Muotoilun lopputöiden Metex-palkintoehdokkaat julki

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö jakaa Metex-palkinnon 23. tammikuuta. Ehdolla on neljä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta valmistunutta lopputyötä.
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Metex-palkintoehdokkaat
Kuvitukset: Juan Camilo Sánchez Carranco, Salvador Hernandez Gazga, Ville Piippo ja Huiyang Yu

Metex-palkinto jaetaan huipputason opinnäytetyölle, joka on tehty yhteistyössä teknologiayrityksen kanssa tai joka suoraan tai epäsuorasti edistää muotoilun ja taiteen merkittävyyttä sekä hyödyntämistä teknologiayrityksissä.

Voittaja julkistetaan Muotoilijan kohtalo (Designer’s Destiny) -tapahtumassa Otaniemessä torstaina 23. tammikuuta. Palkinnon arvo on 5000 euroa.

Neljä ehdokasta

Juan Camilo Sánchez Carranco: Vibrating Instruments In Virtual Reality: A cohesive approach to the design of Virtual Reality Musical Instruments

Opinnäytetyö esittelee virtuaalitodellisuudessa käytettävän musiikki-instrumentin (Virtual Reality Musical Instrument, VRMI) suunnittelun, toteutuksen ja johtopäätökset.

Projekti keskittyi siihen, miten virtuaalitodellisuus voi parantaa yksilöllistä musiikillista vuorovaikutusta hämärtämällä rajoja esiintyjän, instrumentin ja ympäristön välillä. Se luo kokonaisvaltaisen kokemuksen 3D-äänen, audiovisuaalisen palautteen, kehollisen ja tilallisen vuorovaikutuksen, esiintyjän ja järjestelmän vasteiden kautta.

Sound in New Media, Median laitos

Salvador Hernandez Gazgan kaupunginosasuunnitelma

Salvador Hernandez Gazga: La Loma Larga – Rethinking an inner-city edge in Monterrey, Mexico. Inequality and the built environment

Meksikon kaupungeissa on runsaasti sosioekonomista eriarvoisuutta ja alueellista segregaatiota. Opinnäytetyö tutkii Meksikon kaupunkien nykytilanteen syitä, jotka juontavat juurensa historiallisiin, kulttuurisiin, poliittisiin ja taloudellisiin päätöksiin kansallisella tasolla.

La Loma Largan alue on esimerkki varakkaan naapuruston ja köyhän asuinalueen välisestä vastakkainasettelusta. Opinnäytetyö ehdottaa ratkaisuja alueen suunnitteluun eriarvoistumisen vähentämiseksi. Kaupunginosasuunnitelma rakennettiin ja optimoitiin käyttämällä edistyneitä laskentamenetelmiä ja -työkaluja.

Creative Sustainability, Department of Architecture

Ville Piippo: Sähkömoottoripyörä

Ville Piippo: Design Exploration in modular frame architecture for battery electric motorcycles

Maailma on siirtymässä ympäristöystävällisiin ja kestäviin matkustusmuotoihin, mutta omaleimaisuuden puute rajoittaa sähköisten moottoripyörien teknisiä ominaisuuksia ja samalla myyntiä.

Opinnäytteen taustatutkimus keskittyy siihen, kuinka modulaarinen sähkömoottoripyörän runkoarkkitehtuuri voisi tarjota uusia mahdollisuuksia ajoergonomiaan sekä aikaa kestävään moottoripyörien suunnitteluun.

Collaborative and Industrial Design, muotoilun laitos

Huiyang Yun suunnittelema 3D-tulostin

Huiyang Yu: Improving Desktop FDM 3D Printer by User-Centered Design

3D-tulostustekniikka on ollut paljon esillä viimeisen vuosikymmenen aikana, vaikka se keksittiin jo 1980-luvulla. Näiden koneiden huono käyttökokemus on saanut käyttäjät uskomaan, että 3D-tulostimet ovat lähinnä ammattileluja työkalun sijaan.

Opinnäytetyössä kuvataan 3D-tulostimen tuotekehitysprosessi. Työ dokumentoi projektin kaikki kehitysvaiheet sekä tarkastelee myös projektissa tehtyjä virheitä ja puutteita. Kirjoittaja pohtii lopuksi myös, mitkä olisivat projektin tulokset, jos käyttäjälähtöistä suunnittelua olisi toteutettu toisessa järjestyksessä.

Collaborative and Industrial Design, muotoilun laitos

Muotoilijan kohtalo -seminaari

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
Hollmen Reuter Sandman arkkitehtien suunnittelema Naisten keskus Senegalissa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Naisarkkitehdit esille

Suomalaiset arkkitehdit Saija Hollmén, Jenni Reuter ja Helena Sandman ovat mukana 100 Women: Architects in Practice -kirjassa.