Uutiset

Muuttuva liiketoimintaympäristö vaatii strategiasta viestimistä

Knowledge Sharing Breakfastillä pohdittiin, miten strategian viestinnällä voidaan rakentaa yhteistä ymmärrystä globaalissa ympäristössä.
ksb_logemann_fi.jpg

Kauppakorkeakoulun laitokset kokoavat Knowledge Sharing Breakfast -kutsuvierasseminaareja vuorotellen eri tutkimusaiheiden ympärille. Tilaisuus järjestettiin jo viidettä kertaa.

Helmikuussa oli Organisaatioviestinnän aineen vuoro kutsua professori Leena Louhiala-Salmisen johdolla yhteistyökumppaneitaan ja etenkin yritysten viestintäjohtoa yhteisen pöydän ääreen. Seminaarissa haluttiin keskustella erityisesti siitä, millä tavalla varmistetaan strategian ymmärrys ja toteutus globaalissa ympäristössä.

Miten globaalisti toimivat yritykset saavat aikaan yhteisen suunnan ja yhteisen ymmärryksen strategiastaan? Onko yhteinen ymmärrys edes mahdollista? Muun muassa näiden kysymysten ääreen Kauppakorkeakoulun varadekaani, professori Rebecca Piekkari johdatteli kutsuvieraat avatessaan seminaarin.

− Meillä on meneillään vallankumous viestinnän ”infrassa” samanaikaisesti, kun organisaatiot muuttuvat staattisista dynaamisiksi ja liikkuviksi projektiorganisaatioiksi, kuvasi Professor of Practice Minna Logemann Johtamisen laitoksen Organisaatioviestinnän aineesta.

Viestintä on siirtynyt lokaalilta tasoilta globaaliksi ja organisaatiotasolta yksilöiden vastuulle. – Puhutaan viestinnän demokratisoitumisesta ja kontrolloimattomuudesta, Logemann sanoi.

Hänen mukaansa viestintä toteuttaa jo itsessään strategiaa yritysten sisällä. Kommunikoimalla useissa eri kanavissa globaalisti rakennetaan samanaikaisesti yhdessä uutta, yhteistä ymmärrystä toiminnan tavoitteista ja merkityksestä.  

Nopeasti ja alati muuttuva liiketoimintaympäristö vaatii aivan erilaista johtajuutta kuin aiemmin. Ne yritykset, jotka onnistuvat jatkuvasti sopeuttamaan toimintansa suuntaa vallitsevien olosuhteisen mukaisiksi, tulevat onnistumaan.

– Kaikkien organisaation jäsenten tulee myös ymmärtää strategia osatakseen reagoida muutokseen omassa työssään strategian mukaisesti, Logemann muistutti.

Kieli rakentaa koko organisaation toimintaa

”Our corporate language is English” − mitä se tarkoittaa ja mihin se riittää, pohtivat professori Leena Louhiala-Salminen ja dosentti Anne Kankaanranta omassa puheenvuorossaan. He johdattivat osallistujat tarkastelemaan globaalin organisaation viestinnän haasteita kielellisestä näkökulmasta.

Keskustelu kävi vilkkaana osallistujien innostuessa kommentoimaan kielikysymystä kukin oman organisaationsa tilanteesta käsin. Vaikka globaalien yritysten virallinen kieli on englanti, haasteet löytyvät erityisesti lokaaleilta, kulttuurisilta tasoilta. Se, miten kieltä käytetään sosiaalisissa tilanteissa ei-äidinkielisten puhujien kesken ja millaisia merkityksiä näin luodaan, on pitkälti kulttuurisidonnaista. Tätä puolta korostaa käsite ’English as Business Lingua franca’ (BELF).

Tämäkin asettaa haasteita johtajuudelle. – On keskeistä olla tietoinen siitä miten kieli ja viestintä tätä kautta rakentaa koko organisaation toimintaa, totesi Louhiala-Salminen.
– Kannattaakin pohtia millaista englantia yrityksen ”virallisen” englannin pitäisi olla, Kankaanranta lisäsi.

Viestintäjohtaja Atte Palomaki Wärtsilä Oyj:stä painotti tilaisuuden lopussa kommenttipuheenvuorossaan, että haasteista huolimatta median demokratisoitumisen takia yrityksille on avautunut suora yhteys niille strategisesti tärkeisiin yleisöihin. Se on mahdollisuus, jota ei kannata jättää hyödyntämättä.

Knowledge sharing breakfast -kutsuvierasseminaarit on suunnattu elinkeinoelämän johdolle, päättäjille ja vaikuttajille. Tarjolla on tuoreinta tietoa ja inspiroivaa keskustelua ajankohtaisista teemoista. Lisätietoja aiemmista kutsuvierasseminaareista.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

AVP Summit_01
Yhteistyö Julkaistu:

Aallon Yrittäjyyskoulutusviikko poiki laitostenvälistä yhteistyötä ja opetusmetodien kansainvälistymistä

Erinomaista palautetta kerännyt Aalto Ventures Programin järjestämä yrittäjyyskoulutusviikko järjestettiin Aalto-yliopiston kampuksella 9.-12.12.2019, ja siihen osallistui lähes 50 korkeakouluopettajaa tai muuta henkilökunnan jäsentä yhdeksästä maasta ja 22 eri korkeakoulusta.
Two female students chatting at the Aalto Summer Job Day on 16 January 2020. Photo: Kalle Kataila / Aalto University
Yhteistyö Julkaistu:

Suomen kieltä ei tarvitse osata saadakseen kesätöitä

Yli 70 % Aalto Summer Job Dayhin osallistuneista työnantajista palkkaa mielellään myös ulkomaalaisia, jotka eivät puhu suomea.
Postin aulatila, jonka toiminnallisuutta opiskelijat kehittivät palvelumuotoilun keinoin
Yhteistyö Julkaistu:
Ryhmäkuva procomlaisista ja Kauppakorkeakoulun organisaatioviestinnän tutkijoista. Kuva: Päivi Tampere / ProCom ry.
Yhteistyö Julkaistu:

Viestinnän tutkijoita ja käytännön ammattilaisia puhututti johtaminen digitaalisessa työympäristössä

ProComin eli Viestinnän ammattilaiset ry:n tiedejaos vieraili Kauppakorkeakoulussa.