Uutiset

Monet Aalto Start-Up Centerissä liiketoimintaansa kehittäneet yritykset ovat kasvaneet hyvin

Jo yli 3 000 työpaikkaa on syntynyt Start-Up Centeristä irtautuneissa yrityksissä.
aalto_university_startup-center_housewarming_30-1-2017_photo_mikko_raskinen_web_fi_fi.jpg

”Monet Aalto Start-Up Center -yrityskiihdyttämöstä irtautuneet yrittäjät kokevat saaneensa kiihdyttämöstä eväitä vahvojen verkostojen luomiseen ja yhteistyöhön. Yrittäjämäisestä toimintatavasta on tullut heidän tavaramerkkinsä”, kertoo Aalto Start-Up Centerin projektijohtaja Marika Paakkala.

Start-Up Centerissä olleiden yritysten kehittymistä seurataan myös kiihdyttämövaiheen jälkeen. Selvitysten perusteella voidaan todeta, että kasvuyritysten liiketoiminnan tulos saattaa vaihdella paljonkin eri seurantavuosina.

Yksi esimerkki menestyneestä kasvuyrityksestä on vuonna 2008 Start-Up Centerissä aloittanut HyperIn. Se on johtava kaupallisten kiinteistöjen toiminnanohjauksen palveluntarjoaja, jonka palveluita on käytössä useissa kauppakeskuksissa Euroopassa ja Aasiassa. HyperIn-palvelua käytetään esimerkiksi digitaalisten opaste- ja mainosnäyttöjen, mobiilikanta-asiakasapplikaatioiden ja kiinteistöjen toiminnanohjauksen hallinnointiin.

”Liiketoimintamme kääntyi voitolliseksi jo vuonna 2013, mutta kasvamme kaikissa maissa asiakastulovirralla ja strategian mukaisesti myös kannattavuuden kustannuksella eli tavoitteemme on kasvu tuloksen sijaan”, kertoo HyperInin toimitusjohtaja Markus Porvari.

HyperIn on patentoinut teknologiaansa sekä tullut palkituksi innovaatioistaan Euroopan TOP 100 -teknologiayritysten sarjan Red Herring -voitolla.

Aikuiset gasellit ovat isoja ja kasvavat kannattavasti

Start-Up Centerissä myös luokitellaan nopeasti kasvavat ns. gaselliyritykset neljään eri ryhmään. Näistä aikuiset gasellit ovat isoja ja kasvavat kannattavasti. Tuhlaajagasellit ovat isoja, mutta ne eivät kasva kannattavasti. Vasat ovat vielä pieniä, mutta kasvavat kannattavasti. Keskoset puolestaan ovat pieniä ja kasvavat, mutta eivät vielä kannata.

HyperIn on niin kutsuttu aikuinen gaselli. Yritys saa gasellin tittelin, jos se täyttää tanskalaisen Borsen-lehden määrittelemät neljä ehtoa: tarkasteluajankohtana 2012–2015 liikevaihdon kasvun oli oltava yli 100 prosenttia ensimmäisestä tilinpäätöksestä viimeiseen. Lisäksi liikevaihdon oli oltava positiivinen kaikkina näinä vuosina, sen tuli olla yli 135 000 euroa jokaisena neljänä tilivuotena ja liiketoiminnan tuloksen piti olla positiivinen.

Aalto Start-Up Center -yrityshautomon toiminta käynnistyi Helsingin kauppakorkeakoulussa vuonna 1997. Taideteollisen korkeakoulun yrityshautomo Arabus liitettiin tähän hautomoon vuonna 2009. Kun Aalto-yliopisto aloitti toimintansa vuoden 2010 alussa, nimeksi vakiintui Aalto Start-Up Center.

Lisätiedot:
Marika Paakkala
Aalto Start-Up Center
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Photo from Art & Tech Open Call Demo Day event.
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Aalto Digital Creatives Art & Tech Open Call -kehittämistukihakuun vastaanotettiin ennätysmäärä hakemuksia

Art & Tech Open Call ‘22 -haun voittajien valinnat tehdään Media Lab Demo Day -tapahtumassa 1.6.2022.
Slush
Yhteistyö Julkaistu:

25 vuotta täyttävä Aalto Startup Center on suomalaisen startup-kulttuurin uranuurtaja

Aalto Startup Centerillä on ollut tärkeä rooli suomalaisen startup-ekosysteemin rakentamisessa.
Maahanmuuttajayrittäjät ovat elävöittäneet ostoskeskus Puhosta Itäkeskuksessa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Maahanmuuttajayrittäjien potentiaali huomioitava lähiöiden kehittämisessä

Kaupunkiuudistusta tulee tehdä vuorovaikutteisemmin yhdessä yrittäjien ja kiinteistönomistajien kanssa.
A scarf made of Ioncell.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto perustajaosakkaaksi ekologista tekstiilikuitua kehittävään Ioncell-yhtiöön

Yhtiön tavoitteena on kaupallistaa Ioncell®-teknologia, jonka avulla tekstiilijätteestä ja puusta voidaan valmistaa ekologisesti kestävällä tavalla korkealaatuista tekstiilikuitua.