Neljätoista uutta tiimiä aloitti Aalto Digital Creatives -esihautomossa

Tiimit aloittavat yritysideoidensa kehittämisen yritysneuvojien ja luovien alojen asiantuntijoiden kanssa. Esihautomo-ohjelma kestää maaliskuusta kesäkuuhun.
Group photo of the Aalto Digital Creatives batch 3 participants
Aalto Digital Creatives tiimit | Kuva: Kalle Kataila

Kevätlukukauden Aalto Digital Creatives -esihautomo käynnistyi tällä viikolla uusien tiimien aloittaessa ohjelman. Heidän liikeideansa tulevat luovien alojen eri osa-alueilta mukaan lukien muodin, laajennetun todellisuuden, muotoilun, arkkitehtuurin, peliteollisuuden, digitaalisen taiteen ja elokuva-alan.

Ohjelman käynnistymisen jälkeen vuoden 2022 alussa, mukaan on hakenut yhä useampia tiimejä, joiden yritysideat tuovat ratkaisuja luovien alojen tarpeisiin kehittämällä ohjelmistoja, sovelluksia ja digitaalisia alustoja.

Seuraavien kolmentoista viikon aikana tiimit aloittavat yritysideoidensa kehittämisen viikoittaisissa työpajoissa, joissa he saavat työkaluja luodakseen alkuvaiheen ideoista liiketoimintamalleja. Esihautomoon osallistuvien tiimien liikeideoiden valmiusasteet ovat hyvin erilaisia, jonka vuoksi yritysneuvojat tarjoavat heille myös yksilöllistä ohjaamista.

Yritysideoiden pitchaus on yksi keskeisiä asioita, joita ohjelmassa harjoitellaan. Pitchauspuheen merkitys korostuu esimerkiksi siinä vaiheessa, kun yritykselle haetaan rahoitusta. Toukokuussa tiimit esittävät kevään aikana hiotut pitch-puheet Musiikkitalossa järjestettävässä Creative Demo Day -tapahtumassa.

Esihautomo-ohjelma järjestetään kahdesti vuodessa ja ohjelman seuraava hakuaika aukeaa elokuun 2023 alussa. Aalto Digital Creatives tekee kevään aikana yhteistyötä useiden tapahtumien kanssa ja tarjoaa niiden kautta verkostoitumismahdollisuuksia. Esihautomo-ohjelma on osa Helsingin kaupungin Kampusinkubaattorit-ohjelmaa. Aalto-yliopistossa hanketta koordinoi Aalto Startup Center ja Aalto Studios.

Lisää Aalto Digital Creatives -ohjelmasta

Art & Tech Demo Day event visual with partner logos

Art & Tech Open Call Demo Day 2023

Tutustu Art & Tech Open Call -hakuun Roihupellon studion demopäivässä.

Dancer on stage wearing the Xsens motion capture suit

Aalto Digital Creatives julkisti vuosittaisen Art & Tech Open Call -kehittämistukihaun luovien alojen projekteille

Art & Tech Open Call etsii luovien alojen projekteja, joissa rikotaan taiteen ja teknologian rajoja innovatiivisilla tavoilla.

Aalto Digital Creatives logo image

Aalto Digital Creatives (ulkoinen linkki)

Aalto Digital Creatives pre-incubator program aims to help creative industry students, researchers and practitioners on their path towards entrepreneurship.. The program is supported by the City of Helsinki and it’s part of Helsinki-based higher education institutions’ campus incubators network. Aalto Digital Creatives program is coordinated by Aalto Startup Center and Aalto Studios.

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: