Uutiset

Liika markkinoinnin mittaaminen voi johtaa informaatioähkyyn

Yritysten tulisi keskittyä liiketoiminnan kannalta keskeisiin mittareihin, tutkijat kehottavat.

Markkinoinnin ohjaamista tulisi tarkastella monipuolisesti, ei ainoastaan mittaamisen näkökulmasta. Mittarit tulisi sovittaa huolellisesti yrityksen omiin tarpeisiin, sillä liika mittaaminen voi johtaa ”mittarimaniaan”.

Tämä selvisi tutkimuksesta, jossa Aalto-yliopiston nykyisistä ja Aalto-taustaisista tutkijoista koostuva tiimi analysoi suomalaisten yritysten markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamisen käytäntöjä. Laajaan kyselyaineistoon perustuvassa tutkimuksessa selvitettiin, miten hyvin menestyvät yritykset mittaavat markkinoinnin tuloksellisuutta.

‒ Tutkimus osoittaa, että markkinoinnin tuloksellisuuden mittarit tulisi sovittaa huolellisesti yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin, toteaa Johanna Frösén, Pietarin valtiollisen yliopiston apulaisprofessori.

‒ Moni markkinointi-investointi näkyy myynnissä ja kannattavuudessa vasta pitkällä aikavälillä. Tutkimuksemme mukaan yritysten tulisi hyödyntää ei-taloudellisia mittareita, jotka pitkällä aikavälillä linkittyvät myös tulokseen, sanoo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Jukka Luoma.

Tutkijat havaitsivat, että hyvin menestyvät suuret yritykset mittaavat laajalti markkinoinnin tuloksellisuuden eri ulottuvuuksia, esimerkiksi asiakkaiden tyytyväisyyttä ja bränditietoisuutta, yrityksen asemaa kilpailijoihin nähden sekä taloudellista suoriutumista. Näille yrityksille on olennaista, että heidän päätöksentekoaan ei ohjaa vain taloudellinen tulos.

Toisaalta tutkimus osoitti, että hyvin menestyvät pienet yritykset keskittyvät monesti tiettyihin tuloksellisuuden osatekijöihin, esimerkiksi asiakkaan asenteisiin. Pienissä yrityksissä mittaamisen koordinointi on yksinkertaisempaa, mutta samalla liika mittaaminen voi johtaa informaatioähkyyn.

Tutkimus julkaistiin vastikään markkinoinnin tutkimuksen huippujulkaisussa Journal of Marketingissa. Julkaisu on pitkän työn tulos ja suomalaisittain historiallinen.

‒ Tutkimus perustuu StratMark-kyselyaineistoon, jota on kerätty kahden vuoden välein kaikista yli viisi henkilöä työllistävistä suomalaisyrityksistä vuodesta 2008 lähtien. Artikkeli on ensimmäinen Journal of Marketingissa julkaistu paperi, jossa koko aineisto ja tutkimusryhmä on suomalainen, iloitsee Aalto-yliopiston ja Tukholman yliopiston kauppakorkeakoulun professori Henrikki Tikkanen.

Linkki artikkeliin

Tutkimuksen tekoon osallistuivat Johanna Frösen, Jukka Luoma, apulaisprofessori Matti Jaakkola (Aston Business School), Henrikki Tikkanen sekä markkinoinnin Grönroos-professori Jaakko Aspara (Hanken).

Lisätietoja

Jukka Luoma
Apulaisprofessori, markkinointi
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
puh. 040 353 8412
[email protected]

Henrikki Tikkanen
Professori, markkinointi
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Jäteveden käsittely
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Jäteveden ravinteista kierrätyslannoitetta

Tutkijoiden kehittämässä NPHarvest-prosessissa otetaan jäteveden typpi ja fosfori talteen.
Droplet of honey in a superhydrophobic tube
Mediatiedotteet Julkaistu:

Hunaja virtaa vettä nopeammin erikoispäällystetyissä putkissa

Mitä korkeaviskoosisempaa neste on, sitä enemmän vettähylkivä eli superhydrofobinen pinnoite lisää sen juoksevuutta.
Aalto-yliopiston alumni Ulla Heikkilä on ohjannut ja käsikirjoittanut lyhytelokuvan Let her speak. Se on osa Yksittäistapaus-elokuvasarjaa, joka tuo esiin naisiin kohdistuvaa näkymätöntä vallankäyttöä niin yksityiselämässä kuin yhteiskunnassa. Kuvassa näyttelijä Iida-MariaHeinonen. Kuva: JohannaOnnismaa/TuffiFilms2019
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tuoreet selvitykset vahvistavat: naistekijä on yhä altavastaaja Suomen elokuva- ja tv-alalla

Alaa hallitsevat verkostot, joiden ulkopuolella putoaa herkästi palkkakuoppaan ja työttömyyteen. Naiset kohtaavat myös toistuvasti sukupuoleen liitettyä kielteistä arviointia.
Aallossa kehitetty kolmiulotteinen malli, jossa aurinkotuulen vaikutuksesta Venuksesta pakenevat hapen ionit on kuvattu punaisilla pisteillä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Merkuriukseen matkaava BepiColombo ohitti Venuksen – simulaatio näyttää planeetalta karkaavat hiukkaspilvet

Aalto-yliopiston tutkijat ovat olleet mukana rakentamassa luotaimen mittalaitteita, joiden avulla tutkitaan muun muassa Venuksen ja Merkuriuksen avaruussäätä.