Monet Aalto Start-Up Centerissä liiketoimintaansa kehittäneet yritykset ovat kasvaneet hyvin

Jo yli 3 000 työpaikkaa on syntynyt Start-Up Centeristä irtautuneissa yrityksissä.
aalto_university_startup-center_housewarming_30-1-2017_photo_mikko_raskinen_web_fi_fi.jpg

”Monet Aalto Start-Up Center -yrityskiihdyttämöstä irtautuneet yrittäjät kokevat saaneensa kiihdyttämöstä eväitä vahvojen verkostojen luomiseen ja yhteistyöhön. Yrittäjämäisestä toimintatavasta on tullut heidän tavaramerkkinsä”, kertoo Aalto Start-Up Centerin projektijohtaja Marika Paakkala.

Start-Up Centerissä olleiden yritysten kehittymistä seurataan myös kiihdyttämövaiheen jälkeen. Selvitysten perusteella voidaan todeta, että kasvuyritysten liiketoiminnan tulos saattaa vaihdella paljonkin eri seurantavuosina.

Yksi esimerkki menestyneestä kasvuyrityksestä on vuonna 2008 Start-Up Centerissä aloittanut HyperIn. Se on johtava kaupallisten kiinteistöjen toiminnanohjauksen palveluntarjoaja, jonka palveluita on käytössä useissa kauppakeskuksissa Euroopassa ja Aasiassa. HyperIn-palvelua käytetään esimerkiksi digitaalisten opaste- ja mainosnäyttöjen, mobiilikanta-asiakasapplikaatioiden ja kiinteistöjen toiminnanohjauksen hallinnointiin.

”Liiketoimintamme kääntyi voitolliseksi jo vuonna 2013, mutta kasvamme kaikissa maissa asiakastulovirralla ja strategian mukaisesti myös kannattavuuden kustannuksella eli tavoitteemme on kasvu tuloksen sijaan”, kertoo HyperInin toimitusjohtaja Markus Porvari.

HyperIn on patentoinut teknologiaansa sekä tullut palkituksi innovaatioistaan Euroopan TOP 100 -teknologiayritysten sarjan Red Herring -voitolla.

Aikuiset gasellit ovat isoja ja kasvavat kannattavasti

Start-Up Centerissä myös luokitellaan nopeasti kasvavat ns. gaselliyritykset neljään eri ryhmään. Näistä aikuiset gasellit ovat isoja ja kasvavat kannattavasti. Tuhlaajagasellit ovat isoja, mutta ne eivät kasva kannattavasti. Vasat ovat vielä pieniä, mutta kasvavat kannattavasti. Keskoset puolestaan ovat pieniä ja kasvavat, mutta eivät vielä kannata.

HyperIn on niin kutsuttu aikuinen gaselli. Yritys saa gasellin tittelin, jos se täyttää tanskalaisen Borsen-lehden määrittelemät neljä ehtoa: tarkasteluajankohtana 2012–2015 liikevaihdon kasvun oli oltava yli 100 prosenttia ensimmäisestä tilinpäätöksestä viimeiseen. Lisäksi liikevaihdon oli oltava positiivinen kaikkina näinä vuosina, sen tuli olla yli 135 000 euroa jokaisena neljänä tilivuotena ja liiketoiminnan tuloksen piti olla positiivinen.

Aalto Start-Up Center -yrityshautomon toiminta käynnistyi Helsingin kauppakorkeakoulussa vuonna 1997. Taideteollisen korkeakoulun yrityshautomo Arabus liitettiin tähän hautomoon vuonna 2009. Kun Aalto-yliopisto aloitti toimintansa vuoden 2010 alussa, nimeksi vakiintui Aalto Start-Up Center.

Lisätiedot:
Marika Paakkala
Aalto Start-Up Center

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: