Naisten tiedeura ei vauhditu valintalautakuntien sukupuolikiintiöillä

Italiassa ja Espanjassa tehdyn tutkimuksen perusteella naisen voi olla vaikeampi tulla nimitetyksi professoriksi, jos lautakunnassa on naisjäseniä.

Analyysi osoitti, että naisten liittyminen valintalautakuntiin muutti havaittavasti miesten äänestyskäyttäytymistä. Kuva: Aalto-yliopisto / Anni Hanén

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun tutkijoiden mukaan valintalautakunnan miesjäsenet muuttuvat vähemmän suopeiksi naishakijoita kohtaan, kun valintakomiteaan tulee naisjäseniä. Samassa valintatilanteessa valintalautakunnan naisjäsenet eivät suosi naishakijoita enempää kuin mieshakijoita.

Tutkijat selvittivät, miten tieteellisten komiteoiden päätöksenteko muuttui Italiassa ja Espanjassa, kun valintalautakuntiin tuli naisjäseniä. Tutkijat kävivät läpi, miten 100 000 professorin tai apulaisprofessorin paikan saamiseksi jätettyä hakemusta näissä maissa käsiteltiin. Hakemuksia käsitteli 8000 satunnaisesti valittua valintalautakunnan jäsentä.

Tutkijat eivät löytäneet tilastoista selvää näyttöä siitä, että naisjäsenien määrän lisääminen lautakunnissa parantaisi naishakijoiden mahdollisuuksia tulla valituksi. Naisten määrän lisääntyminen ei myöskään näyttänyt juuri vaikuttavan niiden hakijoiden tasoon, jotka saivat ylennyksen. Sekakomiteoiden valitsemat hakijat olivat tieteellisiltä näytöiltään suurin piirtein samantasoisia ennen valintaa sekä valinnan jälkeen niiden hakijoiden kanssa, jotka miehistä koostuvat lautakunnat olivat valinneet.

Italiassa tehtyjen valintojen osalta tutkijat pystyivät tarkastelemaan, miten valintakomiteoiden yksittäiset jäsenet olivat äänestäneet. Analyysi näytti, että naisten liittyminen valintalautakuntiin muutti havaittavasti miesten äänestyskäyttäytymistä. Lautakuntien miesjäsenet alkoivat äänestää hieman, mutta havaittavasti enemmän naishakijoita vastaan.

Yksi syistä tähän saattaa olla ilmiö, jotka kutsutaan nimellä ”licensing effect”.

”Kun valintaa tekemässä on naisia, miehet voivat tuntea luvallisemmaksi arvioida naisia ankarasti, koska paikalla on myös naisjäsen, joka puolustaa naishakijaa”, sanoo apulaisprofessori Manuel Bagues Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Alitajuista ja avointa loukkaantumista

Päätöksiä tekevien naisten ilmestyminen alueelle, joka oli aiemmin kokonaan miesten aluetta, saattaa myös johtaa alitajuntaiseen tai avoimeen loukkaantumiseen.

”Perinteisesti tietyillä aloilla miehet ovat istuneet näissä lautakunnissa. Kun naiset tulevat mukaan valitsijoiden joukkoon, tämä voi johtaa takaiskuun,” sanoo tutkijatohtori Natalia Zinovyeva Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Todennäköisesti tutkimuksen tärkein tulos oli kuitenkin se, mitä ei löydetty. Tutkimus ei löytänyt näyttöä siitä, että naisten asema valintoja tehtäessä paranisi valintalautakuntia naisistamalla.

“Hakijoiden arviointi ei todennäköisesti ole suurin ongelma naisten etenemisessä tiedeuralla,” sanoo Bagues.

“Tutkimuksen tekemisen jälkeen tuntumamme on, että on joitakin syvempiä ongelmia, miksi naisia on niin vähän tieteellisellä uralla edistyneiden joukossa”, sanoo Zinovyeva. ”Päätöksentekijöiden tulisi siksi todennäköisesti keskittyä johonkin muuhun kuin esimerkiksi päättämään sukupuolikiintiöistä valintalautakuntien jäsenille.”

Tutkimus on julkaistu American Economic Review -julkaisun huhtikuun numerossa.

Lisätietoja:

Manuel Bagues, apulaisprofessori
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

Artikkeli: Bagues, Manuel, Mauro Sylos-Labini and Natalia Zinovyeva. 2017. "Does the Gender Composition of Scientific Committees Matter?" American Economic Review, 107(4): 1207–38. DOI: 10.1257/aer.20151211

Linkki julkaisuun (aeawe.org)

Tiedote perustuu osittain artikkeliin, jonka on kirjoittanut Tim Hyde American Economic Associationin verkkosivulle. Linkki artikkeliin (aeawe.org)

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja