Liika markkinoinnin mittaaminen voi johtaa informaatioähkyyn
Markkinoinnin ohjaamista tulisi tarkastella monipuolisesti, ei ainoastaan mittaamisen näkökulmasta. Mittarit tulisi sovittaa huolellisesti yrityksen omiin tarpeisiin, sillä liika mittaaminen voi johtaa ”mittarimaniaan”.
Tämä selvisi tutkimuksesta, jossa Aalto-yliopiston nykyisistä ja Aalto-taustaisista tutkijoista koostuva tiimi analysoi suomalaisten yritysten markkinoinnin tuloksellisuuden mittaamisen käytäntöjä. Laajaan kyselyaineistoon perustuvassa tutkimuksessa selvitettiin, miten hyvin menestyvät yritykset mittaavat markkinoinnin tuloksellisuutta.
‒ Tutkimus osoittaa, että markkinoinnin tuloksellisuuden mittarit tulisi sovittaa huolellisesti yrityksen yksilöllisiin tarpeisiin, toteaa Johanna Frösén, Pietarin valtiollisen yliopiston apulaisprofessori.
‒ Moni markkinointi-investointi näkyy myynnissä ja kannattavuudessa vasta pitkällä aikavälillä. Tutkimuksemme mukaan yritysten tulisi hyödyntää ei-taloudellisia mittareita, jotka pitkällä aikavälillä linkittyvät myös tulokseen, sanoo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Jukka Luoma.
Tutkijat havaitsivat, että hyvin menestyvät suuret yritykset mittaavat laajalti markkinoinnin tuloksellisuuden eri ulottuvuuksia, esimerkiksi asiakkaiden tyytyväisyyttä ja bränditietoisuutta, yrityksen asemaa kilpailijoihin nähden sekä taloudellista suoriutumista. Näille yrityksille on olennaista, että heidän päätöksentekoaan ei ohjaa vain taloudellinen tulos.
Toisaalta tutkimus osoitti, että hyvin menestyvät pienet yritykset keskittyvät monesti tiettyihin tuloksellisuuden osatekijöihin, esimerkiksi asiakkaan asenteisiin. Pienissä yrityksissä mittaamisen koordinointi on yksinkertaisempaa, mutta samalla liika mittaaminen voi johtaa informaatioähkyyn.
Tutkimus julkaistiin vastikään markkinoinnin tutkimuksen huippujulkaisussa Journal of Marketingissa. Julkaisu on pitkän työn tulos ja suomalaisittain historiallinen.
‒ Tutkimus perustuu StratMark-kyselyaineistoon, jota on kerätty kahden vuoden välein kaikista yli viisi henkilöä työllistävistä suomalaisyrityksistä vuodesta 2008 lähtien. Artikkeli on ensimmäinen Journal of Marketingissa julkaistu paperi, jossa koko aineisto ja tutkimusryhmä on suomalainen, iloitsee Aalto-yliopiston ja Tukholman yliopiston kauppakorkeakoulun professori Henrikki Tikkanen.
Tutkimuksen tekoon osallistuivat Johanna Frösen, Jukka Luoma, apulaisprofessori Matti Jaakkola (Aston Business School), Henrikki Tikkanen sekä markkinoinnin Grönroos-professori Jaakko Aspara (Hanken).
Lisätietoja
Jukka Luoma
Apulaisprofessori, markkinointi
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
puh. 040 353 8412
[email protected]
Henrikki Tikkanen
Professori, markkinointi
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia

Tutustu professoreihimme: Ville Alopaeus
Ville Alopaeus on toiminut kemian tekniikan professorina Aalto-yliopistossa vuodesta 2008. Erotusoperaatioita ja prosessien mallitusta tutkiva Alopaeus pyrkii edistämään siirtymää kohti uusiutuvaa energia- ja materiaaliympäristöä.Aikamatkalla 70-luvulle voi tavata virtuaali-Kekkosen – 3D-virtualisoinnin pioneerit tuovat kulttuuriaarteet esiin uudella tapaa
Tamminiemen retrojoulunavauksessa voi myös luoda joulutunnelmaa legendaarisen presidentin työhuoneeseen.
Poissaolot töistä on suurin syy siihen, että naisia on toimitusjohtajina miehiä vähemmän
Naiset ovat aliedustettuina toimitusjohtajan tehtävissä, koska he viettävät enemmän aikaa työmarkkinoiden ulkopuolella niinä vuosina, joina heidän uransa on nousussa. Naiset myös hakeutuvat miehiä vähemmän myynnin ja tuotannon tehtäviin, joista toimitusjohtajia tyypillisesti rekrytoidaan.