Uutiset

Meritekniikan ryhmälle opetuksen vaikuttavuuspalkinto 2018

Opiskelijat pääsivät soveltamaan osaamistaan uudella tekniikan alalla ja työstämään ainutlaatuisia ideoita.
Palkitut meritekniikan opettajat: Apulaisprofessori Heikki Remes (vas.), professori Jani Romanoff, professori Pentti Kujala, tutkijatohtori Osiris A. Valdez Banda ja yliopistonlehtori Martin Bergström.

Aalto-yliopisto on myöntänyt vuoden 2018 opetuksen vaikuttavuuspalkinnon meritekniikan opettajille. Professori Jani Romanoff, apulaisprofessori Heikki Remes, professori Pentti Kujala, tutkijatohtori Osiris A. Valdez Banda ja yliopistonlehtori Martin Bergström saivat tunnustuksen erinomaisesta työstään meritekniikan opintojen tarjoamiseksi FITech-yhteistyöyliopistossa.

FITechin tavoitteena on tuottaa korkeakoulutettuja tekniikan asiantuntijoita Lounais-Suomessa toimivien yritysten tarpeisiin. Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu tarjoaa meritekniikan opintoja Aalto-yliopiston ja muiden yliopistojen opiskelijoille.

”Ongelmalähtöinen oppiminen on opettajalle aina haaste. Uuden opetusjakson järjestäminen tänä kesänä ei helpottanut asiaa. Opiskelijoidemme heterogeenisyys teki tästä haasteesta poikkeuksellisen kiperän jopa kokeneille opettajille – osanottajat saapuivat kaikkialta Suomesta ja tutkintotasoissa sekä opinaloissa oli suurta vaihtelua. Haasteessa piilee kuitenkin aina myös mahdollisuus”, kertoo Jani Romanoff, joka toimi 4.5.–24.8. ensimmäistä kertaa järjestetyn Summer Boost -opetusjakson vastuuprofessorina. Opetusjaksolle osallistui FITech-opiskelijoita suomalaisista tekniikan alan yliopistoista.

”Kehitimme kokonaisvaltaisia ideoita, jotka kattavat useita itseohjautuviin laivoihin ja niiden osajärjestelmiin liittyviä tekijöitä, esimerkiksi kestävyyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden. Opiskelijat pääsivät soveltamaan osaamistaan uudella tekniikan alalla, työstämään ainutlaatuisia ideoita sekä tarjoamaan tuoreita näkökulmia alalla jo pidempään työskenneille”, Romanoff jatkaa.

”Itseohjautuvat laivat ovat nousseet suureksi puheenaiheeksi meriliikenteen alalla. Pohjoismaat edustavat maailman huippua itseohjautuvan meriliikenteen mahdollistavien järjestelmien kehittämisessä. Työ vaatii kuitenkin myös murrosta meritekniikan opetuksessa, jonka tehtävänä on kasvattaa uusia ammattilaisia meriliikenteen alan tulevaisuuden johtajiksi. Aalto-yliopiston ja FITechin välinen yhteistyö on erinomainen esimerkki tästä murroksesta käytännössä”, kertoo tutkijatohtori Osiris A. Valdez Banda.

Aalto-yliopiston opetuksen vaikuttavuuspalkinto
Tärkeiden yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseksi täytyy kouluttaa muutoksentekijöitä, jotka käyttävät tietoa ja taitoja muutosten toteuttamiseen ja paremman yhteiskunnan rakentamiseen. Opetuksen vaikuttavuuspalkinto myönnetään uraauurtavalle opetustyölle, joka kehittää suomalaiselle yhteiskunnalle keskeisten toimialojen osaamista uusien yhteistyön muotojen avulla.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Patrick Gane
Palkitut Julkaistu:

Emeritusprofessori Patrick Gane sai palkinnon “Outstanding Educator”

Emeritusprofessori Patrick Gane palkittiin vuotuisessa TAPPICon-tapahtumassa erinomaisena kouluttajana.
The picture shows Alexander Wirtz in a meeting room.
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Alexander Wirtz sai pro gradu -palkinnon

Palkinnon voittanut rahoituksen alan pro gradu -tutkielma tarkastee tekijöitä, joiden oletetaan vaikuttavan yksityissijoittajan oman pääoman hajauttamista koskeviin päätöksiin.
Karlos Artto, Teacher of the Year 2022
Palkitut Julkaistu:

Karlos Artto, Vuoden opettaja 2022

Tuotantotalouden laitoksen kilta Prodeko äänesti Vuoden opettajaksi professori Karlos Arton.
Eliisa Lotsari
Palkitut Julkaistu:

Vesitutkija Eliisa Lotsarille Vuoden 2021 akatemiapalkinto

Lotsari palkittiin erinomaisesta monitieteisestä lähestymistavasta vesistöissä tapahtuvien muutosten ymmärtämiseksi.