Uutiset

Markkinoinnin laitos Kaupan tutkimuspäivillä

Kaupan tutkimuspäivät tuo vuosittain yhteen noin 130 kaupan alan tutkijaa ja ammattilaista ympäri Suomea
Olli Rusanen esitteli S-ryhmän strategista muutosta tarkastelevaa tutkimustaan

Markkinoinnin laitoksen Mikko Hännisen perehtyi tutkimuksessaan globaalien verkkokauppatoimijoiden, kuten Amazonin, Alibaba ja Rakutenin liiketoimintamalleja ja niiden luomia mahdollisuuksia sekä haasteita suomalaisille kaupan toimijoille.

Tutkimuksen keskiössä on huomio, että vaikka nämä markkinapaikat tarjoavat verrattain riskittömän ja edullisen pääsyn kansainvälisille markkinoille esim. Aasiassa, vain muutama suomalainen toimija löytyy esimerkiksi Alibaban alustoilta. Tutkimus liittyi käynnissä olevaan Tekes-projektiin GlobaMaan, jossa tutkitaan uusia globaaleja kaupan digitaalisia kanavia sekä palveluratkaisuja.

Markkinoinnin laitoksen Olli Rusanen esitteli SOK:n 1980- ja 1990-lukujen rakenneuudistukseen liittyvää tutkimusprojektia. Projektin pohjalta on jo laadittu kolme akateemista julkaisua.

Tutkimuksessa huomioidaan, että SOK oli konkurssikypsä vielä vuonna 1983, mutta muutamalla merkittävällä strategisella ratkaisulla se onnistui katkaisemaan tappiokierteen. 1980-luvun alussa tehdyt strategiset päätökset johtivat lopulta mm. bonusjärjestelmän lanseeraamiseen 1990-luvun alussa, joka on tänä päivänä S-Ryhmän tärkeimpiä kilpailuetuja. Esitelmä liittyi käynnissä olevaan Tekes-projektiin PUKU, jossa tutkitaan erityisesti kaupan alan kilpailua ja innovointikykyä.

Lisätietoja:

Mikko Hänninen
+358 50 349 4666
[email protected]

Olli Rusanen
+358 50 577 3131
[email protected]

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Mallinnus aerosolien leviämisestä bussissa.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uusi ohjelma mallintaa nopeasti, miten virusta kantavat aerosolit liikkuvat sisäilmassa

Apulaisprofessori Ville Vuorinen kehittää Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa avoimen koodin ohjelmaa, joka vauhdittaa aerosolien leviämisen tutkimista. Ohjelma tekee jopa tunnissa sen, mihin aiemmin kului supertietokoneella useita päiviä.
Kuvassa kädet ja post-it-lappuja. Kuva: Adolfo Vera
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miten koronavirus on vaikuttanut yritysten strategioihin? – Kyselytutkimuksella tuotetaan tietoa päätöksenteon tueksi

Aalto-yliopiston hankkeessa tuotettu tieto auttaa yrityksiä, kun ne tekevät strategia- ja investointipäätöksiä.
PoP Pekka Mattila Taloudenpuolustuksen ensiapukurssilla 24.9.2020. Kuva: Kati Kiviniemi / Aalto EE
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Operatiivisesti ketterät yritykset pärjäävät myös kriisin jälkeen

Tulevaisuuden menestysyrityksen tulee onnistua palauttamaan merkityksen tuntu.
UNITE! workshop at Aalto University in February 2020. Photo: Mikko Raskinen.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tekniikan alan yliopistojen EU-hankkeessa luodaan tulevaisuuden yliopistoa

Tulevaisuuden yliopistossa kampuksesta tulee avoin kokeellinen laboratorio, virtuaalinen vaihto-opiskelija voi valita kursseja kaikkien yliopistojen tarjonnasta, ja yliopiston jokainen työntekijä kokee asiakseen toimia tasa-arvoa edistävällä tavalla.