Uutiset

Meritekniikan ryhmälle opetuksen vaikuttavuuspalkinto 2018

Opiskelijat pääsivät soveltamaan osaamistaan uudella tekniikan alalla ja työstämään ainutlaatuisia ideoita.
Palkitut meritekniikan opettajat: Apulaisprofessori Heikki Remes (vas.), professori Jani Romanoff, professori Pentti Kujala, tutkijatohtori Osiris A. Valdez Banda ja yliopistonlehtori Martin Bergström.

Aalto-yliopisto on myöntänyt vuoden 2018 opetuksen vaikuttavuuspalkinnon meritekniikan opettajille. Professori Jani Romanoff, apulaisprofessori Heikki Remes, professori Pentti Kujala, tutkijatohtori Osiris A. Valdez Banda ja yliopistonlehtori Martin Bergström saivat tunnustuksen erinomaisesta työstään meritekniikan opintojen tarjoamiseksi FITech-yhteistyöyliopistossa.

FITechin tavoitteena on tuottaa korkeakoulutettuja tekniikan asiantuntijoita Lounais-Suomessa toimivien yritysten tarpeisiin. Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu tarjoaa meritekniikan opintoja Aalto-yliopiston ja muiden yliopistojen opiskelijoille.

”Ongelmalähtöinen oppiminen on opettajalle aina haaste. Uuden opetusjakson järjestäminen tänä kesänä ei helpottanut asiaa. Opiskelijoidemme heterogeenisyys teki tästä haasteesta poikkeuksellisen kiperän jopa kokeneille opettajille – osanottajat saapuivat kaikkialta Suomesta ja tutkintotasoissa sekä opinaloissa oli suurta vaihtelua. Haasteessa piilee kuitenkin aina myös mahdollisuus”, kertoo Jani Romanoff, joka toimi 4.5.–24.8. ensimmäistä kertaa järjestetyn Summer Boost -opetusjakson vastuuprofessorina. Opetusjaksolle osallistui FITech-opiskelijoita suomalaisista tekniikan alan yliopistoista.

”Kehitimme kokonaisvaltaisia ideoita, jotka kattavat useita itseohjautuviin laivoihin ja niiden osajärjestelmiin liittyviä tekijöitä, esimerkiksi kestävyyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden. Opiskelijat pääsivät soveltamaan osaamistaan uudella tekniikan alalla, työstämään ainutlaatuisia ideoita sekä tarjoamaan tuoreita näkökulmia alalla jo pidempään työskenneille”, Romanoff jatkaa.

”Itseohjautuvat laivat ovat nousseet suureksi puheenaiheeksi meriliikenteen alalla. Pohjoismaat edustavat maailman huippua itseohjautuvan meriliikenteen mahdollistavien järjestelmien kehittämisessä. Työ vaatii kuitenkin myös murrosta meritekniikan opetuksessa, jonka tehtävänä on kasvattaa uusia ammattilaisia meriliikenteen alan tulevaisuuden johtajiksi. Aalto-yliopiston ja FITechin välinen yhteistyö on erinomainen esimerkki tästä murroksesta käytännössä”, kertoo tutkijatohtori Osiris A. Valdez Banda.

Aalto-yliopiston opetuksen vaikuttavuuspalkinto
Tärkeiden yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseksi täytyy kouluttaa muutoksentekijöitä, jotka käyttävät tietoa ja taitoja muutosten toteuttamiseen ja paremman yhteiskunnan rakentamiseen. Opetuksen vaikuttavuuspalkinto myönnetään uraauurtavalle opetustyölle, joka kehittää suomalaiselle yhteiskunnalle keskeisten toimialojen osaamista uusien yhteistyön muotojen avulla.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumnin Mikko J. Salmisen hymy oli herkässä, kun Otakaaren katoilta Otaniemestä löytyi hänen aikanaan teekkareiden käytössä ollut Telesten lautasantenni. Kuva: Aalto-yliopisto / Ira Matilainen
Palkitut, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuoden alumni Mikko J. Salminen kannustaa monialaiseen opiskeluun

Mikko J. Salminen valittiin Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumniksi 2021. Valinta julkistettiin Sähköinsinöörikillan satavuotisjuhlassa lauantaina 23. lokakuuta.
Aalto University Pioneering Excellence Award, photo: Mikko Raskinen.
Palkitut Julkaistu:

Laatupalkinnot on myönnetty Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun viestintätiimille ja Insinööritieteiden korkeakoulun Majakka-hankkeelle

Aalto Pioneering Excellence Award-palkintojen lisäksi kunniamaininnan saa opinnäytetöiden kehittämiseen keskittynyt Kauppakorkeakoulun Aalto Thesis -hanke.
Idaliina_Friman_Vuoden nuori suunnittelija 2021_1_kuva_Sofia Okkonen
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Idaliina Friman on Vuoden nuori suunnittelija 2021

Voittajamallisto syntyi kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista.
Egyptin varjo -yhteistyöprojekti Amos Rex -taidemuseon kanssa_Vuoden museopedagoginen teko 2021
Yhteistyö, Palkitut Julkaistu:

Egyptin varjo -yhteistyöprojekti on Vuoden museopedagoginen teko

Opiskelijat virittivät keskustelua siitä, kuka kertoo kenen historiaa ja mitä näyttelyssä ei näytetä tai sanota.