Uutiset

Liika markkinoinnin mittaaminen voi johtaa informaatioähkyyn

Yritysten tulisi keskittyä liiketoiminnan kannalta keskeisiin mittareihin, tutkijat kehottavat.

Markkinoinnin ohjaamista tulisi tarkastella monipuolisesti, ei ainoastaan mittaamisen näkökulmasta. Mittarit tulisi sovittaa huolellisesti yrityksen omiin tarpeisiin, sillä liika mittaaminen voi johtaa ”mittarimaniaan”.

Tämä selvisi tutkimuksesta, jossa Aalto-yliopiston nykyisistä ja Aalto-taustaisista tutkijoista koostuva tiimi analysoi suomalaisten yritysten markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamisen käytäntöjä. Laajaan kyselyaineistoon perustuvassa tutkimuksessa selvitettiin, miten hyvin menestyvät yritykset mittaavat markkinoinnin tuloksellisuutta.

‒ Tutkimus osoittaa, että markkinoinnin tuloksellisuuden mittarit tulisi sovittaa huolellisesti yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin, toteaa Johanna Frösén, Pietarin valtiollisen yliopiston apulaisprofessori.

‒ Moni markkinointi-investointi näkyy myynnissä ja kannattavuudessa vasta pitkällä aikavälillä. Tutkimuksemme mukaan yritysten tulisi hyödyntää ei-taloudellisia mittareita, jotka pitkällä aikavälillä linkittyvät myös tulokseen, sanoo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Jukka Luoma.

Tutkijat havaitsivat, että hyvin menestyvät suuret yritykset mittaavat laajalti markkinoinnin tuloksellisuuden eri ulottuvuuksia, esimerkiksi asiakkaiden tyytyväisyyttä ja bränditietoisuutta, yrityksen asemaa kilpailijoihin nähden sekä taloudellista suoriutumista. Näille yrityksille on olennaista, että heidän päätöksentekoaan ei ohjaa vain taloudellinen tulos.

Toisaalta tutkimus osoitti, että hyvin menestyvät pienet yritykset keskittyvät monesti tiettyihin tuloksellisuuden osatekijöihin, esimerkiksi asiakkaan asenteisiin. Pienissä yrityksissä mittaamisen koordinointi on yksinkertaisempaa, mutta samalla liika mittaaminen voi johtaa informaatioähkyyn.

Tutkimus julkaistiin vastikään markkinoinnin tutkimuksen huippujulkaisussa Journal of Marketingissa. Julkaisu on pitkän työn tulos ja suomalaisittain historiallinen.

‒ Tutkimus perustuu StratMark-kyselyaineistoon, jota on kerätty kahden vuoden välein kaikista yli viisi henkilöä työllistävistä suomalaisyrityksistä vuodesta 2008 lähtien. Artikkeli on ensimmäinen Journal of Marketingissa julkaistu paperi, jossa koko aineisto ja tutkimusryhmä on suomalainen, iloitsee Aalto-yliopiston ja Tukholman yliopiston kauppakorkeakoulun professori Henrikki Tikkanen.

Linkki artikkeliin

Tutkimuksen tekoon osallistuivat Johanna Frösen, Jukka Luoma, apulaisprofessori Matti Jaakkola (Aston Business School), Henrikki Tikkanen sekä markkinoinnin Grönroos-professori Jaakko Aspara (Hanken).

Lisätietoja

Jukka Luoma
Apulaisprofessori, markkinointi
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
puh. 040 353 8412
[email protected]

Henrikki Tikkanen
Professori, markkinointi
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Suvi Hirvonen-Ere
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Väitöstutkimus selvitti, miksi kestävän liiketoiminnan läpilyönti yritysmaailmassa on ollut hidasta, miten sitä voisi kiihdyttää – ja samalla tehdä tuottoisaa tulosta

Kaupallinen ja sopimusjohtaminen on yritysjohdon strateginen työväline, jota käyttäen yritys voi saavuttaa sekä ympäristöllisesti kestävät että taloudelliset tulostavoitteensa, ilmenee tällä viikolla tarkastettavasta väitöskirjasta.
Viima-rakennuksen pääsisäänkäynti
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tulevaisuuden rakennukset ovat sekä energian tuottajia että käyttäjiä

Aalto-yliopistossa kehitetty uusi innovatiivinen rakenne parantaa levylämmönvaihtimen tehokkuutta jopa 20 prosenttia. Lämpöpumppuun kytkettynä sillä on lukuisia käyttökohteita aina kotien käyttöveden lämmityksestä maalämpölaitoksiin ja rakennusten ilmanvaihtoon.
Construction worker looking straight to camera
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Jopa 80 prosenttia rakennustyömailla tehtävästä työstä on tehotonta – jatkuvat keskeytykset vaikuttavat myös turvallisuuteen

Valtaosa rakennustyömailla tehtävistä töistä ei suoraan vaikuta työn varsinaiseen edistymiseen. Tuore väitöstutkimus löysi kuitenkin helpon keinon parantaa rakentamisen tuottavuutta ja samalla myös hyvinvointia: työntekijöiden toiminnan seuranta.
Ylös vievät betoniset portaat, vasemmalla puolelle seinällä taideteos
Kampus, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: