Uutiset

Muuttuva liiketoimintaympäristö vaatii strategiasta viestimistä

Knowledge Sharing Breakfastillä pohdittiin, miten strategian viestinnällä voidaan rakentaa yhteistä ymmärrystä globaalissa ympäristössä.
ksb_logemann_fi.jpg

Kauppakorkeakoulun laitokset kokoavat Knowledge Sharing Breakfast -kutsuvierasseminaareja vuorotellen eri tutkimusaiheiden ympärille. Tilaisuus järjestettiin jo viidettä kertaa.

Helmikuussa oli Organisaatioviestinnän aineen vuoro kutsua professori Leena Louhiala-Salmisen johdolla yhteistyökumppaneitaan ja etenkin yritysten viestintäjohtoa yhteisen pöydän ääreen. Seminaarissa haluttiin keskustella erityisesti siitä, millä tavalla varmistetaan strategian ymmärrys ja toteutus globaalissa ympäristössä.

Miten globaalisti toimivat yritykset saavat aikaan yhteisen suunnan ja yhteisen ymmärryksen strategiastaan? Onko yhteinen ymmärrys edes mahdollista? Muun muassa näiden kysymysten ääreen Kauppakorkeakoulun varadekaani, professori Rebecca Piekkari johdatteli kutsuvieraat avatessaan seminaarin.

− Meillä on meneillään vallankumous viestinnän ”infrassa” samanaikaisesti, kun organisaatiot muuttuvat staattisista dynaamisiksi ja liikkuviksi projektiorganisaatioiksi, kuvasi Professor of Practice Minna Logemann Johtamisen laitoksen Organisaatioviestinnän aineesta.

Viestintä on siirtynyt lokaalilta tasoilta globaaliksi ja organisaatiotasolta yksilöiden vastuulle. – Puhutaan viestinnän demokratisoitumisesta ja kontrolloimattomuudesta, Logemann sanoi.

Hänen mukaansa viestintä toteuttaa jo itsessään strategiaa yritysten sisällä. Kommunikoimalla useissa eri kanavissa globaalisti rakennetaan samanaikaisesti yhdessä uutta, yhteistä ymmärrystä toiminnan tavoitteista ja merkityksestä.  

Nopeasti ja alati muuttuva liiketoimintaympäristö vaatii aivan erilaista johtajuutta kuin aiemmin. Ne yritykset, jotka onnistuvat jatkuvasti sopeuttamaan toimintansa suuntaa vallitsevien olosuhteisen mukaisiksi, tulevat onnistumaan.

– Kaikkien organisaation jäsenten tulee myös ymmärtää strategia osatakseen reagoida muutokseen omassa työssään strategian mukaisesti, Logemann muistutti.

Kieli rakentaa koko organisaation toimintaa

”Our corporate language is English” − mitä se tarkoittaa ja mihin se riittää, pohtivat professori Leena Louhiala-Salminen ja dosentti Anne Kankaanranta omassa puheenvuorossaan. He johdattivat osallistujat tarkastelemaan globaalin organisaation viestinnän haasteita kielellisestä näkökulmasta.

Keskustelu kävi vilkkaana osallistujien innostuessa kommentoimaan kielikysymystä kukin oman organisaationsa tilanteesta käsin. Vaikka globaalien yritysten virallinen kieli on englanti, haasteet löytyvät erityisesti lokaaleilta, kulttuurisilta tasoilta. Se, miten kieltä käytetään sosiaalisissa tilanteissa ei-äidinkielisten puhujien kesken ja millaisia merkityksiä näin luodaan, on pitkälti kulttuurisidonnaista. Tätä puolta korostaa käsite ’English as Business Lingua franca’ (BELF).

Tämäkin asettaa haasteita johtajuudelle. – On keskeistä olla tietoinen siitä miten kieli ja viestintä tätä kautta rakentaa koko organisaation toimintaa, totesi Louhiala-Salminen.
– Kannattaakin pohtia millaista englantia yrityksen ”virallisen” englannin pitäisi olla, Kankaanranta lisäsi.

Viestintäjohtaja Atte Palomaki Wärtsilä Oyj:stä painotti tilaisuuden lopussa kommenttipuheenvuorossaan, että haasteista huolimatta median demokratisoitumisen takia yrityksille on avautunut suora yhteys niille strategisesti tärkeisiin yleisöihin. Se on mahdollisuus, jota ei kannata jättää hyödyntämättä.

Knowledge sharing breakfast -kutsuvierasseminaarit on suunnattu elinkeinoelämän johdolle, päättäjille ja vaikuttajille. Tarjolla on tuoreinta tietoa ja inspiroivaa keskustelua ajankohtaisista teemoista. Lisätietoja aiemmista kutsuvierasseminaareista.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

5G-kesäkoulu 2022
Yhteistyö Julkaistu:

5G Hack the Mall -kesäkoulu tarjoaa yrityksille ja alueille kustannustehokkaan tavan oppia 5G-teknologiasta

Se tarjoaa myös hyvän mahdollisuuden käynnistää yrityksiä ja aluetta palvelevia uusinta teknologiaa soveltavia kehitysprojekteja.
Design by Sushant Passi
Yhteistyö Julkaistu:

Fiskars Group lahjoittaa 250 000 euroa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun alalle

Lahjoitus on osa Fiskars Groupin ja Aallon pitkäaikaista yhteistyötä, joka on sisältänyt muun muassa vastuulliseen muotoiluun ja tulevaisuuden materiaaleihin keskittyviä kursseja.
Porthania
Yhteistyö, Palkitut Julkaistu:

Matematiikan alan naisten kansainvälinen konferenssi ja Ladyženskaja-palkinnon julkistus 1.-2.7.2022

International Mathematical Union -järjestön matematiikan alan naisten valiokunta järjestää kautta aikojen toisen (WM2)- eli World Meeting for Women in Mathematics -konferenssin 1.–2.7.2022. Sen yhteydessä jaetaan matemaattisen fysiikan palkinto, joka on nimetty Olga Aleksandrovna Ladyženskajan mukaan.
Mirko Varano is the Unite! Key Liaison Officer at KTH.
Yhteistyö Julkaistu:

Yli 200 Unite-yliopistoverkoston jäsentä kokoontui Tukholmassa

Aurinkoinen Tukholma toivotti tervetulleeksi yli 200 Unite-yliopistoverkoston työntekijää ja opiskelijaa kesäiseen yhteisötapahtumaan 13.-15.6.2022 KTHlle.