Liikesivistysrahastolta merkittäviä apurahoja Aalto-yliopiston tutkijoille

Aalto-yliopisto saa yliopistoista suurimman tuen. Apurahan saa 62 projektia ja tuen suuruus on yhteensä 728 400 euroa.
vihreät liput, green flags. Kuva: Mikko Raskinen
Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Liikesivistysrahasto myönsi 23.11.2023 apurahoja 409 hankkeelle yhteensä 5 037 220 euroa. Myönnöt kattavat 17,7 % haetusta 28,48 milj. eurosta. Aalto-yliopistosta 62 hanketta saa apurahan, joiden summa on yhteensä 728 400 euroa.

Edellisen kerran Liikesivistysrahaston apurahajako ylitti viisi miljoonaa euroa rahaston 100-vuotisjuhlavuonna 2019. Apurahoista noin puolet on henkilökohtaisiin väitöskirja- ja post doc -tutkimuksiin.

Jakoon sisältyvät yhteensä 1,11 milj. euron apurahat 15 tutkimusryhmälle korkeatasoisiin 1–3-vuotisiin hankkeisiin. Painoalueiden osuudet tutkimusryhmien apurahajaossa ovat: Tulevaisuuskestävä ympäristö (36,2 %), Liiketoiminnan uudistaminen (38,0 %), Johtamisen osaaminen (10,9 %), Yrittäjyys, skaalautuminen ja kasvu (12,7 %) sekä Datatalous (2,3 %). Liikesivistysrahaston painoalueet liittyvät toisiinsa. Niiden läpileikkaavana teemana on tutkimuksen ja koulutuksen tulevaisuusorientoituneisuus, jossa korostuvat vastuullisuus ja yrittäjyysekosysteemien edistäminen.

Esimerkiksi Liiketoiminnan uudistaminen -painoalueella DSc (Econ) Katri Kaupin vetämä hanke Climate change impact on supply chains – risk identification, preparation and adaptation sai 90 000 euroa (hankekausi 24 kk). Samalla painoalueella DSc (Tech) Robin Gustafssonin vetämä hanke Navigating Compliance and Competitiveness: Capabilities for Success in the Regulatory-Driven Sustainability Turn, sai 40 000 euroa (hankekausi 18 kk). Johtamisen osaaminen -painoalueella esimerkiksi DSc (Econ) Alexei Koveshnikovin vetämä Leadership and People Management in Times of Geopolitical Crisis: Facilitating and Maintaining Employee Psychological Safety during the Ukrainian Crisis -hanke sai 60 000 euroa (hankekausi 12 kk).

Liikesivistysrahaston saamista lahjoituksista perustetut nimikko- ja määrätarkoitusrahastot kattoivat apurahoista yhteensä 1,4 milj. euroa (27,4 %). Rahaston temaattisissa määrätarkoituspooleissa Globaali kauppa, Metsä-, bio- ja kiertotalous sekä Tekstiili ja muoti apurahoja kohdistettiin 18 hankkeelle 194 410 euroa.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Johanna Vesterinen
[email protected] tai (09) 659 933

Liikesivistysrahasto tukee sääntöjensä mukaisesti korkeampaa taloudellista sivistystä, jota rakennetaan yliopisto- ja korkeakoulutasolla. Tavoitteena on erityisesti Suomen talouskasvun ja elinkeinoelämän kilpailukyvyn edistäminen.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.