Messupaviljonki kokoaa suomalaiset yhteen Frankfurtissa

Maailman suurimman kirja- ja media-alan tapahtuman teemamaana on tänä vuonna Suomi.
Frankfurtin messupaviljonki Suomen osasto

Suomalaisten näytteilleasettajien kotipesän, messupaviljongin, ovat suunnitelleet Aalto-yliopiston opiskelijat, ja yliopisto on Frankfurtin messuilla mukana myös kustantajana.

Tila- ja kalustesuunnittelun maisteriopiskelijat Natalia Baczynska Kimberley, Nina Kosonen ja Matti Mikkilä saivat Suomen messuosaston suunnitteluun inspiraation messujen sloganista: FINNLAND. COOL. Tavoitteena oli viileän rauhallinen ensivaikutelma, joka lähemmin tutustuttaessa ja tilassa liikkuessa avautuu kävijälle asteittain. Myös suomalaisen kirjaston arvot, ihmislähtöisyys ja tasa-arvoisuus, ovat inspiroineet suunnittelijakolmikkoa.

Paviljonki koostuu kuudesta kehästä, jotka paljastavat sisältönsä, tunnelmansa ja yllätyksensä vasta sisään astuttaessa. Näyttelyt, esiintymislava katsomoineen ja kahvila rakentuvat kukin oman kehänsä yhteyteen. Arkkitehtoniset ja monumentaaliset kehät ovat rakenteellisesti kevyitä ja näyttävät leijuvan tilassa. Niiden puhdasmuotoisuus ja vaaleus luovat rauhallisen ympäristön näyttelyjen sisällölle.

Esillä uusia teoksia Aalto-yliopistosta

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kustantamo Aalto ARTS Books osallistuu viidettä kertaa Frankfurtin kirjamessuille Suomen yhteisosastolla. Tänä vuonna mukana ovat myös muut suomalaiset tiedekustantajat, ensi kertaa yhdessä messuilla.

Esillä ovat Aallon kustantamon uusimmat kirjat, kuten uudistettu painos professori Pekka Korvenmaan kirjasta Finnish Design. Brittiläisen Victoria & Albert -museon kanssa toteutettu teos on Aalto ARTS Booksin ensimmäinen kansainvälinen yhteiskustanne. Kirjoittaja Pekka Korvenmaa osallistuu Suomen messupaviljongissa myös muotoiluaiheiseen keskustelutilaisuuteen, jonka järjestää Design Forum Finland.

Aalto-yliopiston valokuvataiteilijoita edustava Helsinki School julkistaa messuilla 20-vuotisjuhlakirjan. Juhlateos koostuu esseistä ja portfolioista, joissa valotetaan Helsinki School -näyttelytoiminnan historiaa, ja luodaan myös katsaus tulevaan sekä siihen, miten tämä valokuvataiteen lähestymistapa muokkaantuu tekijöidensä kautta. Teoksessa on yli 200 taidevalokuvaa sekä kirjoituksia merkittäviltä eurooppalaisilta valokuvakuraattoreilta.

Aalto ARTS Books on mukana Frankfurtin kirjamessuilla 8.10.—12.10.2014 suomalaisten kustantajien yhteisosastolla 5.0 A79.

Teemamaana Suomella on messuilla laaja kustantajien osasto, kirjallista ohjelmaa, 2 300 neliön teemapaviljonki sekä muita kulttuuritapahtumia. Maamme suurinta kulttuurivientitapahtumaa koordinoi kirjallisuuden vientiorganisaatio FILI.

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.