Juniorin innostajat liikkeellä
Tarvikkeet kyytiin ja osoite navigaattoriin. Näin alkaa Aalto-yliopisto Juniorin ohjaajien päivä kohti koulua ja uusia kohtaamisia. Jännitystä saattaa aiheuttaa oikean luokan löytäminen, mutta oppilaiden tapaaminen ei jännitä. Työpajaohjaajien mielestä uuden ja aina omanlaisen oppilasryhmän kohtaaminen onkin parasta tässä työssä. Uusien kasvojen näkeminen auttaa pitämään yllä myös omaa innostusta, eikä samojen työpajojen ohjaaminen kerrasta toiseen ala puuduttaa.
”Jokainen ryhmä on erilainen. Vastassa ovat joka kerta uudet lapset, ja vaikka kaikille näytetään samat diat, työpajan kulku vaihtelee ryhmän mukaan. Kouluille on aina kiva mennä, koska vastaanotto on ollut pääasiassa erittäin positiivista.” Vesituokioita ohjaavat Saara-Kaisla Kangas ja Arto Paasiviita kertovat.
Vesituokioon osallistuneen oppilaan kommenttiMe tehtiin sade!
Tärkeintä on päästä kokeilemaan itse
Juniorin ohjaajat ovat innostajia, eivät opettajia. Innostamisessa tärkeitä ovat käytännönläheisyys ja osallistaminen. Se, että oppilas pääsee tekemään itse.
”Parasta on, kun oppilas innostuu kokeilemaan ja oivaltaa itse. Ohjaajalle on palkitsevaa, jos oppilas ei tunnin alussa osoita kiinnostusta, mutta innostuu aiheesta työpajan aikana”, Arto Paasiviita täsmentää.
Juniorin ohjaajat ovat oppineet huomioimaan eri-ikäisten oppilaiden tavan innostua asioista. Nuoremmat oppilaat saattavat olla itsekriittisiä ja hätääntyä, jos kaikki ei mene oikein. Ylempien luokkien oppilaat ottavat jo rennommin.
Eväitä säästämiseen ja sijoittamiseen ihan kaikille
Sijoita tulevaisuuteesi -työpajoja yläkouluilla ja toisella asteella ohjaavien Tilda Hyttisen ja Nuutti Torkin mielestä on hienoa päästä motivoimaan, inspiroimaan ja innostamaan nuoria. He korostavat, että heidän työnsä on tärkeää, jotta mahdollisimman monella nuorella olisi samat eväät säästämiseen ja sijoittamiseen, eikä kukaan jättäisi aloittamatta siksi, että ei ole tietoa. Juniorin työpajoista hyötyvät erityisesti he, joilla ei ole sopivaa kontaktia tai jotka eivät itse osaa etsiä tietoa sijoittamisesta.
”Jos ryhmä ei ole vastaanottavainen, eniten harmittaa menetetty tilaisuus oppia, mutta jos yksikin oppilas saa vierailusta jotain, on työ kannattanut.” Tilda Hyttinen sanoo.
Ohjaajien työpäivän pituus vaihtelee sen mukaan, kuinka monta työpajaa koululle on varattu. Toisinaan vieraillaan vain yhdessä luokassa, toisinaan kohdataan jopa kolme ryhmää samalla reissulla. Yläkouluilla ja toisella asteella työpajat ovat pidempiä kuin alakouluilla.
Usein työpaja päättyy aplodeihin ja luokan kiitoksiin, mutta joskus kiitos saattaa tulla myös laulun tai makeispussin muodossa. Opettajat kiittelevät valmista pakettia, joka sisältää sekä ohjauksen että välineet. Palautteissa Juniorin ohjaajia kuvaillaan asiantunteviksi, mukaviksi, luonteviksi, ihaniksi ja taitaviksi.
Sijoita tulevaisuuteesi -työpajaan osallistuneen nuoren kommentti”Ai Aalto-yliopistosta? Sitten teidän täytyy olla tosi viisaita!”
Vesituokiot
Vesituokiot ovat vuosiluokille 1-6 suunnattuja toiminnallisia opintokäyntejä, jotka viedään suoraan koululuokkiin. Tuokioiden tavoitteena on vahvistaa oppilaiden ymmärrystä vesiteknologiasta ja veden merkityksestä arjessa käytännönläheisten harjoitusten kautta. Vesituokiot tukevat ympäristökasvatusta ja innostavat oppimaan luonnontieteistä ja teknologiasta kokeilemalla ja oivaltamalla.
Vesituokiot-hankkeen mahdollistaa Maa- ja vesitekniikan tuki ry. Kolmivuotinen hanke kestää vuoden 2028 kevääseen asti.
Sijoita tulevaisuuteesi -työpajat
Peruskouluihin ja toisen asteen oppilaitoksiin jalkautuvien Sijoita tulevaisuuteesi -työpajojen tarkoituksena on lisätä tietoutta oman talouden hallinnasta. Toiminnalla tuetaan talouskasvatusta ja innostetaan opiskelijoita pohtimaan säästämistä ja sijoittamista. Tänä syksynä Sijoita tulevaisuuteesi -työpajoja tarjotaan perusopetuksen 7.-9.-luokille ja toiselle asteelle. Keväällä opintokäyntejä laajennetaan myös perusopetuksen alemmille luokille.
Sijoita tulevaisuuteesi -työpajat toteutetaan OP Uusimaan tuella.
Aalto-yliopisto Junior
Aalto-yliopisto Junior on taidetta, tiedettä, teknologiaa ja taloutta lapsille, nuorille ja opettajille – opetuksen tueksi, omaksi iloksi ja innostuksen lähteeksi.
Lue lisää uutisia
Alumni Tuomas Paananen: ”Moni polku johtaa takaisin opintoihin”
Vihtiläislähtöinen Tuomas Paananen tiesi jo nuorena, että haluaisi yrittäjäksi.
AV-häiriöitä Maarintie 8:n tiloissa
Huoneissa TU4, TU5, TU6 ja TU7 AV-häiriöitä
Kasvun avaimet: Kansainvälistyminen tuo Suomeen osaamista, innovaatioita ja talouskasvua
Osaaminen on tulevaisuuden tärkein polttoaine, jota Suomi tarvitsee yhä enemmän myös ulkomailta. Aalto ja VTT ovat kansainvälistyneet vauhdilla, mutta osaajien juurruttamisessa Suomeen on vielä parannettavaa.