuunnittelijasta ja muotoilijasta, jotka ovat herättäneet viime vuosien aikana kiinnostusta niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Työryhmään kuuluvat Hanna-Kaarina Heikkilä, Anni Pitkäjärvi, Hanna Särökaari, Laura Väre ja Elina Ulvio, jotka ovat työskennelleet useiden alan toimijoiden kanssa ja esitelleet osaamistaan näyttelyissä eri puolilla maailmaa. Tällä hetkellä Luomon jäsenet suorittavat maisteriopintoja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa.

Milanoon vietävän näyttelyn teema inspiroituu kiehtovasta perinteestämme ja omaperäisistä suomalaisista tunnelmista. Näyttelyssä esitellään selkeälinjaisia, toimivia ja luonteikkaita tuotteita, joista henkii skandinaavinen tyyli ja perinne, modernilla kansainvälisellä otteella höystettynä. Aidot ja luonnolliset materiaalit, puu, vaneri ja lasi ovat tuotteissa voimakkaasti esillä.

Milanon Ventura Lambratessa nähdään myös toinen Aalto-yliopistossa opiskelevien ja sieltä valmistuneiden suomalaisten ja kansainvälisten suunnittelijoiden kokonaisuus. Noni-näyttely esittelee kahdeksan muotoilijan vaikuttavan monipuolisen kokoelman.

Lisäksi opiskelija Anna Lampinen on tehnyt yhteistyöprojektina Vatna-penkin muotoilija Antti Tuomen kanssa, joka löytyy Tuomen omalta messuosastolta. Vatnasta ja muista tuotteista voi lukea lisää sivuilta www.anttituomi.com.

Vuosittain järjestettävät Milanon huonekalumessut on vuoden suurin huonekalualan tapahtuma, jossa esitellään mm. huonekalu- ja valaisinsuunnittelun uusia tuulia. Tänä vuonna 55. kertaa järjestettävät messut alkavat 12. huhtikuuta ja päättyvät 17. huhtikuuta.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.