Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark toivoo Suomeen lisää kansainvälistä osaamista

Lundmark korostaa kansainvälisen osaamisen tärkeyttä Suomelle ja iloitsee siitä, että Aalto-yliopiston tohtori- ja maisteriohjelmissa on paljon ulkomaisia opiskelijoita. Lundmark puhui opiskelijoille Aallon International Talent -ohjelman aloitustilaisuudessa 24.1.
Pekka Lundmark
Pekka Lundmark. Kuva: Nokia

Aalto-yliopiston alumni, Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark on ilahtunut kansainvälisen osaamisen ja monimuotoisuuden lisääntymisestä yliopistomaailmassa sekä opiskelijoiden että henkilöstön keskuudessa. Asiat olivat toisin hänen opiskeluvuosinaan Teknillisessä korkeakoulussa.

Aallon maisteriopiskelijoista noin neljännes on ulkomaalaisia. Lundmark toteaa sen olevan todiste yliopiston asemasta kansainvälisen huippuosaamisen keskuksena, esimerkiksi tekoälyn, kvanttitekniikan, biomateriaalien, energiajärjestelmien, kauppatieteiden sekä taiteen ja suunnittelun aloilla.

Vain puolet ulkomaisista opiskelijoista jää Suomeen

Nokia tukee hallituksen tavoitetta kolminkertaistaa kansainvälisten opiskelijoiden määrä Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Aallon tavoin Nokialla ymmärretään, että kun pyritään huippuosaamiseen, on keskeistä kyetä houkuttelemaan parhaat ihmiset ympäri maailman.

"Jotta pystymme luomaan tulevaisuuden teknologiaa ja vastaamaan globaaleihin haasteisiin, tarvitsemme parasta osaamista ja parhaat ihmiset", Lundmark sanoo.

Pekka Lundmark

Lundmark huomauttaa, että tällä hetkellä vain puolet ulkomaalaisista opiskelijoista jää Suomeen valmistumisensa jälkeen. Hän toivoo määrän kasvavan.

Noin 75 prosentilla suomalaisista yrityksistä on vaikeuksia löytää oikeaa osaamista omaavia työntekijöitä. Nokia pyrkii näyttämään esimerkkiä osaajien rekrytoinnissa.

''Vaikka Nokian pääkonttori on Suomessa, olemme todella kansainvälinen yritys. Viimeisen neljän vuoden aikana Nokia on rekrytoinut Suomessa 1700 uutta työntekijää, joista puolet on ulkomaalaisia, ja he edustavat 59:ää eri kansallisuutta”, Lundmark kertoo.

Kolme askelta kansainvälisen osaamisen pitämiseen Suomessa

Lundmark nimeää kolme asiaa, joilla kansainvälisen osaamisen jäämistä Suomeen voidaan edesauttaa:

1. Yliopistojen, yritysten ja julkisen sektorin yhteistyön vahvistaminen innovaatioiden ja kiinnostavien urapolkujen mahdollistamiseksi.
  2. Sen varmistaminen, että suomalaiseen yhteiskuntaan integroituminen on mahdollisimman helppoa. Tämä vaatii esimerkiksi lupa-asioiden nopeuttamista ja yksinkertaistamista.
  3. Opiskelijoiden määrän lisääminen kriittisillä aloilla, kuten esimerkiksi siru- ja ohjelmistosuunnittelun alalla. Kriittisillä aloilla on krooninen osaajapula sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti.

Suomi ei nuku talviunta

Viihtyminen vieraassa maassa on paljon muutakin kuin kiinnostavan alan opiskelua. Lundmark kannustaa ulkomaalaisia opiskelijoita tutustumaan suomalaiseen kulttuuriin ja mainitsee yhtenä esimerkkinä talviurheilulajit, mukaan lukien hiihdon.

"Kylmistä talvista huolimatta Suomi ei nuku talviunta, vaan talvellakin täältä voi löytää monenlaista kiinnostavaa tekemistä ja sosiaalisia kohtaamisia."

Mikä on International Talent -ohjelma?

International Talent on vuosittainen ohjelma Aalto-yliopiston kansainvälisille opiskelijoille ja suomalaisille yrityksille, jotka etsivät kansainvälistä osaamista tiimeihinsä. Tänä vuonna ohjelmaan osallistuu 181 opiskelijaa ja 17 yritystä. Vuoden 2022 kumppaniyritykset ovat: ABB, CGI, Digitalist, Elisa, Fiskars, F-Secure, Kemira, KONE, Konecranes, Lindström Group, Murata, Nokia, Okmetic, OP Group, Stora Enso, UPM ja Wärtsilä.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.