Opiskelijat ja yritykset tyytyväisiä yhteistyöhön Aalto International Talent -ohjelmassa

"Aalto International Talent -ohjelman avulla pystyin kasvattamaan verkostojani Suomessa", kertoo viime syksynä Sähkötekniikan korkeakoulussa opinnot aloittanut Manila Kodali.
Manila Kodali
"Aalto International Talent -ohjelma auttaa kansainvälisiä opiskelijoita todella paljon", sanoo ensimmäisen vuoden tietoliikennetekniikan opiskelija Manila Kodali.

Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden työllistymistä tukevan Aalto International Talent -ohjelman pilotti päättyi toukokuussa.

Ohjelmassa oli mukana yli kuusikymmentä Aalto-yliopiston ICT-alan kansainvälistä maisteriopiskelijaa Perustieteiden ja Sähkötekniikan korkeakouluista sekä kahdeksan yritystä: Bayer, Elisa, Ericsson, Nokia, Supermetrics, Vaisala, VTT ja Wärtsilä.

Opiskelijat tapasivat kevään aikana pienryhmissä yritysten rekrytoijia ja muita asiantuntijoita.

”Kävimme opiskelijoiden kanssa hyviä keskusteluita työnhausta, urakehityksestä ja tulevaisuuden osaamistarpeista. Ericssonilta oli mukana myös eri teknologioiden edustajia, jotka kertoivat omasta urakehityksestään ja edustamansa teknologian tulevaisuuden näkymistä”, kertoo Recruitment Team Lead Anu Hirvikallio Ericssonilta.

Ohjelma auttoi verkostoitumaan ja kehittämään työnhauntaitoja

Ohjelmaan osallistuneet opiskelijat kokivat saaneensa paljon konkreettista apua työnhakuun.

”Opin hiomaan CV:ni, parantamaan LinkedIn-profiiliani sekä valmistautumaan työhaastatteluun”, kertoo Nokian ryhmään osallistunut tietoliikennetekniikan opiskelija Manila Kodali.

Kodali piti Aalto International Talent -ohjelman kaikkia osioita hyödyllisinä, mutta tärkeimmäksi nousi verkostoituminen.

”Aalto International Talent -ohjelma auttoi minua laajentamaan verkostojani Suomessa. Ohjelmaan osallistuminen auttaa minua varmasti saamaan töitä tulevaisuudessa”, jatkaa Kodali, joka työskentelee tänä kesänä tutkimusassistenttina Aalto-yliopiston tietoliikennetekniikan laitoksella.

Ohjelmaan osallistuminen hyödytti myös yrityksiä

Myös yritysten edustajat kokivat, että ohjelmaan osallistuminen oli hyödyllistä.

”Pääsimme verkostoitumaan opiskelijoiden kanssa ja kuulemaan heidän ajatuksiaan. Samalla saimme mahdollisuuden kertoa, millainen yritys Ericsson on ja mitä meillä nykyään tehdään. Pystyimme myös kertomaan harjoittelupaikoistamme”, Anu Hirvikallio kertoo.

Ericssonin mentorointiryhmästä kolme opiskelijaa löysikin Aalto International Talent -ohjelman kautta harjoittelupaikan yrityksestä.

"Yhteistyöstä oli molemminpuolista hyötyä", toteaa Hirvikallio.

Harjoittelupaikka löytyi ohjelman avulla

Yksi Ericssonilla työt aloittava on tietoliikennetekniikan toisen vuoden maisteriopiskelija Waqar Abbas.

”Aloitan harjoittelun Cloud Development -tiimissä heinäkuun lopussa”, kertoo Abbas.

Kuten valtaosa Aalto International Talent -ohjelmaan osallistuneista opiskelijoista, myös Abbas koki saaneensa ohjelmasta tukea työnhakuunsa.

”Aalto International Talent -ohjelmasta oli paljon apua. Sain ohjelman kautta tietoa erilaisista tutkimusprojekteista ja pystyin tunnistamaan ne tiimit, joihin voisin tarjota osaamistani”, kiittää Abbas.

Waqar Abbas
"Pystyin Aalto International Talent -ohjelman avulla verkostoitumaan HR-tiimin kanssa ja sain apua työnhakuprofiilini terävöittämiseen", kertoo Ericssonilta harjoittelupaikan löytänyt Waqar Abbas.

Aalto International Talent -ohjelma jatkuu kevätlukukaudella 2021.

Ohjelma on osa Kansainväliset osaajat yritysten kasvun vauhdittajina -yhteishanketta, joka linkittyy valtioneuvoston Talent Boost -toimenpideohjelmaan.

Kaisa Paasivirta
Project Manager
Aalto International Talent Programme
Talent Boost - International Talents Accelerating Growth Co-Project
Aalto University Career Services
Advancement and Corporate Engagement

URL kopioitu

Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen
Nimitykset Julkaistu:
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: