Matti Lehti -professuuri perustettu kunnioittamaan emerituskansleri Lehden elämäntyötä

Aalto perusti professuurin huomioidakseen Liikesivistysrahaston tuen Kauppakorkeakoulun tieteellisen tutkimustyön edistämiseen.

Kauppakorkeakoulun tieto- ja palvelutalouden laitoksen professuuri on nimetty Matti Lehti -professuuriksi. Professuurin ala on liiketaloustieteellinen päätöksenteko.

KTT, emerituskansleri Matti Lehti (s. 1947) toimi Helsingin kauppakorkeakoulun kanslerina vuosina 2005–2009. Tätä ennen hän oli TietoEnator Oyj:n toimitusjohtaja vuosina 1989–2005 ja sen jälkeen yhtiön hallituksen puheenjohtaja toukokuuhun 2008 asti.

Nimikkoprofessuurilla kunnioitetaan Matti Lehden työtä vaikuttajana suomalaisen yhteiskunnan rakentamisessa ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun kehittämisessä. Lehti oli keskeisessä roolissa vaikuttamassa Aalto-yliopiston perustamiseen.

Aalto-yliopisto perusti professuurin huomioidakseen paitsi Lehden elämäntyön, myös hänelle tärkeän Liikesivistysrahaston tuen Kauppakorkeakoulun tieteellisen tutkimustyön edistämiseen. Liikesivistysrahaston tuki taloudellisen sivistyksen edistämisessä on jatkunut jo lähes 100 vuotta (1919–) suomalaisen yhteiskunnan hyväksi.

Matti Lehti toimi Liikesivistysrahaston hallituksen puheenjohtajana 2000–2012 ja työvaliokunnassa 1997–2012. Lehti on nykyään Liikesivistysrahaston hallituksessa, jossa on vaikuttanut vuodesta 1994.

Toukokuun alussa professuurissa aloittaa apulaisprofessori Eeva Vilkkumaa. Vilkkumaa on keskittynyt tutkimuksessaan matemaattisten mallien kehittämiseen päätöksenteon ja resurssien allokoinnin tueksi. Erityisesti hän on tarkastellut epävarmuuksien mallintamista, ryhmäpäätöksentekoa sekä monivaiheisia päätösprosesseja.

Vilkkumaa siirtyy Kauppakorkeakouluun Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta matematiikan ja systeemianalyysin laitokselta, jossa hän toimii tutkijatohtorina.

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.