Mikä ihmeen oppimisen kriisi, kun lapset kuitenkin käyvät koulua?

Unescon arvioiden mukaan noin puolilla kehittyvien maiden koululaisista ei ole edes perustaitoja, vaikka he ovat käyneet koulua vuosikausia.
Kuvassa vihreällä taustalla kuva vaaleasta naisesta ja tapahtuman otsikko
Työelämäprofessori Ritva Reinikka on yksi Suomen tunnetuimmista kehitystaloustieteilijöistä.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa, erityisesti taloustieteessä, tutkitaan ja opetetaan myös koulutuskysymyksiä sekä kansallisella tasolla että globaalisti. Koulutuksella on toki arvo ihan sellaisenaan, mutta myös välillisesti paremman tuottavuuden ja korkeampien tulojen myötä. Inhimillinen pääoma on kasvuteorian peruspilari, samoin innovaatiot.

Työelämäprofessori Ritva Reinikka on tutkinut koulutusta kehitysmaissa jo vuosikymmeniä, erityisesti entisessä työpaikassaan Maailmanpankissa, ja nyt myös Aalto-yliopistossa. Hän on myös tehnyt pitkään käytännön operatiivista työtä kehitysmaiden koulutusjärjestelmien rahoittamiseksi ja parantamiseksi.

”Jo 25 vuotta sitten selvitimme tutkimuksen avulla sitä, menevätkö valtionavustukset perille peruskouluille Ugandassa. Ja etsimme syitä sille, mikseivät aina menneet, ja mitä asialle voi tehdä. Sittemmin samanlaisia tutkimuksia on tehty eri puolilla maailmaa ja niitä tehdään edelleenkin. Viime aikoina olemme keskittyneet opettajiin ja heidän osaamiseensa sekä sisällössä että pedagogiikassa”, Ritva Reinikka kertoo.

Koulunkäynti on lisääntynyt valtavasti parina viime vuosikymmenenä. Lähes kaikki maailman lapset aloittavat tänä päivänä koulunkäynnin. Se on ihmiskunnalta huikea voimainponnistus ja saavutus, joka on tapahtunut elinaikanamme. Kun pohdimme oppimisen kriisiä, tämä saavutus on tärkeä pitää mielessä. Toisaalta meidän tulee kuitenkin tunnistaa se tosiasia, että koulunkäynti ei aina tarkoita oppimista.

***

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan lisää Ritva Reinikan ja hänen vieraidensa Opetushallituksen pääjohtajan Olli-Pekka Heinosen ja EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaavan komissaarin Jutta Urpilaisen näkemyksiä illan aiheesta torstaina 4. maaliskuuta 2021 klo 17.00–18.00.

Better Business – Better Society -webinaarin kieli on suomi, ja YouTube-linkki siihen löytyy em. tapahtumasivulta. Webinaari on kaikille avoin ja maksuton.

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.