Nexus voittajaksi Kemistin korttelin arkkitehtuurikilpailussa

Kansainvälisen kutsukilpailun voittaneen ehdotuksen laati Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy.
Näkymä metroaseman suuntaan, etualalla Opiskelijakeskus. Havainnekuva Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy.

Arkkitehtuurikilpailun Espoon Otaniemen Kemistin korttelin kehittämiseksi on voittanut ehdotus nimeltä "Nexus", jonka on laatinut suomalainen toimisto Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy.

Palkintolautakunta totesi, että voittanut ehdotus on elegantti ja mieleenpainuva. Se tuo Otaniemeen vaihtelua ja tukee yliopiston pyrkimyksiä monipuolisuuteen.

Kansainvälisen kutsukilpailun tavoitteena oli luoda alueelle kaupunkikuvallisesti tasokas, elävä ja omaleimainen kokonaisratkaisu, joka luo edellytykset huippututkimukselle, asumiselle ja ihmisten kohtaamiselle. Kilpailun avulla haettiin uudenlaista, elämää kuhisevaa, tiivistä ja urbaania ympäristöä Otaniemen metroaseman tuntumaan.

Opiskelijakeskuksen aula, josta näkymä sisäpihalle. Havainnekuva Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy.

Kortteliin suunnitellaan uusi biotalouskeskus, Bionova, osin nykyisten rakennusten yhteyteen, sekä opiskelijajärjestöjen käyttöön Opiskelijakeskus. Lisäksi kortteliin sijoittuu opiskelija-asuntoja ja muita asuntoja. Kortteli sijaitsee Otaniemessä Vuorimiehentien pohjoispuolella ja tulevasta metroasemasta etelään.

"Voittanut ehdotus ilmensi hienosti Otaniemen henkeä modernissa muodossa. Otaniemi on muuttumassa avoimeksi ja eläväksi kaupunginosaksi opiskeluun, työskentelyyn, asumiseen ja viihtymiseen.  Alueelle suunnitellaan merellistä ja historiallisiin kartanomiljöihin liittyvää asumista", palkintolautakunnan puheenjohtaja, Aalto-yliopiston vararehtori Antti Ahlava kuvaa.

Kuvassa voittaneen ehdotuksen laatineet Vesa Oiva ja Selina Anttinen. Kuva: Aalto-yliopisto/Mikko Raskinen

Kilpailuun oli kutsuttu neljä arkkitehtitoimistoa: Estudio Herreros Madridista, Espanjasta, Morphosis Architects Santa Monicasta, USA:sta, Anttinen Oiva Arkkitehdit Helsingistä ja Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Helsingistä. Kilpailun voittanut toimisto saa korttelin yleissuunnitelman ja yhden merkittävän rakennuksen suunnittelutehtävän.

Näyttely Oppimiskeskuksessa

Kilpailuun lähetetyt ehdotukset ovat esillä näyttelyssä Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksessa Otaniemessä, Otaniementie 9. Avoinna 11.5. asti ma-to 8-20, pe 8-18, la 10-15, su suljettu.

Voittaja:
"Nexus", Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy/Selina Anttinen, arkkitehti SAFA ja Vesa Oiva, arkkitehti SAFA, sekä tiimi.

Järjestäjät:
Aalto-yliopistokiinteistöt Oy ja Senaatti-kiinteistöt.

Palkintolautakunnan jäsenet:

• Antti Ahlava, puheenjohtaja, Aalto-yliopiston vararehtori, professori, arkkitehti SAFA
  • Taru Haimala, Teknologian tutkimuskeskus VTT:n toimitilapäällikkö
  • Olavi Hiekka, Senaatti-kiinteistöjen toimialajohtaja
  • Ossi Keränen, Espoon kaupungin asemakaavapäällikkö
  • Tommi Lindh, Alvar Aalto -säätiön johtaja, arkkitehti SAFA
  • Antti Tuomela, Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja

Lisäksi kutsuttuna arkkitehtiasiantuntijana toimi professori, arkkitehti SAFA Teemu Kurkela, kilpailijoiden edustajana taiteilijaprofessori, arkkitehti SAFA Sari Nieminen ja opiskelijajärjestöjen edustajana tekniikan yo Pyry Haahtela. Kilpailuehdotusten arvioinnissa tehtiin tiivistä yhteistyötä kyseisten rakennusten ja alueen käytön asiantuntijoiden sekä käyttäjien edustajien kanssa.  Kilpailuprosessin asiantuntijana ja palkintolautakunnan sihteerinä toimi arkkitehti SAFA Eija Larkas-Ipatti Ramboll CM Oy:stä.

Lisätietoja:

Aalto-yliopisto
Antti Ahlava, vararehtori
[email protected], puh. 050 324 1179

Kilpailusivusto (aaltocre.fi)

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.
Otaparkki julkisivu
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Otaparkki tarjoaa helpon pysäköintimahdollisuuden kampusvieraille

Pysäköintitalo Otaparkki sekä muut kampuksen maksulliset pysäköintipaikat tarjoavat pysäköintimahdollisuuden kampukselle saapuville vieraille.