Meritekniikan ryhmälle opetuksen vaikuttavuuspalkinto 2018

Opiskelijat pääsivät soveltamaan osaamistaan uudella tekniikan alalla ja työstämään ainutlaatuisia ideoita.
Palkitut meritekniikan opettajat: Apulaisprofessori Heikki Remes (vas.), professori Jani Romanoff, professori Pentti Kujala, tutkijatohtori Osiris A. Valdez Banda ja yliopistonlehtori Martin Bergström.

Aalto-yliopisto on myöntänyt vuoden 2018 opetuksen vaikuttavuuspalkinnon meritekniikan opettajille. Professori Jani Romanoff, apulaisprofessori Heikki Remes, professori Pentti Kujala, tutkijatohtori Osiris A. Valdez Banda ja yliopistonlehtori Martin Bergström saivat tunnustuksen erinomaisesta työstään meritekniikan opintojen tarjoamiseksi FITech-yhteistyöyliopistossa.

FITechin tavoitteena on tuottaa korkeakoulutettuja tekniikan asiantuntijoita Lounais-Suomessa toimivien yritysten tarpeisiin. Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu tarjoaa meritekniikan opintoja Aalto-yliopiston ja muiden yliopistojen opiskelijoille.

”Ongelmalähtöinen oppiminen on opettajalle aina haaste. Uuden opetusjakson järjestäminen tänä kesänä ei helpottanut asiaa. Opiskelijoidemme heterogeenisyys teki tästä haasteesta poikkeuksellisen kiperän jopa kokeneille opettajille – osanottajat saapuivat kaikkialta Suomesta ja tutkintotasoissa sekä opinaloissa oli suurta vaihtelua. Haasteessa piilee kuitenkin aina myös mahdollisuus”, kertoo Jani Romanoff, joka toimi 4.5.–24.8. ensimmäistä kertaa järjestetyn Summer Boost -opetusjakson vastuuprofessorina. Opetusjaksolle osallistui FITech-opiskelijoita suomalaisista tekniikan alan yliopistoista.

”Kehitimme kokonaisvaltaisia ideoita, jotka kattavat useita itseohjautuviin laivoihin ja niiden osajärjestelmiin liittyviä tekijöitä, esimerkiksi kestävyyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden. Opiskelijat pääsivät soveltamaan osaamistaan uudella tekniikan alalla, työstämään ainutlaatuisia ideoita sekä tarjoamaan tuoreita näkökulmia alalla jo pidempään työskenneille”, Romanoff jatkaa.

”Itseohjautuvat laivat ovat nousseet suureksi puheenaiheeksi meriliikenteen alalla. Pohjoismaat edustavat maailman huippua itseohjautuvan meriliikenteen mahdollistavien järjestelmien kehittämisessä. Työ vaatii kuitenkin myös murrosta meritekniikan opetuksessa, jonka tehtävänä on kasvattaa uusia ammattilaisia meriliikenteen alan tulevaisuuden johtajiksi. Aalto-yliopiston ja FITechin välinen yhteistyö on erinomainen esimerkki tästä murroksesta käytännössä”, kertoo tutkijatohtori Osiris A. Valdez Banda.

Aalto-yliopiston opetuksen vaikuttavuuspalkinto
Tärkeiden yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemiseksi täytyy kouluttaa muutoksentekijöitä, jotka käyttävät tietoa ja taitoja muutosten toteuttamiseen ja paremman yhteiskunnan rakentamiseen. Opetuksen vaikuttavuuspalkinto myönnetään uraauurtavalle opetustyölle, joka kehittää suomalaiselle yhteiskunnalle keskeisten toimialojen osaamista uusien yhteistyön muotojen avulla.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Human City Design Award Antti Ahlava Kuva: Anna Aminoff
Kampus, Palkitut, Yliopisto Julkaistu:

Koulu palveluna sai Human City Design Award -palkinnon

Palkinto on tunnustus kestävämmän yhteisön ja ympäristön luomisesta.
Opiskelijoita työn touhussa Oppimiskeskuksessa. Kuva: Unto Rautio
Palkitut Julkaistu:

Jenny ja Antti Wihurin rahastolta apuraha useille Kauppakorkeakoulun tutkijoille

Rahasto haluaa sekä ylläpitää tieteellisen ja taiteellisen toiminnan perusedellytyksiä että mahdollistaa kokeilevia hankkeita.
Kauppakorkeakoulun Vuoden väitöskirjatutkija Iiris Saittakari
Palkitut Julkaistu:

Iiris Saittakarin väitöskirjalle tunnustusta

KTT Iiris Saittakarin kansainvälisen liiketoiminnan aineen väitöskirja "The Location of Headquarters: Why, When and Where are Regional Mandates Located?” arvioitiin Kauppakorkeakoulun parhaaksi väitöskirjaksi vuonna 2018.
Erik Lindahl: Palikat, kuva: Messukeskus
Palkitut Julkaistu:

Habitare-suunnittelukilpailun voittajiksi Erik Lindahl sekä Kadri Kallaste ja Pinja Koskelin

Kilpailun päätuomarina toiminut Stefan Diez valitsi voittajat neljästä finalistista.