Uutiset

Mikä ihmeen oppimisen kriisi, kun lapset kuitenkin käyvät koulua?

Unescon arvioiden mukaan noin puolilla kehittyvien maiden koululaisista ei ole edes perustaitoja, vaikka he ovat käyneet koulua vuosikausia.
Kuvassa vihreällä taustalla kuva vaaleasta naisesta ja tapahtuman otsikko
Työelämäprofessori Ritva Reinikka on yksi Suomen tunnetuimmista kehitystaloustieteilijöistä.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa, erityisesti taloustieteessä, tutkitaan ja opetetaan myös koulutuskysymyksiä sekä kansallisella tasolla että globaalisti. Koulutuksella on toki arvo ihan sellaisenaan, mutta myös välillisesti paremman tuottavuuden ja korkeampien tulojen myötä. Inhimillinen pääoma on kasvuteorian peruspilari, samoin innovaatiot.

Työelämäprofessori Ritva Reinikka on tutkinut koulutusta kehitysmaissa jo vuosikymmeniä, erityisesti entisessä työpaikassaan Maailmanpankissa, ja nyt myös Aalto-yliopistossa. Hän on myös tehnyt pitkään käytännön operatiivista työtä kehitysmaiden koulutusjärjestelmien rahoittamiseksi ja parantamiseksi.

”Jo 25 vuotta sitten selvitimme tutkimuksen avulla sitä, menevätkö valtionavustukset perille peruskouluille Ugandassa. Ja etsimme syitä sille, mikseivät aina menneet, ja mitä asialle voi tehdä. Sittemmin samanlaisia tutkimuksia on tehty eri puolilla maailmaa ja niitä tehdään edelleenkin. Viime aikoina olemme keskittyneet opettajiin ja heidän osaamiseensa sekä sisällössä että pedagogiikassa”, Ritva Reinikka kertoo.

Koulunkäynti on lisääntynyt valtavasti parina viime vuosikymmenenä. Lähes kaikki maailman lapset aloittavat tänä päivänä koulunkäynnin. Se on ihmiskunnalta huikea voimainponnistus ja saavutus, joka on tapahtunut elinaikanamme. Kun pohdimme oppimisen kriisiä, tämä saavutus on tärkeä pitää mielessä. Toisaalta meidän tulee kuitenkin tunnistaa se tosiasia, että koulunkäynti ei aina tarkoita oppimista.

***

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan lisää Ritva Reinikan ja hänen vieraidensa Opetushallituksen pääjohtajan Olli-Pekka Heinosen ja EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaavan komissaarin Jutta Urpilaisen näkemyksiä illan aiheesta torstaina 4. maaliskuuta 2021 klo 17.00–18.00.

Better Business – Better Society -webinaarin kieli on suomi, ja YouTube-linkki siihen löytyy em. tapahtumasivulta. Webinaari on kaikille avoin ja maksuton.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

A green laser light shining on a sample stage between two magnets
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tietokonesiru, joka ei koskaan ylikuumene? Nanokokoinen spinaaltolaite on askel kohti aivan uudenlaista laskentaa

Spinaaltoihin perustuva laskenta tehostaa erityisesti kuvankäsittelyä ja hahmontunnistusta.
Apulaisprof. Emma-Riikka Myllymäki
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Emma-Riikka Myllymäki: Yrityksen raportoinnin pitää olla laadukasta

Sidosryhmien luottamus ja tehokas päätöksenteko edellyttävät yrityksiltä laadukasta ulkoista raportointia.
SSD21 banner
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Emme ha­lua luo­pua mu­ka­vuu­des­tam­me – kol­me ta­bua kes­tä­vyys­mur­rok­sen tiel­lä

Miksi meidän on niin vaikeaa muuttaa tapojamme kestäviksi? Onko tiellä suoranaisia tabuja? Kestävyystieteen suurtapahtuma Sustainability Science Days pureutuu kestävyyden haasteisiin, kuten tabuihin ja luoviin kestävyyttä edistäviin ratkaisuihin.
Kerrostalo ja kallioita
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

LÄHIÖPRIDE-hankkeessa tutkitaan lähiömielikuvien ja rakennetun ympäristön suhdetta

Monitieteinen hanke yhdistää arkkitehtuurin historian, sosiologian, kriittisen kulttuuriperinnön ja maisema-arkkitehtuurin tutkimuksen. Tutkimukseen ja työpajoihin pohjaava hanke tähtää lähiöiden kestävään tulevaisuuteen.