Nesteeltä lahjoitus Aalto-yliopistolle

Neljälle suomalaiselle yliopistolle yhteensä 1,5 miljoonaa euroa.

Neste lahjoittaa Suomen satavuotisjuhlan kunniaksi suomalaisille yliopistoille yhteensä 1,5 miljoonaa euroa. Lahjoitus jaetaan Aalto-yliopiston, Åbo Akademin, Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Helsingin yliopiston kesken.

Lahjoituskohteiden valinnassa otettiin huomioon erityisesti yhteistyön laajuus Nesteen kanssa, kyseisistä yliopistoista valmistuneiden osuus Nesteen rekrytoinneista sekä yliopiston akateeminen menestys kansainvälisissä arvioinneissa.

Lahjoituksilla Neste haluaa osoittaa sitoutumisensa Suomen nuorten tulevaisuuteen ja arvostuksensa  Suomen koulutusjärjestelmälle sen työstä 100-vuotiaan maamme hyväksi.

”Suomen ehdottomia vahvuuksia kansainvälisessä vertailussa ovat kaikille tarjolla oleva koulutus ja koulutetut osaajat. Tämä osaaminen on myös Nesteen menestyksen takana. Neste haluaa lahjoituksella osaltaan turvata, että pätevää ja monipuolista osaamista tulevaisuuden kilpailukyvyn ja uusien innovaatioiden syntymiseen löytyy Suomesta jatkossakin”, Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen toteaa.

"Kiitämme lämpimästi lahjoituksesta. Aalto-yliopiston ja Nesteen pitkäjänteinen yhteistyö on ollut monimuotoista ja hedelmällistä. Yhteisen tutkimuksen ja kehityksen kärkiä ovet olleet erityisesti kemian teollisuuden tuotteet, teollisten prosessien ilmiöt, puhtaat liikennepolttoaineet sekä biotekniset valmistusreitit ja biopolymeerit", kertoo Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

Huippuosaajat ovat kaikkien yhteinen etu

Neste osallistui myös pääkumppanina Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan Tempaus2016-tapahtumaan. Yli tuhat Aallon opiskelijaa jalkautui suomalaisiin peruskouluihin pitämään oppituntia, joka innostaa koululaisia oppimaan muun muassa arkielämän pulmapakin avulla. Lisäksi opiskelijat ottivat valokuvia vierailluista peruskouluista, joista koostettu mosaiikkiteos luovutettiin Kansalaistorilla Opetushallituksen pääjohtajalle Olli-Pekka Heinoselle.

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Biotuotekeskuksen avajaiset
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

UPM tukee Aalto-yliopiston sellututkimusta ja -koulutusta

Korkeatasoinen tutkimus mahdollistaa korkeatasoisen koulutuksen.