Muuttuva liiketoimintaympäristö vaatii strategiasta viestimistä

Knowledge Sharing Breakfastillä pohdittiin, miten strategian viestinnällä voidaan rakentaa yhteistä ymmärrystä globaalissa ympäristössä.
ksb_logemann_fi.jpg

Kauppakorkeakoulun laitokset kokoavat Knowledge Sharing Breakfast -kutsuvierasseminaareja vuorotellen eri tutkimusaiheiden ympärille. Tilaisuus järjestettiin jo viidettä kertaa.

Helmikuussa oli Organisaatioviestinnän aineen vuoro kutsua professori Leena Louhiala-Salmisen johdolla yhteistyökumppaneitaan ja etenkin yritysten viestintäjohtoa yhteisen pöydän ääreen. Seminaarissa haluttiin keskustella erityisesti siitä, millä tavalla varmistetaan strategian ymmärrys ja toteutus globaalissa ympäristössä.

Miten globaalisti toimivat yritykset saavat aikaan yhteisen suunnan ja yhteisen ymmärryksen strategiastaan? Onko yhteinen ymmärrys edes mahdollista? Muun muassa näiden kysymysten ääreen Kauppakorkeakoulun varadekaani, professori Rebecca Piekkari johdatteli kutsuvieraat avatessaan seminaarin.

− Meillä on meneillään vallankumous viestinnän ”infrassa” samanaikaisesti, kun organisaatiot muuttuvat staattisista dynaamisiksi ja liikkuviksi projektiorganisaatioiksi, kuvasi Professor of Practice Minna Logemann Johtamisen laitoksen Organisaatioviestinnän aineesta.

Viestintä on siirtynyt lokaalilta tasoilta globaaliksi ja organisaatiotasolta yksilöiden vastuulle. – Puhutaan viestinnän demokratisoitumisesta ja kontrolloimattomuudesta, Logemann sanoi.

Hänen mukaansa viestintä toteuttaa jo itsessään strategiaa yritysten sisällä. Kommunikoimalla useissa eri kanavissa globaalisti rakennetaan samanaikaisesti yhdessä uutta, yhteistä ymmärrystä toiminnan tavoitteista ja merkityksestä.  

Nopeasti ja alati muuttuva liiketoimintaympäristö vaatii aivan erilaista johtajuutta kuin aiemmin. Ne yritykset, jotka onnistuvat jatkuvasti sopeuttamaan toimintansa suuntaa vallitsevien olosuhteisen mukaisiksi, tulevat onnistumaan.

– Kaikkien organisaation jäsenten tulee myös ymmärtää strategia osatakseen reagoida muutokseen omassa työssään strategian mukaisesti, Logemann muistutti.

Kieli rakentaa koko organisaation toimintaa

”Our corporate language is English” − mitä se tarkoittaa ja mihin se riittää, pohtivat professori Leena Louhiala-Salminen ja dosentti Anne Kankaanranta omassa puheenvuorossaan. He johdattivat osallistujat tarkastelemaan globaalin organisaation viestinnän haasteita kielellisestä näkökulmasta.

Keskustelu kävi vilkkaana osallistujien innostuessa kommentoimaan kielikysymystä kukin oman organisaationsa tilanteesta käsin. Vaikka globaalien yritysten virallinen kieli on englanti, haasteet löytyvät erityisesti lokaaleilta, kulttuurisilta tasoilta. Se, miten kieltä käytetään sosiaalisissa tilanteissa ei-äidinkielisten puhujien kesken ja millaisia merkityksiä näin luodaan, on pitkälti kulttuurisidonnaista. Tätä puolta korostaa käsite ’English as Business Lingua franca’ (BELF).

Tämäkin asettaa haasteita johtajuudelle. – On keskeistä olla tietoinen siitä miten kieli ja viestintä tätä kautta rakentaa koko organisaation toimintaa, totesi Louhiala-Salminen.
– Kannattaakin pohtia millaista englantia yrityksen ”virallisen” englannin pitäisi olla, Kankaanranta lisäsi.

Viestintäjohtaja Atte Palomaki Wärtsilä Oyj:stä painotti tilaisuuden lopussa kommenttipuheenvuorossaan, että haasteista huolimatta median demokratisoitumisen takia yrityksille on avautunut suora yhteys niille strategisesti tärkeisiin yleisöihin. Se on mahdollisuus, jota ei kannata jättää hyödyntämättä.

Knowledge sharing breakfast -kutsuvierasseminaarit on suunnattu elinkeinoelämän johdolle, päättäjille ja vaikuttajille. Tarjolla on tuoreinta tietoa ja inspiroivaa keskustelua ajankohtaisista teemoista. Lisätietoja aiemmista kutsuvierasseminaareista.

Lisää tästä aiheesta

Aalto Thesis is a multidisciplinary program for making the master's thesis.
Yhteistyö, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto Thesis: Monitieteistä yhteistyötä ja työelämärelevanssia vahvistamassa

Aalto Thesis on ainutlaatuinen mahdollisuus toteuttaa maisterin opinnäytetyö todelliselle työelämän organisaatiolle osana monitieteistä projektia elämiseen tarkoitetun apurahan turvin.
Accountorille räätälöidyn opiskelijaprojektin tiimi
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat tutkivat taloushallinnon ohjelmistojen automaatiomahdollisuuksia

Accountorille tehdystä toimeksiannosta syntyi ohjelmistojen automaatiokyvykkyyksiä arvioiva mittaristo.
School of Business Alumni Ambassador Markus Helaniemi
Yhteistyö Julkaistu:

Alumnisuurlähettilään tarina: Markus Helaniemi

”Kauppatieteellisen koulutuksen ansiosta ymmärrän asiakkaan tilanteita ja haasteita juuri yrityksen näkökulmasta ja tiedän, miten asiakasta voi parhaiten auttaa”, sanoo alumnisuurlähettiläämme Markus Helaniemi. ”Kauppatieteellisen erityisosaamisen lisäksi yleistietoa ja laajaa ymmärrystä maailmasta ja yhteiskunnasta tulisi myös korostaa.”
Kuva: Sanna Lehto
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Miten katkaista haavoittuvaisuusketju

Claudia Garduño ja AaltoLAB Mexico selvittivät, kuinka empatian, tiiviin kuuntelemisen ja muotoiluajattelun avulla voidaan löytää alkuperäisyhteisön keskeisimmät ongelmat.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu